preview D4
Geplaatst: do jan 12 2012 11:00 am
D4: ontworpen middels feedback.
Een preview.
Nikon liet op 5 januari 2012 twee nieuwe D4's zien die gebruikt mochten worden, echter zonder een eigen opslagkaartje.
De D4 is Nikon’s 10e professionele camera en er werd geen woord vuil gemaakt aan het feit dat alle AI, Ais, AF, AFD, G, DX en dergelijke objectieven allemaal te gebruiken zijn. Zelf was ik vergeten om te controleren of de diafragmameeneennok nog op de objectiefmond aanwezig is. Je gaat er vanuit dat het bij Nikon’s D4 wel goed zit. Maar de gelijktijdige introductie van een G objectief, zonder manueel te bedienen diafragma, doet me nog altijd de rillingen over de rug lopen. Op een foto van de voorkant zonder een objectief, zie je de meeneemnok goed zitten. Gelukkig.
Feedback.
Tijdens de presentatie van de D4 werd het meerdere keren gezegd: " De D4 is ontworpen door feedback." En dat is bijzonder. Aan de ene kant weet ik van Nikon dat ze in het verleden vrijwel nooit luisterden naar feedback. Waarschijnlijk was de D3s de eerste camera waar wel wat met de feedback werd gedaan. Daarvoor was er echt wel feedback van gebruikers, ook in een try-out fase, maar er werd niet altijd wat mee gedaan.
Het hek leek van de dam toen op de Photokina 2004 de heer Hayato Kamijo, de nieuwe directeur Nikon Europa, vertelde dat Nikon met Consumer Relations Management zou beginnen. Zou Nikon dan echt geïnteresseerd zijn in de ervaringen van de gebruikers? Later bleek dat met klanten de winkels werden bedoeld.
Maar goed, dat is verleden tijd en aan de D4 kun je echt merken dat er nu wel naar de gebruikers is geluisterd. Want het meest bijzondere aan de D4 is de integratie met andere communicatie mogelijkheden. Een maximale ISO 204800 of 24 opnamen per seconde zonder dat er iets te horen is, klinkt wel leuk, maar daar gaat het bij een camera niet om. Dit zijn zaken die in het veld amper gebruikt zullen worden. Een dergelijke hoge ISO zal toch ruis geven en die 24 opnamen per seconde zijn alleen 1920 x 1080 JPG bestanden.
Netwerkaansluitingen, andere grip, minder nabewerking, iPhone en dergelijke zijn zaken die een professionele gebruiker zal noemen. Nikon noemt dat Voice Of Professional (VOP).
De verbeteringen.
Iets meer pixels ten opzichte van de D3s. Maakt een uitsnede van een beeld gemakkelijker. Kennelijk is er ook meer aan het verminderen van ruis gedaan. De 16,2 Mp sensor schakelt de eigen ruisreductie eerst in vanaf ergens rond 8000 ISO.
Het spiegelhuis is compleet nieuw ontworpen. In het verleden werden sluiter, spiegel en diafragma bij alle Nikon camera’s aangestuurd door één motor. Bij de D4 zie je nu drie motoren, voor elk beweegbaar onderdeel één. De voordelen daarvan zijn:
- een lager stroomverbruik bij Liveview;
- in de Quiet mode klapt de spiegel niet meer op en neer en wordt alleen de sluiter gebruikt;
- in de nieuwe Silent mode hoor je ook de sluiter niet meer, alleen worden de beelden dan beperkt tot 1920x1080 en 24 opnamen per seconde;
- het diafragma kan nu ook tijdens het filmen bediend worden en dat gaat zelfs bijna traploos in 1/8ste stops.
De D4 heeft Verlichte knoppen. Aan te zetten met de aan-uit-schakelaar. Je kunt tegenwoordig zo gemakkelijk in het donker fotograferen, dat de bedieningsknoppen soms echt niet te zien zijn.
“Hot” en “dead” pixel correctie bij foto en film opnamen.
De aansturing van de autofocus door de MultiCam 3500DX unit uit de D300, D700 en de D3's is verbeterd. De autofocus werkt nauwkeuriger mede ook via de snellere bewerking van de info. Je kunt nu met objectiefcombinaties werken tot en met f/8,0. De beperking is dan wel dat je dan slechts 11 van 51 AF punten moet gebruiken. Voor professionals zal dat geen punt zijn. Met 11 AF punten werk je veelal sneller dan met 51, omdat de camera dan minder hoeft te rekenen. Met f/8,0 kun je nu wel een 500 of 600mm NIKKOR met een teleconverter gebruiken.
Nieuw is de automatische AF oriëntatie, het bovenste AF veldje in een horizontale opname blijft actief al je de camera verticaal gaat gebruiken.
