Bericht
door JanR » za nov 19 2011 12:16 pm
Het oplopen van puur de prijs heeft niet met overstromingen te maken.
De schaarste uiteraard wel. En ja dat komt dan weer door de overstromingen.
Het oplopen van de prijs is puur marktwerking, lees extra winst en we gebruiken de overstroming daarvoor, de kostprijs wordt er echt niet hoger door.
Wat wel zou kunnen als ze voor de overstroming in Thailand niet verzekerd zijn. De vraag is of je dat daar verzekeringstechnisch kunt dekken, in een aantal landen kan dat.
Er is natuurlijk wel inkomstenderving, ( kun je je ook tegen verzekeren ) Dat zou de prijs op kunnen drijven. Maar dat zie je nu ook niet rechtevenredig gebeuren.
Ik verwacht niet dat Nikon in Thailand een JIT leveringsproces heeft. Als dat wel zo was, dan was hij nu echt nergens meer te krijgen.
Er zijn nog winkels waar hij op voorraad is, maar ja dan betaal je de hoofdprijs.
En eerlijk gezegd denk ik dat ze met die prijsopdrijving naast de roos schieten, veel mensen gaan gewoon wachten tot de prijzen weer zakken.
Maar als je kijkt naar de wat duurdere artikelen, auto's worden ook niet duurder of goedkoper al naar gelang de vraag.
De prijs is meestal bekend voordat de auto op de markt is, gaat er een fabriek plat dan wordt het echt niet duurder. De levertijd wordt domweg langer.
Maar met de wat goedkopere goederen die allemaal geconcentreerd zijn qua fabricage in hetzelfde werelddeel kun je daar makkelijker met de prijs spelen.
En ja camera's komen daar allemaal vandaan. Dus alle merken hebben er min of meer last van.
Maar al met al blijft dit een lastig vraagstuk als 1 van je fabrieken platligt.
Laatst gewijzigd door
JanR op za nov 19 2011 12:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.