donkere kamer 1964
Geplaatst: zo apr 22 2012 5:20 pm
https://picasaweb.google.com/1181594260 ... 2028884258" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier mijn donkere kamer in 1964 bij Iris foto in Antwerpen.
Van links naar rechts, een Leitz Focomator II (24x36) met een Leitz automatisch belichtingssysteem voor randloze vergrotingen, in het midden een Durst Micromat (24x36) met een Agfa Variomat (automatisch belichtingsysteem) , rechts het werkpaard een Leitz Focomator II
van 24x36 tot 6x9 met automatische scherpstelling en een Agfa Variomat .
Ontbreken op de foto een Durst Laborator 13X18 waar ik ieder jaar de nieuwe Zwitserse collectie horloges mee afwerkte, gewoonlijk tussen de 600 à 800 vergrotingen, die met hand in schalen ontwikkeld werden.
Een speciale Minox vergroter staat eveneens niet op de foto.
Ik maakte per dag ongeveer een 500 vergrotingen zwart wit in alle formaten.
De negatieven werden ontwikkeld in grote rechtopstaande bakken waar de films in hun lengte of dubbelgevouwen in hingen.
Voor de persfotograven en de betere amateurs gebruikte ik een ontwikkelsysteem met spiralen die au bain marie op temperatuur werden gehouden.
Jammer is daar geen foto van.
Hier mijn donkere kamer in 1964 bij Iris foto in Antwerpen.
Van links naar rechts, een Leitz Focomator II (24x36) met een Leitz automatisch belichtingssysteem voor randloze vergrotingen, in het midden een Durst Micromat (24x36) met een Agfa Variomat (automatisch belichtingsysteem) , rechts het werkpaard een Leitz Focomator II
van 24x36 tot 6x9 met automatische scherpstelling en een Agfa Variomat .
Ontbreken op de foto een Durst Laborator 13X18 waar ik ieder jaar de nieuwe Zwitserse collectie horloges mee afwerkte, gewoonlijk tussen de 600 à 800 vergrotingen, die met hand in schalen ontwikkeld werden.
Een speciale Minox vergroter staat eveneens niet op de foto.
Ik maakte per dag ongeveer een 500 vergrotingen zwart wit in alle formaten.
De negatieven werden ontwikkeld in grote rechtopstaande bakken waar de films in hun lengte of dubbelgevouwen in hingen.
Voor de persfotograven en de betere amateurs gebruikte ik een ontwikkelsysteem met spiralen die au bain marie op temperatuur werden gehouden.
Jammer is daar geen foto van.