trillen

Discussies over statieven
Plaats reactie
hazeldonk
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

trillen

Bericht door hazeldonk » vr jul 08 2011 12:04 pm

dag, bij fotograferen met mijn 200mm heb ik problemen met het goed stil houden, dat lukt me steeds minder goed en is een statief een (noodzakelijk) hulp middel. De vraag is welke? Voor het veldwerk heb ik een ouderwetse Vivitar 928 en als ik op de motor wegga gebruik ik een Velbon Ultra lux i L want deze past in een motorkoffer. Ik denk aan een monopoot maar daar is zoveel keus en merk in. Wat zijn de criteria voor een goede monopoot die ook op de motor mee moet kunnen. De Vivitar is , hoewel hopeloos verouderd, een prima statief als je met de auto of zo op pad ga want zwaar is hij zeker, de Velbon daarintegen is licht maar ook klein en ik moet altijd op m'n knieën. Krijg ik met monopoot niet hetzelfde probleem wat maat betreft omdat ik nu eenmaal graag op de BMW toer en onderweg mijn foto's wil maken?

veel vragen, ik weet het maar advies wordt zeer op prijs gesteld.

Ben
Sinds 27-09-2019 heel erg blij met een D750+Nikor 24-85mm

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: trillen

Bericht door Hans Braakhuis » vr jul 08 2011 2:37 pm

Met een zware monopod en een zak snelklaarbeton moet het lukken. Zelf zie ik me een 200mm op een DX camera niet zo snel stilhouden. Dat lukt wel op een zwaar statief.
Vuistregel: Een goed statief heeft massa en is zwaar. Denk eens aan een start gewicht van 3 kilo en daarna nog 1
kilo per 100 millimeter. Werk je dus met een 200 mm op een DX reflex, dan wordt dat dus door de crop
factor een 300 millimeter en dan kom je op een gewicht uit van ongeveer 6 kilo. Ik ga er vanuit dat:
een DX camera 1,5x meer last heeft van trillingen dan een FX camera, door dat het brandpunt "virtueel"
langer is.
Bij basalt en carbon statieven kan het start gewicht 1 kilo lager zijn.
En zo'n ding is dus niks voor je op de motor.

Nu hoef je het niet bij deze ene vuistregel te houden. Beetje flexibilteit mag. Maar demping werkt alleen op een zwaar statief en is juist van belang bij tele-objectieven.

Er is een alternatief, kleiner dan Velbon, op zoek naar een goed en onbeweegbaar tafelstatief.
Andere alternatieven:
http://home.kpn.nl/braak117/Statieven.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

hazeldonk
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Re: trillen

Bericht door hazeldonk » vr jul 08 2011 6:32 pm

Dank je wel, ik heb nog heel wat uit te zoeken maar dit helpt wel.

Ben
Sinds 27-09-2019 heel erg blij met een D750+Nikor 24-85mm

Plaats reactie

Terug naar “Statieven”