De D4 heeft een nieuwe joystick AF subselector die reageert op je vinger en waarmee je de te gebruiken AF velden selecteert. Dat gaat dus echt sneller dan met de instelschijf. De joystick is dubbel uitgevoerd voor horizontaal en verticaal gebruik.
De D4 heeft twee verschillende fotokaartenhouders. Een QXD kaarthouder kan werken met de nieuwe QXD geheugenkaart en die is een stuk kleiner (38,5×29,8×3,8mm) dan de huidige CompactFlash, en net iets groter dan de SD kaart. Vooralsnog verwerk je met QXD 125 Mb per seconde. Deze verwerkingssnelheid zal nog wel versneld worden. Nu geeft de snelste SD kaart 120 Mb per seconde. Te denken valt aan maximaal 500 Mb. Naar verwachting zullen de D4 en de nieuwe QXD kaarten op hetzelfde moment in de winkel liggen. http://www.sony.net/Products/memorycard ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.digifotopro.nl/content/sony- ... genkaarten" onclick="window.open(this.href);return false;
Nikon ondersteunt ook de nieuwe UDMA 7 standaard voor CF kaarten. UDMA 7 maakt het mogelijk dat CF kaarten sneller kunnen werken dan 133MB/sec, Meer info bij Lexar: (http://www.lexar.com/products/lexar-pro ... flash-card" onclick="window.open(this.href);return false;) XQD zal naar verwachting sneller werken dan UDMA 7 en de bijpassende CF kaarten.
Nikon geeft aan dat de D4 met een XQD kaart 170 JPEG’s in 17 seconden of 98 gecomprimeerde NEF’s in 10 seconden kan verwerken, voordat de buffer volloopt. Met een D3s en een Sandisk Extreme IV kaart kom ik niet verder dan 82 JPEG’s in 9,1 seconden of 43 NEF’s in 4,3 seconden.
De ISO instellingen zijn ruimer en ISO 50 kan met een instelling geactiveerd worden. M’n wens is nog ISO 25. Ik hoorde de heer Koene van Nikon Nederland tijdens de inleiding vertellen dat naar zijn idee de ruisonderdrukking van de camera zijn werk pas gaat doen bij ISO 8000. Dat zou heel mooi zijn, een test zal dat in de toekomst moeten uitwerken.
Aan de voorkant van het camerahuis valt nog op dat de D4 de D7000 autofocus, manual focus instelknop heeft gekregen. Uit de feedback kwam het feit dat eens per jaar de AF instelling toch onbedoeld veranderde en met de knop van de D7000 gaat dat ongewild heel moeilijk.
Een nieuwe lichtmeetsensor meet met 91.000 pixels. Hiermee wordt het licht, de flits, de witbalans, sceneherkenning (horizon) en gezichtsdetectie. Bij de D3 waren er dan 1.005 pixels. De D4 zou dus veel nauwkeurige moeten zijn.
Het camerahuis van de D4 is opnieuw ontworpen. De essentiële bedieningsknoppen zijn voor horizontaal en verticaal gebruik
dubbel en identiek uitgevoerd. Dit is dan ook een van de redenen dat de afdrukknop op de bovenkant iets verplaatst is. Op de achterkant vindt je nu een doorgetrokken vloeiende lijn die duim kan volgen als je van horizontaal naar verticaal gebruik gaat.
Er is nu een aparte filmontspanknop aan de bovenkant van de camera.
De monitor op de achterzijde is iets groter met 3,2 Inch. De antireflectie ervan is verbeterd, je ziet meer kleuren (wide gamut) en naast de monitor is een sensor die contrast en helderheid van de monitor aanpast aan het omgevingslicht waarin je een foto op de monitor bekijkt.
Full HD movie.
Nikon had al HD film en dat is nu opgetrokken naar Full HD. Of te wel 1080p in 24, 25 of 30 beelden per seconde (bps). En bij 720p ook nog 50 of 60 bps. De camera heeft een ongecomprimeerde HDMI RAW uitgang. Sluit maar een HDMI recorder er op aan en je neemt het beeld op zonder de icoontjes die je op de monitor ziet met 180 Mbs. Je kunt films maken tot 29 minuten en 59 seconden lang, of te wel 4 Gb groot. Opnieuw de knop indrukken en je maakt weer zo’n lang shot. Dat heeft te maken met het feit dat de fotocamera in sommige belastingregimes zonder die beperking als een filmcamera gezien zou worden Ook kun je met FAT32 bestanden groter dan 4 Gb niet bewerken, kopiëren.
Opnemen middels de HDMI uitgang heeft nog een voordeel, alleen het beeld wordt opgenomen. De hulpicoontjes, de AF-haakjes, de virtuele horizon, e.d. worden niet opgenomen. Je kunt dus live hetzelfde beeld opnemen als er normaal op een opnamekaartje zou staan.
Door tijdens het filmen op de multiselector te drukken kun je een markeerpunt aanbrengen in je film. Dan kun je later met de bewerking direct naar zo’n markeerpunt gaan.
