1V1 flitserzender past niet op flitserschoen

Discussies over fotografie met 1 serie.
Plaats reactie
meraba

1V1 flitserzender past niet op flitserschoen

Bericht door meraba » za apr 21 2012 7:32 pm

Enthousiast stapte ik vandaag met mijn nieuwe 1V1 de workshop modellenfotografie binnen. Met mijn flitsschoen zou ik toch zeker met een zender alle flitsers aan kunnen sturen en eens zien wat voor geweldigs er mogelijk is met de 1V1. Mooi niet, de zender pasten op de schoen, maar de hobbel van de viewvinder zat in de weg.

Is er een aparte zender voor de 1V1 of is er een adapter die de schoen ophoogt waardoor de zenders boven de viewfinder uitkomen?

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: 1V1 flitserzender past niet op flitserschoen

Bericht door gijs sandberg » za apr 21 2012 8:55 pm

Beste M,

Bedoel je dat een acessoire dat je wilt plaatsen te breed is om op de flitsschoen van de kamera te passen?
Ik dacht dat de "multi-port-shoe" geen gewone ISO flitsaansluiting had.
In het engelstalige handboek vond ik: other .. cannot....

Groeten, GIjs

ps:
De enige truc die veelal overblijft is om de (ingebouwde of opgezette) flitser als trigger te gebruiken.
Meestal kan die door de flitser in 1/nn manual te zetten..
In het handboek van de V1 kan ik niet zien of dat (manual mode) mogelijk is.
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op zo apr 22 2012 12:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » zo apr 22 2012 7:54 am

Helaas, heeft Nikon dit ding niet standaard in de doos van de J1 en V1 gedaan:

Afbeelding

AS-N1000 Multi Accessory Port Adapter

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » zo apr 22 2012 10:42 am

De AS-N1000 verbindt elektrisch niets door. Het is een luxe opvulblokje, waarin je bv een microfoon kunt plaatsen.

Groet Hans.

meraba

Bericht door meraba » zo apr 22 2012 4:35 pm

Top, zo snel als jullie reageren.
J.Hoes schreef:De AS-N1000 verbindt elektrisch niets door. Het is een luxe opvulblokje, waarin je bv een microfoon kunt plaatsen.
De enige truc die veelal overblijft is om de (ingebouwde of opgezette) flitser als trigger te gebruiken.
Meestal kan die door de flitser in 1/nn manual te zetten..

Dat heb ik geprobeerd maar de externe flitsers komen niet synchroon met mijn sluitertijd, resultaat is een pikzwarte foto.
Maar ik heb niets ingesteld op mijn eigen camera en ben er van uitgegaan dat de externe flitsers gelijktijdig met mijn eigen flitser zouden reageren.

Een opvulblokje met doorverbinding zou een uitkomst zijn. Het probleem is dat de flitszender wel past in de schoen van mijn 1V1, maar dat er te weinig ruimte in de breedte is voor de flitszender. Ik wil wel een foto plaatsen maar weet niet hoe dat moet, tips?

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » ma apr 23 2012 1:20 am

meraba schreef: Een opvulblokje met doorverbinding zou een uitkomst zijn. Het probleem is dat de flitszender wel past in de schoen van mijn 1V1, maar dat er te weinig ruimte in de breedte is voor de flitszender. Ik wil wel een foto plaatsen maar weet niet hoe dat moet, tips?
Welke "flitszender" gebruik je?
Kun je niet beter de flitser voor de V1 nemen en die als trigger gebruiken?

Of begrijp ik het verkeerd?
Willem.

meraba

Bericht door meraba » ma apr 23 2012 10:18 am

wblink schreef:
meraba schreef: Een opvulblokje met doorverbinding zou een uitkomst zijn. Het probleem is dat de flitszender wel past in de schoen van mijn 1V1, maar dat er te weinig ruimte in de breedte is voor de flitszender. Ik wil wel een foto plaatsen maar weet niet hoe dat moet, tips?
Welke "flitszender" gebruik je?
Kun je niet beter de flitser voor de V1 nemen en die als trigger gebruiken?
Ik heb de fiitser voor deV1 als trigger gebruikt, maar het resultaat was een zwarte foto. Het flitsen liep dus niet synchroon. Misschien had ik iets aan de instellingen van de V1 moeten veranderen, maar in de handleiding kom ik dit niet tegen.
Ik weet niet welke zender gebruikt werd. Het was tijdens een workshop modellenfotografie. De zenders pasten op alle Nikon/Canon spiegelreflex camera's.

