Geheugen kaart na aantal foto's geeft problemen.

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Opa Tinus

Geheugen kaart na aantal foto's geeft problemen.

Bericht door Opa Tinus » za feb 11 2012 11:12 am

Hallo,

Ben deze zomer begonnen om is meer met fotografie bezig te zijn en daar mijn hobby van te maken.
Heb hier voor de Nikon D3100 aangeschaft met een lensen kit en dit verder uit te breiden met o.a een zoomlens.
Moet zeggen heb hier al heel leuke plaatjes mee gemaakt en de camera bevalt me prima.
Hierbij heb ik een Sandisk Extreme Pro 8Gb (45MB/s) geheugenkaart gekocht. Nu is het probleem dat als ik hier ongeveer 170 foto's op heb staan deze niet meer in de kaartlezers te zien zijn maar wel in de camera en ook wel via de usb kabel vanuit de camera.
Wij hebben hier de mogelijkheid om de kaart uit te lezen in wel 5 kaartlezers waarvan de oudste ruim 2 jaar is en de jongste 1/2 jaar (los model Conceptronic) en mijn lezer zit in een HP desktop van nog geen jaar oud.
Zet ik via de pc 200 foto's of meer erop in diverse dirs dan is er geen enkel probleem met de kaart lezers ook als ik in de dir vol zet die door de camera is aan gemaakt geeft dit ook geen problemen.
Alleen dus als ik de kaart geformateerd heb in de camera of pc en alleen foto's erop komen die tijdens het fotograferen worden opgeslagen , zijn deze (ongeveer 170 of meer) op de kaart in de lezers niet meer te zien.

Kent iemand dit probleem ook en is er een oplossing voor .

Opa Tinus
http://www.vd-weide.nl
http://jenmpictures.wordpress.com/

Goodje

Re: Geheugen kaart na aantal foto's geeft problemen.

Bericht door Goodje » za feb 11 2012 11:30 am

Welkom Opa Tinus, ik denk dat het probleem toch ligt bij de kaartlezers, ik heb zelf een kaartlezer in mij PC ingebouwd zitten in het 3,5 floppydisk gleuf en die heeft totaal geen probleem met mijn kaartjes van 8GB, verder vind ik het vreemd dat het uitmaakt of er foto 170 meer of minder op staan en kaartje wel of niet zien! :oohh:
Wat ik wel uit ervaring weet als je foto vanaf je pc op het kaartje zet wat geformatteerd is in je pc je op de camera deze foto niet ziet, moeten dat in het mapje staan op de kaart dat je camera gemaakt heeft dan zie je ze wel!

Ps altijd alleen formateren in de camera.
Laatst gewijzigd door Goodje op za feb 11 2012 11:37 am, 1 keer totaal gewijzigd.

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door a vgastel » za feb 11 2012 11:36 am

Ook een welkom opa
Als hij geformateerd is staan er geen fotos meer op en zou hij leeg zijn.
Lezende uit je schrijven, ik doe de kaart altijd in mijn camera formateren en kijk dan dan zie je dat de map leeg is.
Niet in de computer heb je in de transfer het vinkje er in staan dat hij na het oorspronkelijke bestanden verwijderen na het ooverspelen.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Opa Tinus

Bericht door Opa Tinus » za feb 11 2012 12:01 pm

Alvast bedankt voor de snelle reactie.

De kaart wordt wel gezien in alle lezers maar de foto's worden niet meer getoont na ongeveer 170 stuks of meer. Minder foto's worden wel weer gegeven.
Normaal staat er de dir DICM op en een bestandje genaamd "NIKON001.DSC" wat door de camera wordt geplaatst bij het formatteren van de kaart.
Als de foto's niet meer te lezen zijn is ook dit verdwenen. Druk ik hem dan weer in de camera is er niks aan de hand en kan ik weer door de foto's bladeren.

Zal de kaart op het moment van dit probleem is meenemen naar de computerzaak hier en daar vragen of ik in enkele kaart lezers hem uit mag lezen.