In de D4 is nu ook meer aandacht aan het geluid besteedt. Dat is 48Khz in 24 bit.
Met Power Aperture kun je het diafragma bedienen tijdens het filmen. Nog wel enkele beperkingen: je kunt het instellen met Liveview, maar niet als je met de camera zelf filmt. Film je nu en gebruik je de HDMI uitgang dan kun je weer wel het diafragma regelen in zelfs 1/8 stopjes.
Tijdens het filmen kun je de autofocus met AF-S objectieven gebruiken. Ook AF-A (gezichtsherkenning) werkt gewoon.
Tijdens het filmen kun je met de ontspanknop een pauze inlassen. Dat kan dan dus ook met bijvoorbeeld een MC-30 of MC-36.
Je kunt een koptelefoon aansluiten op de D4 om je geluid te controleren. Door een VU-meter icoon zie je het geluidsniveau tijdens de opname op je monitor en vooraf kun je de geluidssterkte instellen in het menu.
Aansluitingen.
Nikon had al een draadloze netwerk-aansluiting met de WT-4 Lan adapter en die is nu opgevolgd door een aanmerkelijk kleinere WT-5. Maar de professionals vroegen om een vaste netwerk-aansluiting. Met grote evenementen, zoals straks de Olympische Spelen in Londen kun je niet zo gek veel meer met Wireless-Lan, UMTS en dat soort zaken, omdat er zoveel mensen aanwezig zijn met een smarttelefoon dat je eigenlijk geen bandbreedte over houdt. De organisatie van dergelijke evenementen kan dan straks gewoon netwerkkabels aanbieden aan de professionals.
De D4 heeft ook een gewone snelle mini-USB aansluiting (geen USB-3), een Ethernet, een voor de WT-5, een audio-uitgang, een microfoon ingang, en een HDMI uitgang.
De WT-5 WiFi-optie brengt een draadloze verbinding tot stand. De WT-5 heeft nu internettoegang middels FTP, PTP-IP en HTTP. Je schroeft hem vast op de uitgang van de D4 en de benodigde voeding komt uit de D4 camera. Heb je nog een WT-4, die blijft te gebruiken. De WT-5 is niet ingebouwd, omdat Nikon vier (A / B / G / N) verschillende versies levert, afhankelijk van de snelheid van het WIFI netwerk. De HTTP toegang heb je ook via de RJ-45 ethernet toegang.
Mocht je last hebben dat je HDMI stekker van de camera valt, je kunt een haakse HDMI stekker gebruiken en die is zelfs weer vast te zetten met een klem die de betere fotowinkel zo heeft liggen.
Met HTTP kun je de Webbrowser op iPhone® en/of iPad® ** gebruiken om de D4 camera te bedienen in Liveview of een film te starten, pauzeren.
In de PC mode stuur je de D4 aan met de software Camera Control Pro 2. Je kunt eventueel tot 10 D4's, allen voorzien van WT-5 aansturen.
Foto’s worden twee keer sneller naar een FTP server overgezet dan met de oude WT.
Met de WT-5 kun je in de HTTP mode een test-opname maken die niet op je fotokaart wordt opgeslagen.
Workflow.
In de IPTC kun je nu naast copyright en de naam van de fotograaf, nog veertien andere gegevens noteren. De professionals doen dat vooraf en hoeven dan op een later moment deze gegevens niet meer handmatig toe te voegen. De klant wil veelal toch gisteren de foto’s hebben. Een goed gevulde IPTC scheelt dus veel tijd. De IPTC is in te vullen met het menu en Nikon komt nog met software zodat je via de computer de info kunt wegschrijven naar een opslagkaartje of de USB ingang van de D4. Dat is nu nog niet duidelijk. In de D4 is de functie “gegevens van de kaart overnemen” al wel aanwezig.
Amateur mogelijkheden.
De D4 is een professionele camera en heeft dus geen kantelbare monitor. Voor de gewone gebruikers is het een leuke gadget maar zo'n kantelbaar scherm zoals dat op de D5100 zit is vrij kwetsbaar. Op de D4 kun je nog steeds de DR-3, DR-4 en DR-6 hoekzoeker gebruiken, en wat let je om met behulp van de WT-5 het Liveview beeld te bekijken op je tablet. Dan heb je veel meer info dan met een kantelbaar scherm en kun je zelfs de camerafuncties veranderen.
De D4 heeft nu wel gezichtsherkenning. Met gezichtsherkenning, stelt de camera automatisch scherp op gezichten ook als ze niet midden in het beeld staan. Met de 3D onderwerpsherkenning had je dat bij de D3's ook wel, maar met gezichtsherkenning maak je het de professionals wel gemakkelijker. Zelf werk ik veelal met slechts één AF punt, en met een portret, moet je dan de AF wel eens uit zetten omdat het AF punt geen contrast kan meten op een stuk van de wang van de geportretteerde persoon. De meervelden automatiek pakt ook wel eens een ander onderwerp dan het portret, dus dat is ook geen oplossing. Gezichtsherkenning zal voor velen een welkome aanvulling zijn en Nikon liet de gezichtherkenning voor het eerst zien in een Coolpix compact camera. Volgens mij was dat de Coolpix 2500 met een 1,92 megapixel sensor, begin 2002.
