Daarna een beetje lopen spelen met de HDR plugin van NIK.
Dit is resultaat die ik even aangepakt heb.
1

2

Groet Kroontje
Waarom zou je dat doen? Er beweegt toch niets op de foto, dus waarom zou je je sluitertijd willen verlengen?Kroontje schreef:Foto 2 is met een ND filter genomen (3-stops) Hij zou iets meer mogen hebben, maar vond hem op mijn monitor er mooi uitkomen.
Er was veel tegenlicht hier, ik had hem er ook op zitten, ook een beetje ter experimentPatrick schreef:Waarom zou je dat doen? Er beweegt toch niets op de foto, dus waarom zou je je sluitertijd willen verlengen?Kroontje schreef:Foto 2 is met een ND filter genomen (3-stops) Hij zou iets meer mogen hebben, maar vond hem op mijn monitor er mooi uitkomen.
Dat verandert toch niets aan de situatie. Een gradueel ND filter zou ik begrijpen, maar deze dus niet... Kan ook aan mij liggen hoor; ik heb er zelf geen een.KvP schreef:Er was veel tegenlicht hier, ik had hem er ook op zitten, ook een beetje ter expeimentPatrick schreef:Waarom zou je dat doen? Er beweegt toch niets op de foto, dus waarom zou je je sluitertijd willen verlengen?Kroontje schreef:Foto 2 is met een ND filter genomen (3-stops) Hij zou iets meer mogen hebben, maar vond hem op mijn monitor er mooi uitkomen.
Dank voor foto 1 Bij deze heb ik twee foto's op elkaar geplakt in de HDR pro van NiksoftwareKvP schreef:Zo, vroeg opgestaan?![]()
Wat was het koud he, eerste lijkt een kaart uit 1930, mooie sfeer.
De 2e kijkt inderdaad erg donker, volgens mij kan je daar nog wel iets aan doen, heb je deze ook niet meer een stop hoger?
Antwoord al gegeven denk ikKvP schreef:Er was veel tegenlicht hier, ik had hem er ook op zitten, ook een beetje ter expeimentPatrick schreef:Waarom zou je dat doen? Er beweegt toch niets op de foto, dus waarom zou je je sluitertijd willen verlengen?Kroontje schreef:Foto 2 is met een ND filter genomen (3-stops) Hij zou iets meer mogen hebben, maar vond hem op mijn monitor er mooi uitkomen.
Ik heb er geen een, dus kan ook niets schroeven. Maar ik leer graag van jullie ervaringen. Wat is in deze situatie het voordeel van zo'n filter? Dat je tegen de zon in kunt kijken omdat de zon in de zoeker minder fel is?Kroontje schreef:Antwoord al gegeven denk ikPatrick gewoon een keer erop schroeven en kijken wat het doet.
Dat was zeker de opzet dat je wat beter naar de zon kan. Ik vind dat de foto dan wat meer laat zien van de zon opkomst zonder te felle lucht te krijgen.Patrick schreef:Ik heb er geen een, dus kan ook niets schroeven. Maar ik leer graag van jullie ervaringen. Wat is in deze situatie het voordeel van zo'n filter? Dat je tegen de zon in kunt kijken omdat de zon in de zoeker minder fel is?Kroontje schreef:Antwoord al gegeven denk ikPatrick gewoon een keer erop schroeven en kijken wat het doet.
![]()
Ik kan het natuurlijk ook gewoon aan Léon vragen; die weet bijna alles.
Ik laat hier even mijn gedachten over gaanPatrick schreef:Dan kan je toch gewoon je belichting aanpassen? Sterker nog; dat moet je sowieso anders corrigeert je camera het zelf en kom je toch weer op dezelfde foto uit. Want het is geen onderbelichtingsfilter.