Goodje schreef:Welkom Opa Tinus, ik denk dat het probleem toch ligt bij de kaartlezers, ik heb zelf een kaartlezer in mij PC ingebouwd zitten in het 3,5 floppydisk gleuf en die heeft totaal geen probleem met mijn kaartjes van 8GB, verder vind ik het vreemd dat het uitmaakt of er foto 170 meer of minder op staan en kaartje wel of niet zien! :oohh:
Wat ik wel uit ervaring weet als je foto vanaf je pc op het kaartje zet wat geformatteerd is in je pc je op de camera deze foto niet ziet, moeten dat in het mapje staan op de kaart dat je camera gemaakt heeft dan zie je ze wel!

Ps altijd alleen formateren in de camera.

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door a vgastel » za feb 11 2012 12:08 pm

Heb je een map aangemaakt in de camera
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

EdwinKort
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Contacteer:

Bericht door EdwinKort » za feb 11 2012 12:14 pm

Vermoed dat er meerdere mappen op het kaartje staan.
Mijn foto-site
Helaas, geen Nikon-spul meer.
Zend PM als je mijn foto wil bewerken, zodat ik er iets van kan leren

Kroontje

Bericht door Kroontje » zo feb 12 2012 10:21 am

En Wat gebeurt als je een andere kaart gebruikt. bijv een 4 of 8 gb met 20mb/s ?

Kroontje

Kroontje

Bericht door Kroontje » zo feb 12 2012 10:22 am

a vgastel schreef:Heb je een map aangemaakt in de camera
Dit doet de camera zelf. Ook al is hij geformatteerd op een PC naar Fat 32

Kroontje

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo feb 12 2012 10:29 am

Opa Tinus schreef: Wij hebben hier de mogelijkheid om de kaart uit te lezen in wel 5 kaartlezers waarvan de oudste ruim 2 jaar is en de jongste 1/2 jaar (los model Conceptronic) en mijn lezer zit in een HP desktop van nog geen jaar oud.
Heb je nu meerdere kaartlezers en maar één PC, of zijn die kaartlezers verdeelt over verschillende PC's?
Bij de eerste optie (meerdere kaartlezers en maar één PC), kijk eens wat er bij een andere PC gebeurd.
Formatteren van kaartjes op een PC overigens altijd doen met FAT32, FAT16 kan te weinig geheugen adresseren. Is niet toereikend voor een 8Gb kaartje.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Opa Tinus

Bericht door Opa Tinus » zo feb 12 2012 10:40 am

Nee, geen meerder mappen. Alleen de map en bestandje wat de camera zelf standaard aanmaakt bij het formateren van de kaart.
In de camera kan ik keuze maken in het menu van of Weergavemap 3100 of Weergavemap all en dit is niet te wijzigen of mappen bij maken.
En dat zal ook zeker niet nodig moeten zijn, ik heb ook nog een kodak digi die dezelfde map DCIM aanmaakt en daar alles in zet op een 2 Gb kaartje en daar nooit geen probleem mee om in wat voor kaart lezer ook maar uit te lezen.
Het vreemde vind ik dat als ik handmatig er 200 foto's in zet op mijn pc, in de zelfde map die de camera aangemaakt heeft, het geen enkel probleem is om ze te bekijken in welke kaart lezer ook en ook in de camera geen probleem.
Dus ik ga is even proberen om de kaart in de pc te formateren en de mappen aan maak die ook de camera aanmaakt erop te zetten en dan de komende weken zo is kijken als ik dan de foto's wel uit kan blijven lezen.
We hebben 2 desktops (1 met losse lezer) en 2 laptops en nog een hp printer met kaartlezer.
In geen van de kaart lezers zijn de foto's dan te zien maar de kaart wordt wel herkent in alle kaart lezers en kan dan ook wel bestandjes e.d toevoegen maar zie GEEN foto's die ik met de camera gemaakt heb.

Zal dit ook maar is voorleggen bij Nikon zelf want het kaartje is bij hun op de site goedgekeurd voor gebruik met de D3100.