Met de D4 kun je nu van twee opnamen één semi-HDR foto maken. Je kunt een verschil van 1, 2 of Lw instellen. Ook de “smoothening” gradatie is in de camera aan te geven. De op de camera aanwezige “bracketing”knop is in het menu ook te als HDR knop te veranderen.
Een virtuele horizon is aanwezig met JAW en PITCH (houdt je de camera horizontaal en is de horizon recht). Ook de lijnen zoals we dat in de zoeker kennen van een E-matglas is nu in de zoeker gewoon aan te zetten.
In de D4 heb je nu ook de functie “rechtzetten en perspectief correctie” in een menu. Zelf ken ik dit van de Coolpix 4500 uit 2002 en uit de Nikon D5000 en D5100 reflexcamera’s. Kun je de boel ter plekke al corrigeren en hoeft de opdrachtgever daar niet op te wachten. Ik vermoed wel dat echte fotobewerkingspakketten en zelfs Nikon Capture NX2 daar beter mee om kunnen gaan, maar dat vraagt tijd in de nabewerking en ruime tijd is niet altijd aanwezig bij een opdracht.
Adviesprijs.
De adviesprijs van de D4 is 5929 euro. Dat is iets meer dan de actuele adviesprijs van de D3s, die zou rond de 5600 euro liggen. Ten tijde van de introductie van de D3 was de adviesprijs daarvan 4999 euro en de D3s had een adviesprijs van 5399. Wat de winkel er voor vraagt, mag de winkel zelf weten. Bij veel winkels zie je nu de adviesprijs als aankoopbedrag. Na verloop van tijd zal de winkelprijs wel zakken.
Lijkt het nu dat de adviesprijs van de D4 hoger is? Op papier wel, maar veelal wordt vergeten dat sinds het begin van de economische recessie in oktober 2008 de aankoop van de Japanse Yen zo’n 60% duurder is geworden. Knap van Nikon Europa en Nikon Nederland dat de aanschafprijzen van Nikon spullen niet met 60% omhoog zijn gegaan.
Samengevat.
Of de D4 op fotografisch gebied vooruit is gegaan valt nu nog niet te zeggen. Niemand mocht een fotokaartje in de D4 plaatsen, het ging tenslotte om prototypes. Wel veel lof voor de snelle CF en UXD kaarthouders. Waarschijnlijk zullen de foto’s en film uit de D4 toch weer wat meer definitie en een betere signaal-ruis verhouding hebben. Een echte test in de nabije toekomst zal dat duidelijk maken.
Wel is er veel vooruitgang geboekt op het gebied van film, middels de marker mogelijkheid, de audio-uitgang en Full HD ook via de HDMI uitgang.
Er is veel vooruitgang geboekt op het gebied van aansluitingen met andere media zoals de internet, tablet en draagbare telefoon. Nu nog een D4s waar m’n simkaart ook in past!
Er is veel vooruitgang geboekt middels de feedback van de gebruikers. Voor het eerst laat Nikon duidelijk merken dat men wat doet met de ervaringen van de professionele gebruikers.
De specificaties.
Zal hier alleen een link geven, scheelt een boel ruimte:
http://www.nikon.nl/nl_NL/product/digit ... ssional/d4" onclick="window.open(this.href);return false;
Het persbericht staat hier:
http://www.nikon.nl/nl_NL/press_room/pr ... mplatedata" onclick="window.open(this.href);return false;\nl_NL\news_article\data\BV-PR-WWA0601-D4&sParamValueLbl=Nieuw&sParam1ValueLbl=De+Nikon+D4+%E2%80%93+Gemaakt+om+grenzen+te+verleggen
Andere links:
Filmen met de D4: http://vimeo.com/34666308" onclick="window.open(this.href);return false;
Een film van Corey Rich: http://cdn-8.nikon-cdn.com/en_US/IMG/Im ... 94x446.flv" onclick="window.open(this.href);return false;
Zelf dacht ik aan een Engels Nederlands woordenlijstje om al die veelal Engelstalige begrippen eens toe te lichten. Met name termen zoals Lan en W-Lan, zeggen me niks. Staat dus ook niet in deze tekst.
Op het www vond ik van Brian Dragstra: http://vimeo.com/34666308" onclick="window.open(this.href);return false; die enkele fil termen keurig uitlegt.
Met dank aan Nikon Nederland voor het beschikbaar stellen van enkele D4 prototype’s.
