Fotograferen in sporthal (TL-licht)

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
delfsegek

Fotograferen in sporthal (TL-licht)

Bericht door delfsegek » do jan 12 2012 5:37 pm

Gisteren zat ik bij de taekwondo-training van zoon en wilde wel eens een keer foto's maken van zijn sport (nog nooit gedaan). Dacht dat het licht wel voldoende zou zijn maar toen ik mijn foto's wilde schieten op een normale ISO-waarde kwam mijn sluitertijd (met diafragma F2.8) niet boven de 1/9 uit. Nu heb ik nog een D50 (D7000 besteld) en boven de ISO400 gaan is niet echt te adviseren. Is er nu geen enkele andere manier om hier normale foto's uit te krijgen zonder te flitsen.

Het is praktisch niet mogelijk om heel dichtbij de sporters te komen want die rennen door de hele zaal heen (zoontje is 5), dus flitsen wordt lastig. Nu heb ik een 17-70mm 2.8-4.0 en 105mm 2.8 lens (zoals in mijn handtekening staat). Zijn er nog andere mogelijkheden waarop ik toch een normale sluitertijd kan krijgen (1/60sec ofzo) of moet ik gewoon wachten op mijn D7000 waardoor ik meer ruimte krijg om te spelen met mijn ISO-waarde?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Fotograferen in sporthal (TL-licht)

Bericht door Léon Obers » do jan 12 2012 5:48 pm

Het is gewoon een kwestie van de combinatie diafragma - sluitertijd - ISO, bij weinig licht.
Als je een minimale sluitertijd wilt gebruiken blijven lichtsterkte en ISO over om daar iets mee te doen.
Wil je een niet te hoge ISO gebruiken, zul je een super lichtsterke lens moeten gaan inzetten.
Heb je geen superlichtsterke lens tot je beschikking blijft alleen de mogelijkheid over van een hoge ISO setting.
Aan jouw de keus.
Vriendelijke groet, Léon Obers

delfsegek

Bericht door delfsegek » do jan 12 2012 6:16 pm

Denk dat er niets anders overblijft dan wachten op mijn d7000. Hogere isowaarde wordt niet mooi met mijn camera. Daarnaast is f2.8 het laagste wat ik kan gaan. Volgens mij heeft het ook niet zo veel zin om lager te gaan gezien de scherpte die ik toch wil houden op mijn foto's. En met sportfoto's heb je altijd snelle bewegingen dus sluitertijd mag niet te lang worden. 1/60 is waarschijnlijk al te lang.

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » do jan 12 2012 6:51 pm

Ik heb jaren sportfotografie gedaan, en mijn standaard instelling in olympische hallen (door NOC*NSF goedgekeurd) was f/2.8 bij 1600 ISO, met een sluitertijd van 1/125 (bij 200mm net aan te doen). Dit komt door de eisen die aan het lichtniveau gesteld worden in zo'n hal. Sneller kom je gewoon niet.

Jaap

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door jan » do jan 12 2012 7:33 pm

delfsegek schreef:En met sportfoto's heb je altijd snelle bewegingen dus sluitertijd mag niet te lang worden. 1/60 is waarschijnlijk al te lang.
Voor schaken valt dat nog wel te doen :lol:
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

george013

Bericht door george013 » do jan 12 2012 7:40 pm

Jaap_van_Ekris schreef:Ik heb jaren sportfotografie gedaan, en mijn standaard instelling in olympische hallen (door NOC*NSF goedgekeurd) was f/2.8 bij 1600 ISO, met een sluitertijd van 1/125 (bij 200mm net aan te doen). Dit komt door de eisen die aan het lichtniveau gesteld worden in zo'n hal. Sneller kom je gewoon niet.

Jaap
Eedn helder antwoord. Kun je deze eisen vertalen naar EV-waardes?
George

beijnr
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door beijnr » do jan 12 2012 9:15 pm

Gisteren deze foto gepost in een ander draadje, zie link hieronder:

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... up#p498425

Exposure 0.002 sec (1/500)
Aperture f/2.8
Focal Length 200 mm
ISO Speed 1600
Exposure Bias 0 EV

Zijn die olympische hallen extra donker :?:

Groet, Rick

delfsegek

Bericht door delfsegek » do jan 12 2012 9:59 pm

Foto is mooi scherp. Jammer dat ik met mijn ene lens op 70mm minimaal op f4 fotografeer. Ik kan echter wel de 105mm proberen op f2.8. Eens kijken om een keer een lens te lenen anders. Iso 1600 gaat op mijn d50 echt veerschrikkelijk beeld opleveren. Dan maar wachten op mijn nieuwe camera.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”