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Re: komen niet synchroon

Bericht door gijs sandberg » ma apr 23 2012 10:19 am

Beste Andre,

Welke sluitertijd gebruik je?
Niet alle studio-slaafjes/flitsers zijn even snel als merk-gebonden flitsers,
ouderen onder ons verkiezen een sluitertijd langer dat de standaard X tijd van de kamera.

Groeten, Gijs

PS als je merkt dat je de kamera-flitser niet op manual kan instellen wordt het een lastig verhaal.
Uit dit soort gebeurtenissen blijkt het nut en compatibiliteit van een systeemkamera t.o.v. een dedicated package, zoals de V1/J1 serie.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » ma apr 23 2012 4:11 pm

meraba schreef:Ik heb de fiitser voor deV1 als trigger gebruikt, maar het resultaat was een zwarte foto. Het flitsen liep dus niet synchroon. Misschien had ik iets aan de instellingen van de V1 moeten veranderen, maar in de handleiding kom ik dit niet tegen.
Ik weet niet welke zender gebruikt werd. Het was tijdens een workshop modellenfotografie. De zenders pasten op alle Nikon/Canon spiegelreflex camera's.
Over welke "zender" heb je het dan?
Willem.

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » ma apr 23 2012 7:10 pm

meraba schreef:.....

Ik heb de fiitser voor deV1 als trigger gebruikt, maar het resultaat was een zwarte foto. Het flitsen liep dus niet synchroon. Misschien had ik iets aan de instellingen van de V1 moeten veranderen, maar in de handleiding kom ik dit niet tegen.
Heb je de SB-N5 als TTL ingesteld? Dan zou de slaaflitser kunnen leeglopen op de voorflits van de SB-N5.
Oplossing kan zijn om de V1 dan in te stellen op flitserregeling "M", laag vermogen bv 1/32, en de slaafflitser ook een vast vermogen. Je moet wat plussen en minnen om de juiste belichting te vinden.
Radiofrequent triggers zoals van PocketWizard en Phottix zijn er niet voor de V1, voor zover ik weet.

Groet Hans.

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Re: flitserregeling "M"

Bericht door gijs sandberg » ma apr 23 2012 8:00 pm

Beste Hans,

<Dat kan juist niet volgens het handboek van de V1.>
Jhoes heeft gelijk, instelling op 1/32 manual flash moet kunnen, zoals hieronder beschreven.

Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op di apr 24 2012 9:25 am, 1 keer totaal gewijzigd.

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » ma apr 23 2012 8:15 pm

Wat kan niet? Op pagina 148 staat de flitserregeling beschreven.

Groet Hans.

vuurvlindertje
Forumlid
Forumlid

Bericht door vuurvlindertje » di apr 24 2012 8:29 am

Op dpreview staat in het forum een aparte afdeling Nikon1. Daar is ook de nodige info te vinden over flitsen met triggers icm de SB-N5.

Ook trouwens gave foto's, onder andere van saturnus, met ring, gemaakt met een Nikon V1 + FT1 + Kenko 1.4x TC + Kenko 2x TC + Sigma 150-500mm @ 500mm.
D90+MB-D80, SB 600, Tamron 90mm Macro, Tamron 17-50 VC , Nikkor 70-300mm VR II, Nikon 1V1, 1 Nikkor 10-30

meraba

Bericht door meraba » wo apr 25 2012 10:52 am

Dank voor de goede tips, ik ben blij dat aansturen van andere flitsers blijkbaar wel kan. Ik duik de handleiding in en kijk op de link van vuurvlliegje en probeer het een en ander uit.
Groet, André

Plaats reactie

Terug naar “1 serie”