Op m'n website staat dit verhaal ook en dan met foto's.
Een preview.
Nikon liet op 5 januari 2012 twee nieuwe D4's zien die gebruikt mochten worden, echter zonder een eigen opslagkaartje.
De D4 is Nikon’s 10e professionele camera en er werd geen woord vuil gemaakt aan het feit dat alle AI, Ais, AF, AFD, G, DX en dergelijke objectieven allemaal te gebruiken zijn. Zelf was ik vergeten om te controleren of de diafragmameeneennok nog op de objectiefmond aanwezig is. Je gaat er vanuit dat het bij Nikon’s D4 wel goed zit. Maar de gelijktijdige introductie van een G objectief, zonder manueel te bedienen diafragma, doet me nog altijd de rillingen over de rug lopen. Op een foto van de voorkant zonder een objectief, zie je de meeneemnok goed zitten. Gelukkig.
Feedback.
Tijdens de presentatie van de D4 werd het meerdere keren gezegd: " De D4 is ontworpen door feedback." En dat is bijzonder. Aan de ene kant weet ik van Nikon dat ze in het verleden vrijwel nooit luisterden naar feedback. Waarschijnlijk was de D3s de eerste camera waar wel wat met de feedback werd gedaan. Daarvoor was er echt wel feedback van gebruikers, ook in een try-out fase, maar er werd niet altijd wat mee gedaan.
Het hek leek van de dam toen op de Photokina 2004 de heer Hayato Kamijo, de nieuwe directeur Nikon Europa, vertelde dat Nikon met Consumer Relations Management zou beginnen. Zou Nikon dan echt geïnteresseerd zijn in de ervaringen van de gebruikers? Later bleek dat met klanten de winkels werden bedoeld.
Maar goed, dat is verleden tijd en aan de D4 kun je echt merken dat er nu wel naar de gebruikers is geluisterd. Want het meest bijzondere aan de D4 is de integratie met andere communicatie mogelijkheden. Een maximale ISO 204800 of 24 opnamen per seconde zonder dat er iets te horen is, klinkt wel leuk, maar daar gaat het bij een camera niet om. Dit zijn zaken die in het veld amper gebruikt zullen worden. Een dergelijke hoge ISO zal toch ruis geven en die 24 opnamen per seconde zijn alleen 1920 x 1080 JPG bestanden.
Netwerkaansluitingen, andere grip, minder nabewerking, iPhone en dergelijke zijn zaken die een professionele gebruiker zal noemen. Nikon noemt dat Voice Of Professional (VOP).
De verbeteringen.
Iets meer pixels ten opzichte van de D3s. Maakt een uitsnede van een beeld gemakkelijker. Kennelijk is er ook meer aan het verminderen van ruis gedaan. De 16,2 Mp sensor schakelt de eigen ruisreductie eerst in vanaf ergens rond 8000 ISO.
Het spiegelhuis is compleet nieuw ontworpen. In het verleden werden sluiter, spiegel en diafragma bij alle Nikon camera’s aangestuurd door één motor. Bij de D4 zie je nu drie motoren, voor elk beweegbaar onderdeel één. De voordelen daarvan zijn:
- een lager stroomverbruik bij Liveview;
- in de Quiet mode klapt de spiegel niet meer op en neer en wordt alleen de sluiter gebruikt;
- in de nieuwe Silent mode hoor je ook de sluiter niet meer, alleen worden de beelden dan beperkt tot 1920x1080 en 24 opnamen per seconde;
- het diafragma kan nu ook tijdens het filmen bediend worden en dat gaat zelfs bijna traploos in 1/8ste stops.
De D4 heeft Verlichte knoppen. Aan te zetten met de aan-uit-schakelaar. Je kunt tegenwoordig zo gemakkelijk in het donker fotograferen, dat de bedieningsknoppen soms echt niet te zien zijn.
“Hot” en “dead” pixel correctie bij foto en film opnamen.
De aansturing van de autofocus door de MultiCam 3500DX unit uit de D300, D700 en de D3's is verbeterd. De autofocus werkt nauwkeuriger mede ook via de snellere bewerking van de info. Je kunt nu met objectiefcombinaties werken tot en met f/8,0. De beperking is dan wel dat je dan slechts 11 van 51 AF punten moet gebruiken. Voor professionals zal dat geen punt zijn. Met 11 AF punten werk je veelal sneller dan met 51, omdat de camera dan minder hoeft te rekenen. Met f/8,0 kun je nu wel een 500 of 600mm NIKKOR met een teleconverter gebruiken.
Nieuw is de automatische AF oriëntatie, het bovenste AF veldje in een horizontale opname blijft actief al je de camera verticaal gaat gebruiken.
De D4 heeft een nieuwe joystick AF subselector die reageert op je vinger en waarmee je de te gebruiken AF velden selecteert. Dat gaat dus echt sneller dan met de instelschijf. De joystick is dubbel uitgevoerd voor horizontaal en verticaal gebruik.
