Zoveel keuzes en mogelijkheden.
Hallo allemaal.
Na 25 jaar wil ik het fotograferen weer gaan oppakken. Had in die tijd een Fujica STX 1N camera.
Lekker simpel met een lichtmeter in de zoeker en heb daarmee mooie foto's gemaakt. Ik ben nu al een paar maanden aan het rondneuzen op het internet en het wordt er niet bepaald gemakkelijker op. Zoveel merken camera's en mogelijkheden die er tegenwoordig opzitten, en het lijkt mij dat je ze ook niet allemaal gebruikt.
Nu heb ik de 5100 in gedachten. Wel met een lichtsterk standaardzoomlens zoals bv de tamron 17-50 2.8 en daarnaast een nikon 70-300 telezoom.
Ik wil toch ook natuuropnamen gaan maken.
Mijn vraag is: ga ik die 20mm missen tussen de 17-50 en 70-300??
Ik hou ook de D7000 nog even in gedachten of zou dat na al die jaren te veel van het goede zijn?
Gr: Adrie van Brouwershaven
Na 25 jaar wil ik het fotograferen weer gaan oppakken. Had in die tijd een Fujica STX 1N camera.
Lekker simpel met een lichtmeter in de zoeker en heb daarmee mooie foto's gemaakt. Ik ben nu al een paar maanden aan het rondneuzen op het internet en het wordt er niet bepaald gemakkelijker op. Zoveel merken camera's en mogelijkheden die er tegenwoordig opzitten, en het lijkt mij dat je ze ook niet allemaal gebruikt.
Nu heb ik de 5100 in gedachten. Wel met een lichtsterk standaardzoomlens zoals bv de tamron 17-50 2.8 en daarnaast een nikon 70-300 telezoom.
Ik wil toch ook natuuropnamen gaan maken.
Mijn vraag is: ga ik die 20mm missen tussen de 17-50 en 70-300??
Ik hou ook de D7000 nog even in gedachten of zou dat na al die jaren te veel van het goede zijn?
Gr: Adrie van Brouwershaven
- jan
- Bestuurslid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Zoveel keuzes en mogelijkheden.
Adrie,
Leuk zo in een Nikon snoepwinkel te staan.
Ik wil het nog iets moeilijker voor je maken. Neem ook de Nikon D90 mee in je afweging. Het is weliswaar een uitloop model maar wel nog steeds een goede camera die t.o.v. de D5100 best nog wel voordelen heeft zoals een ingebouwde scherpstelmotor waarmee je in de toekomst ook naar goedkopere Nikon objectieven kunt kijken, daarnaast een display op de camera en volgens mij kun je ook een Nikon flitser draadloos aansturen vanuit de camera. Dit laatste kan een D90 gebruiker wel bevestigen of dat ook echt zo is.
De Tamron lens is een lens die ik ook gebruik en dan de uitvoering zonder VC. De Tamron zonder VC staat iets beter aangeschreven als de nieuwe uitvoering met VC en is nog eens voordeliger ook. Voor wat betreft het "gat". Je zou dit kunnen opvullen door de Nikon 55-300 te kiezen. Dan is het "gat" nog maar 5.
En voor wat betreft de D7000. Ik ben blij met mijn keuze voor deze camera. Ik kwam van de D3100 en was deze camera na 3/4 jaar voor wat betreft mogelijkheden ontgroeid. En dat zou jou ook kunnen overkomen met de D5100. En vanuit mijn achtergrond zou ik zeggen kijk naar D90 of de D7000.
Succes met de afwegingen!
Leuk zo in een Nikon snoepwinkel te staan.
Ik wil het nog iets moeilijker voor je maken. Neem ook de Nikon D90 mee in je afweging. Het is weliswaar een uitloop model maar wel nog steeds een goede camera die t.o.v. de D5100 best nog wel voordelen heeft zoals een ingebouwde scherpstelmotor waarmee je in de toekomst ook naar goedkopere Nikon objectieven kunt kijken, daarnaast een display op de camera en volgens mij kun je ook een Nikon flitser draadloos aansturen vanuit de camera. Dit laatste kan een D90 gebruiker wel bevestigen of dat ook echt zo is.
De Tamron lens is een lens die ik ook gebruik en dan de uitvoering zonder VC. De Tamron zonder VC staat iets beter aangeschreven als de nieuwe uitvoering met VC en is nog eens voordeliger ook. Voor wat betreft het "gat". Je zou dit kunnen opvullen door de Nikon 55-300 te kiezen. Dan is het "gat" nog maar 5.
En voor wat betreft de D7000. Ik ben blij met mijn keuze voor deze camera. Ik kwam van de D3100 en was deze camera na 3/4 jaar voor wat betreft mogelijkheden ontgroeid. En dat zou jou ook kunnen overkomen met de D5100. En vanuit mijn achtergrond zou ik zeggen kijk naar D90 of de D7000.
Succes met de afwegingen!
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
-
- Forumlid
- Contacteer:
Ben het helemaal met mijn voorganger eens. De D90 is nu erg aantrekkelijk geprijsd, en ook al is de camera al iets ouder, dat maakt voor de foto's niet uit, want die zijn prima.
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II
hallo,
ik had een d3100 deze heb ik 6maand gehad.
Toen heel snel over gestapt op de d90, dit was echt een verademing!
En hier blijf ik ook wel een aantal jaar tevreden over!
ik had een d3100 deze heb ik 6maand gehad.
Toen heel snel over gestapt op de d90, dit was echt een verademing!
En hier blijf ik ook wel een aantal jaar tevreden over!
Welke lichtsterke lens zouden jullie aanraden voor een D90??
Trouwens, als ik iets ga aanschaffen zal dat pas begin volgend jaar zijn.
Of dan de D90 nog redelijk verkrijgbaar is is dan nog maar de vraag.
- jan
- Bestuurslid
- Contacteer:
Adrie, dat ligt er maar aan wat je ermee wilt gaan doen.Adrie schreef:Welke lichtsterke lens zouden jullie aanraden voor een D90??
Ik vindt 2.8 toch wel een prettige lichtsterkte, voor mijn 50mm heb ik 1.8 want je kunt natuurlijk ook lekker spelen met scherpte diepte. Ik zou elke lens wel minimaal 2.8 willen hebben maar mijn beurs is ook niet oneindig dus ik moet keuzes maken. Ik had ook graag de 70-200mm 2.8 wel willen nemen maar ja €2.000,= was vooralsnog een paar stappen te ver.
Maar wanneer ik nu kijk naar wat ik gebruik dan is 90% de 17-50 van Tamron en sinds kort ben ik de 50mm gaan gebruiken. Moet je mee leren omgaan, zoomen met je benen.
En de 55-300 gebruik ik bijna nooit.
Wat natuurlijk voor de D7000 spreekt en voor mij de doorslag gaf is het hogere iso bereik.
Jan
Tja, de D90 staat met de 18-105 en de 70-300 voor +/- 1100 euro te koop.
Wel heel erg aantrekkelijk moet ik zeggen.
Ik laat het nog maar even bezinken. Ik heb nog tijd genoeg.
Wel heel erg aantrekkelijk moet ik zeggen.
Ik laat het nog maar even bezinken. Ik heb nog tijd genoeg.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
de d90 met de 18-105 is een heel bruikbare en breed inzetbare kombinatie!
te koop veer rond de 700 euro
heb hem zelf.
en bevald me uitstekend.
de mogenlijkheden als je niet voor de vol automaat en de pret standen gaat, is duidelijk makkelijker dan d3100,d5100.
twee regel wieltjes!
de d5100 heeft echter wel de betere sensor( iso!)
voor een lichtsterke prime is de 35mm 1.8 een heel betaalbare en kwalitatief goed bekend staand objecktief. va 169 euro op internet.
voor tele is de vraag hoe vaak gebruik je die, en wat is de wenselijke snelheid?
als snelheid minder belangrijk is, en het gebruik beperkt is m.i. de 55-300 vr een goed betaalbaare kandidaat. 269 euro
is snelheid en degelijkheid belangrijk dan is de 70-300 vr de betere keus denk ik 388 euro
veel sucses
bert harry
te koop veer rond de 700 euro
heb hem zelf.
en bevald me uitstekend.

