Bewerkingsprogramma?

Discussies over fotobewerking en archivering
Sanderina

Bewerkingsprogramma?

Bericht door Sanderina » vr okt 28 2011 10:47 am

Wat voor bewerkings programma zouden jullie mij aan raden?
Bijv, photoshop of Paint shop pro?
Rond welke prijs moet ik gaan denken voor een goed grogramma?

Kroontje

Re: Bewerkingsprogramma?

Bericht door Kroontje » vr okt 28 2011 11:37 am

Hallo Sanderina

Dat is een makkelijke vraag waar op dit moment geen antwoord mogelijk is :wink:

Wat wil je ervoor uitgeven (max)
Heb je ervaring in het bewerken?
Wat wil je er allemaal mee doen.

Ik zou verder zeggen ga wat uit proberen.
Download test versies (30 dagen versies) en kijk wat je lekker vind werken.
Persoonlijk zou ik wel ViewNX en of Capture NX2 adviseren.
En zoek hier op het forum. Er is al zoveel over geschreven met de zelfde vraag :wink:

Groet Kroontje

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re:Rond welke prijs

Bericht door gijs sandberg » vr okt 28 2011 1:07 pm

Beste S,

Prijs en prestaties zijn in software zelden evenredig.

Begin gewoon met de kostenloze Nikon ViewNX software, evt aangevuld met anderen.
Een Adobe Photoshop elements, ( de budget versie ) is zeeeer uitgebreid en kost plm E 75-100.
De Nikon Capture NX software heeft unieke kwaliteiten, maar kost dan ook wat.

Als het je gaat om te leren fotograferen kan je volgens mij een tijd vooruit met de gratis Nikon software.

Groeten, Gis
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

hansvk
Forumlid
Forumlid

Bericht door hansvk » vr okt 28 2011 1:14 pm

Voor sommige programma's, zoals Nikon Capture NX2, heb je wel een goede PC/laptop nodig. Ook iets om rekening mee te houden.
D90, Tamron 17-50 f/2.8, Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G, Nikon AF-D 80-200 f/2.8 ED, Nikon AF-S VR 70-300 f/4.5-5.6G IF-ED, Nikon AF-S VR micro 105mm f/2.8G
(D40 + 18-55)

Kroontje

Bericht door Kroontje » vr okt 28 2011 2:12 pm

hansvk schreef:Voor sommige programma's, zoals Nikon Capture NX2, heb je wel een goede PC/laptop nodig. Ook iets om rekening mee te houden.
Niks van gemerkt :!: Draait bij mij ook op een oudere machine :wink:
Maar laten we het daar maar niet hier over beginnen, omdat we dan af dwalen wat hier de vraag was :wink:

Kroontje

Doerak
Forumlid
Forumlid

Bericht door Doerak » wo nov 02 2011 8:31 pm

Naast al dat Nikon geweld;

Adobe Lightroom 3

Goed voor beheren, bewerken en delen als je dat alles wilt.

Ik gebruik zelf voornamelijk Beheren en Bewerken. Maar het werkt voortreffelijk.

gverhoef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door gverhoef » do nov 03 2011 5:40 pm

Sanderina schreef:Wat voor bewerkings programma zouden jullie mij aan raden?
Bijv, photoshop of Paint shop pro?
Rond welke prijs moet ik gaan denken voor een goed grogramma?
Als je studeert of werkt in het onderwijs, dan kun je bij surfspot soms enorme kortingen krijgen op photoshop en paint shop pro. Let dan even op welk programma je aanschaft. Ik kan de laatste adobe cs suite aanschaffen voor erg weinig geld, maar als ik alleen photoshop zou kopen, dan betaal ik plots een paar honderd euro. Voor de duidelijkheid, in die cs suite zitten naast de meest recente versie van photoshop nog een heleboel andere prachtige en afzonderlijk erg dure programma's. De prijzen hangen af van de afspraken van je school met surfspot. Hoeveel je betaalt en of het voor jou bij surfspot mogelijk is, hangt helemaal af van je situatie, wat de werkgever aan licenties heeft dus.

Bij bv photoshop moet je ook rekening houden met een flinke leercurve. De mogelijkheden zijn werkelijk overweldigend en wat een bepaald gereedschap of opdracht doet is voor een leek ook aan de naam ervan vaak niet duidelijk. Wie weet wat "feather" of in de NL versie: "doezelaar" betekent? Wat is het verschil tussen de spot healing brush en de mixer brush? Wat betekent de clarity schuif in de camera raw (camera wat?) module? Na 15 jaar photoshop (niet professioneel) gebruik voel ik me soms nog steeds een beginner. Gelukkig vind ik al dat leren en uitzoeken enorm leuk en zijn de resultaten soms ongelooflijk, zo kon ik met camera raw zwaar onderbelichte foto's en foto's met foute witbalans van waardeloos tot mooie platen transformeren. `

Met eenvoudiger programma's kun je gemakkelijker aan de slag, maar de moeilijkheid zit niet alleen in het gebruikte programma, de moeilijkheid zit m ook in het ambacht van de fotobewerking zelf. Een advies: beperk je tot relatief kleine aanpassingen. Als je een minder scherpe foto met een van photoshops verscherptechnieken teveel verscherpt, dan zit het er allemaal wellicht scherp uit, maar je krijgt ook vreemde randen langs het gezicht van je geliefde (of hond).