De D4 heeft twee verschillende fotokaartenhouders. Een QXD kaarthouder kan werken met de nieuwe QXD geheugenkaart en die is een stuk kleiner (38,5×29,8×3,8mm) dan de huidige CompactFlash, en net iets groter dan de SD kaart. Vooralsnog verwerk je met QXD 125 Mb per seconde. Deze verwerkingssnelheid zal nog wel versneld worden. Nu geeft de snelste SD kaart 120 Mb per seconde. Te denken valt aan maximaal 500 Mb. Naar verwachting zullen de D4 en de nieuwe QXD kaarten op hetzelfde moment in de winkel liggen. http://www.sony.net/Products/memorycard ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.digifotopro.nl/content/sony- ... genkaarten" onclick="window.open(this.href);return false;
Nikon ondersteunt ook de nieuwe UDMA 7 standaard voor CF kaarten. UDMA 7 maakt het mogelijk dat CF kaarten sneller kunnen werken dan 133MB/sec, Meer info bij Lexar: (http://www.lexar.com/products/lexar-pro ... flash-card" onclick="window.open(this.href);return false;) XQD zal naar verwachting sneller werken dan UDMA 7 en de bijpassende CF kaarten.
Nikon geeft aan dat de D4 met een XQD kaart 170 JPEG’s in 17 seconden of 98 gecomprimeerde NEF’s in 10 seconden kan verwerken, voordat de buffer volloopt. Met een D3s en een Sandisk Extreme IV kaart kom ik niet verder dan 82 JPEG’s in 9,1 seconden of 43 NEF’s in 4,3 seconden.
De ISO instellingen zijn ruimer en ISO 50 kan met een instelling geactiveerd worden. M’n wens is nog ISO 25. Ik hoorde de heer Koene van Nikon Nederland tijdens de inleiding vertellen dat naar zijn idee de ruisonderdrukking van de camera zijn werk pas gaat doen bij ISO 8000. Dat zou heel mooi zijn, een test zal dat in de toekomst moeten uitwerken.
Aan de voorkant van het camerahuis valt nog op dat de D4 de D7000 autofocus, manual focus instelknop heeft gekregen. Uit de feedback kwam het feit dat eens per jaar de AF instelling toch onbedoeld veranderde en met de knop van de D7000 gaat dat ongewild heel moeilijk.
Een nieuwe lichtmeetsensor meet met 91.000 pixels. Hiermee wordt het licht, de flits, de witbalans, sceneherkenning (horizon) en gezichtsdetectie. Bij de D3 waren er dan 1.005 pixels. De D4 zou dus veel nauwkeurige moeten zijn.
Het camerahuis van de D4 is opnieuw ontworpen. De essentiële bedieningsknoppen zijn voor horizontaal en verticaal gebruik
dubbel en identiek uitgevoerd. Dit is dan ook een van de redenen dat de afdrukknop op de bovenkant iets verplaatst is. Op de achterkant vindt je nu een doorgetrokken vloeiende lijn die duim kan volgen als je van horizontaal naar verticaal gebruik gaat.
Er is nu een aparte filmontspanknop aan de bovenkant van de camera.
De monitor op de achterzijde is iets groter met 3,2 Inch. De antireflectie ervan is verbeterd, je ziet meer kleuren (wide gamut) en naast de monitor is een sensor die contrast en helderheid van de monitor aanpast aan het omgevingslicht waarin je een foto op de monitor bekijkt.
Full HD movie.
Nikon had al HD film en dat is nu opgetrokken naar Full HD. Of te wel 1080p in 24, 25 of 30 beelden per seconde (bps). En bij 720p ook nog 50 of 60 bps. De camera heeft een ongecomprimeerde HDMI RAW uitgang. Sluit maar een HDMI recorder er op aan en je neemt het beeld op zonder de icoontjes die je op de monitor ziet met 180 Mbs. Je kunt films maken tot 29 minuten en 59 seconden lang, of te wel 4 Gb groot. Opnieuw de knop indrukken en je maakt weer zo’n lang shot. Dat heeft te maken met het feit dat de fotocamera in sommige belastingregimes zonder die beperking als een filmcamera gezien zou worden Ook kun je met FAT32 bestanden groter dan 4 Gb niet bewerken, kopiëren.
Opnemen middels de HDMI uitgang heeft nog een voordeel, alleen het beeld wordt opgenomen. De hulpicoontjes, de AF-haakjes, de virtuele horizon, e.d. worden niet opgenomen. Je kunt dus live hetzelfde beeld opnemen als er normaal op een opnamekaartje zou staan.
Door tijdens het filmen op de multiselector te drukken kun je een markeerpunt aanbrengen in je film. Dan kun je later met de bewerking direct naar zo’n markeerpunt gaan.
