ongecomprimeerde RAW of gecomprimeerde RAW

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
Cybershooter
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

ongecomprimeerde RAW of gecomprimeerde RAW

Bericht door Cybershooter » di mar 27 2012 8:20 pm

Ik heb een D7000, waarbij ik in de opties de keuze heb om ongecompimeerde RAW of gecomprimeerde RAW te selecteren. Mijn vraag is, of hoeveel verschil het uitmaakt wat betreft de kwaliteit van de foto, met andere woorden scheelt het in de praktijk veel om in plaats van ongecomprimeerde RAW, gecomprimeerde RAW te selecteren?

Voor de duidelijkheid schiet ik nu in RAW gecomprimeerd.
Nikon D7000, Nikkor 18-200 mm F3.5/5.6 VRII, Nikkor 35mm F1.8

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Re: ongecomprimeerde RAW of gecomprimeerde RAW

Bericht door gijs sandberg » di mar 27 2012 8:34 pm

Beste C,

De D7000 biedt de keuze tussen wel en niet gevomprimeerd NEF maar het handboek is niet geheel consistent (zie pg 309 en 87).
Sommige andere camera's bieden "verliesloos gevomprimeerd".

Gelet op de capaciteit en prijs van geheugenkaartjes zou ik het zekere voor het onzekere nemen: gewoon ongecomprimeerd of "verliesloos comprimeren". De "winst" bij verliesloos is meestal te verwaarlozen.

Volgens mij zitten de meeste opties voor kleinere bestanden alleen op de kamera omdat het kan en soms (lees een enkele keer bij een enkele gebruiker) de capaciteit van geheugenkaartjes wel een beperking is.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Giso
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Giso » di mar 27 2012 8:48 pm

De D700 heeft als mogelijkheden: NEF gecomprimeerd en NEF lossles gecomprimeerd. Er is geen mogelijkheid om ongecomprimeerde NEF's weg te schrijven. Dit kan wel weer bij de D300 en D700.
Als je genoeg geheugen hebt (vaak wel het geval) altijd zoveel mogelijk informatie bewaren. Dat is tenminste mijn mening.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

Cybershooter
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cybershooter » wo mar 28 2012 8:58 am

Ik heb mijn D7000 inmiddels op 'ongecomprimeerd' gezet, maar het enige dat me dan opvalt, is dat wanneer de buffer bij continue opnamen vol is geschoten, hij meer moeite heeft met de opnamen die daarna volgen (er zitten langere pauzes tussen de opnamen, dan wanneer ik de D7000 op 'gecomprimeerd' zet). Logisch natuurlijk, want de bestanden zijn wat groter geworden en het SD kaartje wat ik gebruik, is een class 6 30 mb kaartje. Waarschijnlijk zal ik om dit wat sneller te laten verlopen in dat geval een class 10 sd kaartje moeten kopen. Ik wacht daar op dit moment nog wel even mee, want het komt gelukkig niet zo heel vaak voor dat ik de volledige buffer moet volschieten en daarna ook nog eens een aantal opnamen erachteraan maken.
Nikon D7000, Nikkor 18-200 mm F3.5/5.6 VRII, Nikkor 35mm F1.8

yzf1kr
Forumlid
Forumlid

Bericht door yzf1kr » wo mar 28 2012 9:02 am

Gewoon op lossless gecomprimeerd laten staan.

Het is nergens voor nodig om hem op ongecomprimeerd te zetten. Zoals de term al aangeeft is het verliesloos gecomprimeerd, er is dus geen enkele reden om hem op ongecomprimeerd te zetten.

Goolge ook maar eens, alle "experts" zijn het er over een.

Giso
Forumlid
Forumlid

Bericht door Giso » wo mar 28 2012 10:55 am

@cybershooter

Ik vind het knap dat jij een D7000 op NEF ongecomprimeerd kan zetten. Bij mij zit deze stand er nl. niet op.
Je kan kiezen uit 12 bit of 14 bit, en gecomprimeerd of gecomprimeerd zonder verlies. Niet uit ongecomprimeerd.
Groet Giso

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » wo mar 28 2012 11:49 am

Beste Giso,

Ik neem aan dat jij een body voorhanden hebt...
Op pg 309 (specificaties) staat duidelijk ONgecomprimeerd (maar niet elders in die PDF), wellicht is dat een vergissing van Nikon.

Groeten, Gijs
PS foutjes in handboeken zijn zeldzaam, maar ze komen voor.
Ik kijk in het NL pdf handboek van 2010
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Giso
Forumlid
Forumlid

Bericht door Giso » wo mar 28 2012 12:31 pm

Als ON in grote letters staat geschreven dan komt dit overeen met het menu van de camera. Dit houdt in dat deze functie (gecomprimeerd) ON staat. Oftewel in het nederlands staat deze functie AAN. Bij de andere keuze staat ONgecomprimeerd zonder verlies (in de camera indien geselecteerd).

edit: Inderdaad staat op de betreffende bladzijde "ongecomprimeerd". Dit zal een foutje zijn. Op blz 87 van de PDF manual staan de keuzemogelijkheden voor bestandstypen en dergelijke.
Groet Giso

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”