Wordt vervolgt

Opa Tinus

Bericht door Opa Tinus » zo feb 12 2012 11:15 am

Ben alweer wat verder.....
In WinNC (norton comander) kan ik de kaart wel uitlezen, het blijkt dus dat de map DCIM verborgen is. Dus in de verkenner naar de mapopties en daar indien nodig een vinkje plaatsen in "Verborgen mappen en bestanden tonen" zetten. Maar helaas mag niet baten krijg de map niet te zien maar kan ook geen map DCIM aanmaken want dan wordt aangegeven dat de map al bestaat.
Hoe raar kan dit nou zijn..... grrrrrrr
We gaan weer googlen hoe je echte verborgen mappen terug kan krijgen.

Wordt vervolgt.

Kroontje

Bericht door Kroontje » zo feb 12 2012 11:22 am

Nog een keer dan, wat doe ie met een andere geheugen kaart ?

Kroontje

Opa Tinus

Bericht door Opa Tinus » zo feb 12 2012 11:34 am

Kroontje schreef:Nog een keer dan, wat doe ie met een andere geheugen kaart ?

Kroontje
Zal ik komende week proberen heb op dit moment niet de beschikking over de ander kaart want die is bij mijn ega vandaag ingebruik. Dat is dan een standaard kaartje van 2 GB die we dan proberen.

Opa Tinus

Bericht door Opa Tinus » zo feb 12 2012 11:40 am

Opa Tinus schreef:Ben alweer wat verder.....
In WinNC (norton comander) kan ik de kaart wel uitlezen, het blijkt dus dat de map DCIM verborgen is. Dus in de verkenner naar de mapopties en daar indien nodig een vinkje plaatsen in "Verborgen mappen en bestanden tonen" zetten. Maar helaas mag niet baten krijg de map niet te zien maar kan ook geen map DCIM aanmaken want dan wordt aangegeven dat de map al bestaat.
Hoe raar kan dit nou zijn..... grrrrrrr
We gaan weer googlen hoe je echte verborgen mappen terug kan krijgen.

Wordt vervolgt.
Ja ja weer verder....
Heb in windows map opties het vinkje van 'Beveiligde besturingsysteembestanden verbergen' weg gehaald en ja ik zie de map DICM weer en ook de foto. Nu uitzoeken hoe daar die beveiliging op komt en HOE deze er af te halen is. Want in de eigenschappen van de map kan ik nog steeds niet het vinkje verwijderen uit "verborgen".

Wordt wederom vervolgt.

Opa Tinus

Bericht door Opa Tinus » zo feb 12 2012 12:24 pm

Opa Tinus schreef:Nee, geen meerder mappen. Alleen de map en bestandje wat de camera zelf standaard aanmaakt bij het formateren van de kaart.
In de camera kan ik keuze maken in het menu van of Weergavemap 3100 of Weergavemap all en dit is niet te wijzigen of mappen bij maken.
En dat zal ook zeker niet nodig moeten zijn, ik heb ook nog een kodak digi die dezelfde map DCIM aanmaakt en daar alles in zet op een 2 Gb kaartje en daar nooit geen probleem mee om in wat voor kaart lezer ook maar uit te lezen.
Het vreemde vind ik dat als ik handmatig er 200 foto's in zet op mijn pc, in de zelfde map die de camera aangemaakt heeft, het geen enkel probleem is om ze te bekijken in welke kaart lezer ook en ook in de camera geen probleem.
Dus ik ga is even proberen om de kaart in de pc te formateren en de mappen aan maak die ook de camera aanmaakt erop te zetten en dan de komende weken zo is kijken als ik dan de foto's wel uit kan blijven lezen.
We hebben 2 desktops (1 met losse lezer) en 2 laptops en nog een hp printer met kaartlezer.
In geen van de kaart lezers zijn de foto's dan te zien maar de kaart wordt wel herkent in alle kaart lezers en kan dan ook wel bestandjes e.d toevoegen maar zie GEEN foto's die ik met de camera gemaakt heb.

Zal dit ook maar is voorleggen bij Nikon zelf want het kaartje is bij hun op de site goedgekeurd voor gebruik met de D3100.

Wordt vervolgt
Wat de mappen aanpassen en weergave had ik het mis.... kan dus wel mappen aanmaken in de camera en daarna weergavemap ook aanpassen.

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”