In de D4 is nu ook meer aandacht aan het geluid besteedt. Dat is 48Khz in 24 bit.
Met Power Aperture kun je het diafragma bedienen tijdens het filmen. Nog wel enkele beperkingen: je kunt het instellen met Liveview, maar niet als je met de camera zelf filmt. Film je nu en gebruik je de HDMI uitgang dan kun je weer wel het diafragma regelen in zelfs 1/8 stopjes.
Tijdens het filmen kun je de autofocus met AF-S objectieven gebruiken. Ook AF-A (gezichtsherkenning) werkt gewoon.
Tijdens het filmen kun je met de ontspanknop een pauze inlassen. Dat kan dan dus ook met bijvoorbeeld een MC-30 of MC-36.
Je kunt een koptelefoon aansluiten op de D4 om je geluid te controleren. Door een VU-meter icoon zie je het geluidsniveau tijdens de opname op je monitor en vooraf kun je de geluidssterkte instellen in het menu.
Aansluitingen.
Nikon had al een draadloze netwerk-aansluiting met de WT-4 Lan adapter en die is nu opgevolgd door een aanmerkelijk kleinere WT-5. Maar de professionals vroegen om een vaste netwerk-aansluiting. Met grote evenementen, zoals straks de Olympische Spelen in Londen kun je niet zo gek veel meer met Wireless-Lan, UMTS en dat soort zaken, omdat er zoveel mensen aanwezig zijn met een smarttelefoon dat je eigenlijk geen bandbreedte over houdt. De organisatie van dergelijke evenementen kan dan straks gewoon netwerkkabels aanbieden aan de professionals.
De D4 heeft ook een gewone snelle mini-USB aansluiting (geen USB-3), een Ethernet, een voor de WT-5, een audio-uitgang, een microfoon ingang, en een HDMI uitgang.
De WT-5 WiFi-optie brengt een draadloze verbinding tot stand. De WT-5 heeft nu internettoegang middels FTP, PTP-IP en HTTP. Je schroeft hem vast op de uitgang van de D4 en de benodigde voeding komt uit de D4 camera. Heb je nog een WT-4, die blijft te gebruiken. De WT-5 is niet ingebouwd, omdat Nikon vier (A / B / G / N) verschillende versies levert, afhankelijk van de snelheid van het WIFI netwerk. De HTTP toegang heb je ook via de RJ-45 ethernet toegang.
Mocht je last hebben dat je HDMI stekker van de camera valt, je kunt een haakse HDMI stekker gebruiken en die is zelfs weer vast te zetten met een klem die de betere fotowinkel zo heeft liggen.
Met HTTP kun je de Webbrowser op iPhone® en/of iPad® ** gebruiken om de D4 camera te bedienen in Liveview of een film te starten, pauzeren.
In de PC mode stuur je de D4 aan met de software Camera Control Pro 2. Je kunt eventueel tot 10 D4's, allen voorzien van WT-5 aansturen.
Foto’s worden twee keer sneller naar een FTP server overgezet dan met de oude WT.
Met de WT-5 kun je in de HTTP mode een test-opname maken die niet op je fotokaart wordt opgeslagen.
Workflow.
In de IPTC kun je nu naast copyright en de naam van de fotograaf, nog veertien andere gegevens noteren. De professionals doen dat vooraf en hoeven dan op een later moment deze gegevens niet meer handmatig toe te voegen. De klant wil veelal toch gisteren de foto’s hebben. Een goed gevulde IPTC scheelt dus veel tijd. De IPTC is in te vullen met het menu en Nikon komt nog met software zodat je via de computer de info kunt wegschrijven naar een opslagkaartje of de USB ingang van de D4. Dat is nu nog niet duidelijk. In de D4 is de functie “gegevens van de kaart overnemen” al wel aanwezig.
Amateur mogelijkheden.
De D4 is een professionele camera en heeft dus geen kantelbare monitor. Voor de gewone gebruikers is het een leuke gadget maar zo'n kantelbaar scherm zoals dat op de D5100 zit is vrij kwetsbaar. Op de D4 kun je nog steeds de DR-3, DR-4 en DR-6 hoekzoeker gebruiken, en wat let je om met behulp van de WT-5 het Liveview beeld te bekijken op je tablet. Dan heb je veel meer info dan met een kantelbaar scherm en kun je zelfs de camerafuncties veranderen.
De D4 heeft nu wel gezichtsherkenning. Met gezichtsherkenning, stelt de camera automatisch scherp op gezichten ook als ze niet midden in het beeld staan. Met de 3D onderwerpsherkenning had je dat bij de D3's ook wel, maar met gezichtsherkenning maak je het de professionals wel gemakkelijker. Zelf werk ik veelal met slechts één AF punt, en met een portret, moet je dan de AF wel eens uit zetten omdat het AF punt geen contrast kan meten op een stuk van de wang van de geportretteerde persoon. De meervelden automatiek pakt ook wel eens een ander onderwerp dan het portret, dus dat is ook geen oplossing. Gezichtsherkenning zal voor velen een welkome aanvulling zijn en Nikon liet de gezichtherkenning voor het eerst zien in een Coolpix compact camera. Volgens mij was dat de Coolpix 2500 met een 1,92 megapixel sensor, begin 2002.
