Jur schreef:De mooie foto's van Jaap van Ekris zijn het resultaat van:
1. een goed oog voor compositie;
2. een goede belichtingstechniek, in combinatie met het beschikbare licht;
Zo'n 15 jaar geleden, toen ik nog jong was, schoot ik voornamelijk met bestaand licht op concertpodia. Je wordt ouder, en de mensen die ik toen fotografeerde ook, dus het leek me verstandiger om wat rustigers te zoeken

. Maar de ervaring hoe je moet fotograferen met weinig licht blijft.
Ik moet wel zeggen dat ik heel ver ga met het vertrouwen van de belichtingsmeter van mijn D700. De kunst is alleen om te weten wanneer je hem niet meer kunt vertrouwen en welke kant hij dan opvalt. Dit is voornamelijk goed kijken naar je EXIF-data: leren van je fouten (of die van de belichtingsmeter). Dus rommel niet gelijk weggooien en je afvragen of je dit vooraf had kunnen weten helpt al

. Bij mij is er zo'n instinct ontwikkeld dat me zegt van "nu een half stopje er af". Niet omdat ik beter ben dan de lichtmeter, maar omdat ik het eerder heb zien fout gaan in een vergelijkbare situatie. Dus eigenlijk moet je veel mis schieten voordat je raak schiet
Jur schreef:3. goede cameravoering met vaak lange tot zeer lange objectieven, al of niet met gebruikmaking van statief[
Ja en Nee. Ik ben een maand of zes overgestapt van een 80-200 met TC 20-III naar een 200-400. Laten we zeggen dat ik in die tijd weer een hoop geleerd (en weggegooid) heb

. Maar ik probeer te snappen waarom het fout gaat, experimenteer ook met wat wel en niet werkt en probeer dat vervolgens uit. Mijn achterburen beginnen ook een beetje paranoia te worden omdat ik regelmatig die 200-400 op hun huis gericht had om te kijken of ik hem rustig kreeg. Als ik echt aan het fotograferen ben moet ik dat eigenlijk al onder controle hebben. En die 200-400 had echt een stevige leercurve.
Ik schiet vanaf statief, vaak een driepoot, soms een eenpoot. Ik zoek daar nog een beetje. Met zo'n lang telebereik en lastig glas is het heel prettig als je iets zelfstandig kan laten staan.
Jur schreef:4. heel veel geduld
Yep. Mijn vrouw verklaart mij regelmatig voor gek, maar soms sta ik een hele dag bij een soort dier. De papagaaien in Ouwehands zijn daar een voorbeeld van. In vlucht vindt ik ze heerlijk, maar dan moeten ze niet zo'n relax/poets-dagje hebben waarin ze eens per kwartier een keer wat doen. Dan sta je erg lang zonder veel resultaat.
Aan de andere kant, er zitten ook mensen de hele dag naar een dobber te kijken, om vervolgens de vis weer terug te gooien als ze eindelijk eens iets vangen. Ik kan na afloop ten minste zeggen "gelukkig hebben we de foto's nog".
De rust in het fotograferen is wel belangrijk voor mij. Ik heb ooit een workshop gedaan met Jan Vermeer (aanrader, maar dat is weer wat anders) en daar hadden we een uurtje om echt vrij te fotograferen. Dat werkt niet bij mij. Ik moet rustig een dier kunnen bestuderen, kijken wat hij doet, wat de lekkerste invalshoek is. Soms ben ik dan wel in 5 minuten klaar, maar ik moet niet de druk hebben dat ik door moet. En ik merk dat heel veel mensen, zelfs als ze alleen zijn, de hele dierentuin willen zien in een dag. Wees niet bang om de tijd te investeren om een beter beeld te krijgen en je techniek goed op te zetten.
Jur schreef:5. perfecte beheersing van de nabewerking
Ik ben hier zo slecht in. Als ik vrienden van mij zie toveren in Photoshop, dan ben ik echt een klungel. In het analoge tijdperk werd ik regelmatig "stofje" genoemd, het stof-probleem is nu digitaal verholpen, maar het ongemak met het niet perfect beheersen van de afwerking is gebleven.
Maar ik heb een voordeel: ik weet dat ik het er vooral niet van moet hebben. Ik moet dus tijdens het fotograferen het in een keer goed doen. Mischien nog een klein beetje tweaken in belichting en aanscherping, maar dan houdt het heel snel op.
Jur schreef:Ik denk niet dat in dit geval de keuze tussen een D700 of D800 van doorslaggevend belang zou zijn, met uitzondering van de mogelijkheid van de crop-reserve van een D800. Het nauwkeurig scherpstellen in de crop-modus van de D800 lijkt mij wel kritischer dan het gebruik van een lang tele-objectief op een D700. Het mooiste zou natuurlijk een D800 met een lange tele zijn.........

Yep, daar reken ik ook op

. Ik heb een D800E in bestelling staan (heb wel mijn vrouw moeten beloven mijn trouwe D700 te verkopen

). Ik heb er een heel goed gevoel over, maar het is spannend. Het is weer zo'n moment waarop ik een hele hoop ga leren over scherpte en wat ik zelf kan. Een moment waarop ik eigenlijk overnieuw moet leren te fotograferen met mijn camera (wanneer gaat hij de fout in en moet ik zelf de boel weer gaan regelen).
Ik denk dat de kern met de moderne camera's niet is dat de scherpte uit de camera komt. En zolang je moderne (niet el-cheapo) lenzen gebruikt, heb je ook een hele bruikbare scherpte. Met moderne Nikon spullen krijg je die echt wel. Het helpt belachelijk veel pixels met extreem scherp glas te hebben, maar op een gegeven moment zit je daar tegen een grens aan. Die grens ben jezelf. Je moet jezelf de kans geven te leren met een camera en lens. Goed snappen wanneer hij fouten gaat maken, goed snappen wanneer je zelf het lekkerste werkt. Goed je lenzen kennen.
Jaap