de mogenlijkheden als je niet voor de vol automaat en de pret standen gaat, is duidelijk makkelijker dan d3100,d5100.
twee regel wieltjes!
de d5100 heeft echter wel de betere sensor( iso!)

voor een lichtsterke prime is de 35mm 1.8 een heel betaalbare en kwalitatief goed bekend staand objecktief. va 169 euro op internet.
voor tele is de vraag hoe vaak gebruik je die, en wat is de wenselijke snelheid?
als snelheid minder belangrijk is, en het gebruik beperkt is m.i. de 55-300 vr een goed betaalbaare kandidaat. 269 euro
is snelheid en degelijkheid belangrijk dan is de 70-300 vr de betere keus denk ik 388 euro
veel sucses

bert harry
Nou, de beslissing is gemaakt. Vanmiddag de D90 in mijn handen gehad en dat beviel mij heel erg. Na 25 jaar is dit een prima camera om het fotograferen weer eens goed onder de knie te krijgen. Toch maar besloten om nu maar tot aanschaf over te gaan.
Het is dus de D90 en de 18-105 geworden.
Kan ik eerst een beetje spelen.
Ander en meer lichtsterk glas kan later ook nog wel.
Dank voor de suggesties en reacties.
Gr: Adrie
Het is dus de D90 en de 18-105 geworden.

Ander en meer lichtsterk glas kan later ook nog wel.
Dank voor de suggesties en reacties.
Gr: Adrie
- jan
- Bestuurslid
- Contacteer:
Veel plezier ermee!
Jan
Gefeliciteerd met je aanschaf. Hier zal je geen spijt van krijgen. Oh oh oh, wat is 't toch leuk he, je verdiepen in nieuwe aanschaf en vervolgens er lekker mee aan de slag te gaan.
Veel plezier ermee!
Groetjes,
Dochoff
Veel plezier ermee!
Groetjes,
Dochoff
- John'47
- Forumlid
Prima aanschaf, daar kun je je tevreden mee voelen.
Nikon D810, Sony RX1R II.
- Bak
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Adrie schreef:Trouwens, als ik iets ga aanschaffen zal dat pas begin volgend jaar zijn.
Hoe herkenbaarAdrie schreef:Toch maar besloten om nu maar tot aanschaf over te gaan.

Hoi allen.
Ben vandaag een beetje aan het spelen geweest met de camera.
Ik heb de camera in nef/raw gezet om eventueel nog te kunnen bewerken. Of is het slim om RAW en Jpeg in te stellen
Nu heb ik photoshop elements 7 maar raw files kan ik hier niet in openen.
Heb ik hiervoor photoshop 9 voor nodig of is hier een update voor??
Ben vandaag een beetje aan het spelen geweest met de camera.
Ik heb de camera in nef/raw gezet om eventueel nog te kunnen bewerken. Of is het slim om RAW en Jpeg in te stellen
Nu heb ik photoshop elements 7 maar raw files kan ik hier niet in openen.
Heb ik hiervoor photoshop 9 voor nodig of is hier een update voor??
Volgens Adobe moet dat kunnen zie hier http://help.adobe.com/nl_NL/PhotoshopEl ... DF3AC.html
Grt,
Martin
Grt,
Martin