Met de D4 kun je nu van twee opnamen één semi-HDR foto maken. Je kunt een verschil van 1, 2 of Lw instellen. Ook de “smoothening” gradatie is in de camera aan te geven. De op de camera aanwezige “bracketing”knop is in het menu ook te als HDR knop te veranderen.
Een virtuele horizon is aanwezig met JAW en PITCH (houdt je de camera horizontaal en is de horizon recht). Ook de lijnen zoals we dat in de zoeker kennen van een E-matglas is nu in de zoeker gewoon aan te zetten.
In de D4 heb je nu ook de functie “rechtzetten en perspectief correctie” in een menu. Zelf ken ik dit van de Coolpix 4500 uit 2002 en uit de Nikon D5000 en D5100 reflexcamera’s. Kun je de boel ter plekke al corrigeren en hoeft de opdrachtgever daar niet op te wachten. Ik vermoed wel dat echte fotobewerkingspakketten en zelfs Nikon Capture NX2 daar beter mee om kunnen gaan, maar dat vraagt tijd in de nabewerking en ruime tijd is niet altijd aanwezig bij een opdracht.
Adviesprijs.
De adviesprijs van de D4 is 5929 euro. Dat is iets meer dan de actuele adviesprijs van de D3s, die zou rond de 5600 euro liggen. Ten tijde van de introductie van de D3 was de adviesprijs daarvan 4999 euro en de D3s had een adviesprijs van 5399. Wat de winkel er voor vraagt, mag de winkel zelf weten. Bij veel winkels zie je nu de adviesprijs als aankoopbedrag. Na verloop van tijd zal de winkelprijs wel zakken.
Lijkt het nu dat de adviesprijs van de D4 hoger is? Op papier wel, maar veelal wordt vergeten dat sinds het begin van de economische recessie in oktober 2008 de aankoop van de Japanse Yen zo’n 60% duurder is geworden. Knap van Nikon Europa en Nikon Nederland dat de aanschafprijzen van Nikon spullen niet met 60% omhoog zijn gegaan.
Samengevat.
Of de D4 op fotografisch gebied vooruit is gegaan valt nu nog niet te zeggen. Niemand mocht een fotokaartje in de D4 plaatsen, het ging tenslotte om prototypes. Wel veel lof voor de snelle CF en UXD kaarthouders. Waarschijnlijk zullen de foto’s en film uit de D4 toch weer wat meer definitie en een betere signaal-ruis verhouding hebben. Een echte test in de nabije toekomst zal dat duidelijk maken.
Wel is er veel vooruitgang geboekt op het gebied van film, middels de marker mogelijkheid, de audio-uitgang en Full HD ook via de HDMI uitgang.
Er is veel vooruitgang geboekt op het gebied van aansluitingen met andere media zoals de internet, tablet en draagbare telefoon. Nu nog een D4s waar m’n simkaart ook in past!
Er is veel vooruitgang geboekt middels de feedback van de gebruikers. Voor het eerst laat Nikon duidelijk merken dat men wat doet met de ervaringen van de professionele gebruikers.
De specificaties.
Zal hier alleen een link geven, scheelt een boel ruimte:
http://www.nikon.nl/nl_NL/product/digit ... ssional/d4" onclick="window.open(this.href);return false;
Het persbericht staat hier:
http://www.nikon.nl/nl_NL/press_room/pr ... mplatedata" onclick="window.open(this.href);return false;\nl_NL\news_article\data\BV-PR-WWA0601-D4&sParamValueLbl=Nieuw&sParam1ValueLbl=De+Nikon+D4+%E2%80%93+Gemaakt+om+grenzen+te+verleggen
Andere links:
Filmen met de D4: http://vimeo.com/34666308" onclick="window.open(this.href);return false;
Een film van Corey Rich: http://cdn-8.nikon-cdn.com/en_US/IMG/Im ... 94x446.flv" onclick="window.open(this.href);return false;
Zelf dacht ik aan een Engels Nederlands woordenlijstje om al die veelal Engelstalige begrippen eens toe te lichten. Met name termen zoals Lan en W-Lan, zeggen me niks. Staat dus ook niet in deze tekst.
Op het www vond ik van Brian Dragstra: http://vimeo.com/34666308" onclick="window.open(this.href);return false; die enkele fil termen keurig uitlegt.
Met dank aan Nikon Nederland voor het beschikbaar stellen van enkele D4 prototype’s.
Op m'n website staat dit verhaal ook en dan met foto's.