Kortom: fotograferen is een vak, maar foto's bewerken is dat zeker ook. Het gaat niet vanzelf, ook niet als je het duurste gereedschap hebt.

Tony D
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Tony D » do nov 03 2011 7:17 pm

Ik heb op de Camera.nl Experience een demonstratie gezien van Photoshop Elements 10 en dat is voor nog geen 100 euro een geweldig programma voor bewerking!

Tony D
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Z MC 105/2.8 VR S, Z 180-600/5.6-6.3 VR, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie

Boldey
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Boldey » za nov 05 2011 2:21 pm

Aperture 3 voor de mac is 70 euro. Moet je wel een Apple hebben.

rjmulder
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bewerkingsprogramma?

Bericht door rjmulder » za nov 05 2011 8:30 pm

Lightroom vind ik geweldig voor het archiveren, bewerken en exporteren daarnaast heb ik ook Photoshop elements.

Het is net wat en hoe wil je bewerken, de 2 pakketten zijn niet te vergelijken.
Nikon camera's | Glas in kokers | Onweer in doosjes | Beetje Manfrotto spul | Tassen van LowePro

NIka

Bericht door NIka » vr nov 18 2011 6:07 pm

Ik gebruikt al een tijdje (niet professioneel) Photoshop CS3. Toen ik mijn Nikon kreeg ontdekte ik Nikon Capture en heb gelijk een proef versie geïnstalleerd. Maar na een paar dagen ermee te zitten spelen keerde ik toch terug naar Photoshop want volgens mij had die meer mogelijkheden. Als ik nu hier de adviezen leest krijg ik toch twijfels over mijn oordeel en misschien heb ik het toch te snel opgegeven? Wat is nou toch beter Photoshop of Nikon Capture?

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr nov 18 2011 6:30 pm

NIka schreef:Ik gebruikt al een tijdje (niet professioneel) Photoshop CS3. Toen ik mijn Nikon kreeg ontdekte ik Nikon Capture en heb gelijk een proef versie geïnstalleerd. Maar na een paar dagen ermee te zitten spelen keerde ik toch terug naar Photoshop want volgens mij had die meer mogelijkheden. Als ik nu hier de adviezen leest krijg ik toch twijfels over mijn oordeel en misschien heb ik het toch te snel opgegeven? Wat is nou toch beter Photoshop of Nikon Capture?
Het zijn twee heel andere programma's. Capture NX is een RAW converter. Photoshop is dat niet. Sterker nog; je hebt een "extern" programma nodig (Adobe Camera Raw) om een RAW bestand te kunnen lezen. Lightroom zit er trouwens een beetje tussenin.

Als je niet echt op pixelniveau hoeft bezig te zijn kom je met Capture NX heel ver. Ik doe 99.9% van mijn foto's alleen met Capture NX. En als je snapt hoe het werkt kan je er snel en efficiënt mee werken. Ik zou het enorm missen als ik het niet meer zou kunnen gebruiken. Sterker nog; ik moet er niet aan denken! :shock: :shock: :shock:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

hendrik71

Bericht door hendrik71 » zo nov 20 2011 12:35 am

Ik mág dit natuurlijk NOOIT hardop zeggen, maar een beetje "slimme jongen/dame" kan bijv. lightroom ook niet legaal verkrijgen evenals photoshop cs5 of cs6 .... en ze werken perfect! (zei iemand, IK weet natuurlijk niet wie dat was :)
Maar dit heb ik -zéker hier- NIET hardop gezegd.

Giso
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Giso » zo nov 20 2011 10:44 am

Dat noem je een hele lange demoversie :mryellow:
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » zo nov 20 2011 12:15 pm

hendrik71 schreef:Ik mág dit natuurlijk NOOIT hardop zeggen, maar een beetje "slimme jongen/dame" kan bijv. lightroom ook niet legaal verkrijgen evenals photoshop cs5 of cs6 .... en ze werken perfect! (zei iemand, IK weet natuurlijk niet wie dat was :)
Maar dit heb ik -zéker hier- NIET hardop gezegd.
Zullen we dat dan ook maar niet hardop doen.
Zelfs niet zachtjes. Zelf niet suggereren voortaan.

Je eigen verblijf op dit forum zet je je ermee op het spel

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”