Nieuw: NIKKOR 800 mm AF-S f/5.6

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Nieuw: NIKKOR 800 mm AF-S f/5.6

Bericht door Hans Braakhuis » do jul 12 2012 8:45 am

Uit het persbericht:

"Samenvatting
Nikon heeft vandaag bekendgemaakt een baanbrekend supertele-objectief met vaste brandpuntsafstand te hebben ontwikkeld, als aanvulling op zijn serie full-frame (FX) NIKKOR-objectieven. Het 800 mm AF-S-objectief, met een groot diafragma van f/5.6 en VR (vibratiereductie)-systeem, is volledig compatibel met het autofocussysteem van alle Nikon-camera's.

Details

Het nieuwe objectief is ontwikkeld om de NIKKOR-lijn van supertele-objectieven verder te versterken. Het objectief beschikt over de langste brandpuntsafstand van alle NIKKOR-autofocusobjectieven en is speciaal ontwikkeld met sport-, nieuws- en natuurfotografen in gedachten. Naast zijn superieure optische prestaties is het objectief ook bestand tegen stof en weersinvloeden.

“Wij zijn bijzonder blij dat wij tijdens de grote sportevenementen deze zomer een nieuwe en baanbrekende mijlpaal in de NIKKOR-geschiedenis kunnen laten zien”, aldus Robert Cristina, manager Nikon Professional Services Europe.
“Wij laten hiermee aan de belangrijkste nieuws-, sport- en natuurfotografen ter wereld zien dat wij onze filosofie ‘feedback omzetten in feiten’ hooghouden.”

Tijdens het Open Golf Championship op de Royal Lytham & St. Annes Golf Club in Lancashire (Engeland), dat plaatsvindt van 19 tot en met 22 juli 2012 en waarvan Nikon al sinds 1993 officieel sponsor is, wordt een prototype van het nieuwe objectief voor de eerste keer getoond aan beroepsfotografen. Het grote publiek kan het objectief bewonderen tijdens de Photokina 2012, de grootste fotografie- en filmbeurs ter wereld die van 18 tot en met 23 september in het Duitse Keulen wordt gehouden.

Eerder deze maand kondigde Nikon aan dat de totale productie van NIKKOR-objectieven voor camera's met verwisselbare objectieven de 70 miljoen heeft bereikt, en de totale productie van AF-S-objectieven de 30 miljoen. AF-S objectieven zijn voorzien van de Silent Wave Motor (SWM), de door Nikon ontwikkelde autofocusmotor. Nikon heeft dit jaar drie professionele digitale spiegelreflexcamera's in FX-formaat op de markt gebracht: het topmodel de D4, de D800 en de D800E, die alle drie ongelofelijke resolutie en beeldkwaliteit leveren.

Nikon Corporation zal op een later moment de startdatum van de verkoop, de adviesverkoopprijs en overige specificaties aankondigen."

Afbeelding

Op verzoek van enkele NCN'ers (Gijs oa) heeft dit objectief gewoon een mechanische diafragmaring.
Laatst gewijzigd door Hans Braakhuis op zo aug 12 2012 4:32 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Nieuw: NIKKOR800 mm AF-S f/5.6

Bericht door Léon Obers » do jul 12 2012 10:46 am

Hans Braakhuis schreef: “Wij zijn bijzonder blij dat wij tijdens de grote sportevenementen deze zomer een nieuwe en baanbrekende mijlpaal in de NIKKOR-geschiedenis kunnen laten zien
.....
Tijdens het Open Golf Championship op de Royal Lytham & St. Annes Golf Club in Lancashire (Engeland), dat plaatsvindt van 19 tot en met 22 juli 2012 en waarvan Nikon al sinds 1993 officieel sponsor is, wordt een prototype van het nieuwe objectief voor de eerste keer getoond aan beroepsfotografen."
"Kunnen laten zien", een prototype, hebben fotografen niet zoveel aan.
Lens wordt minimaal een half jaar te laat geïntroduceerd met het oog op de Olympische Spelen in Londen.

Statiefaansluiting lijkt verder net zo'n slecht ontwerp te zijn als de meeste statiefaansluitingen van super tele-lenzen.
Zie o.a. http://www.naturfotograf.com/tripod_collar_rev00.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.naturfotograf.com/lens_tripod_collars.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Re:Olympische Spelen

Bericht door gijs sandberg » do jul 12 2012 11:12 am

Leon,

Het zal niet de eerste maal zijn dat Nikon vroege exemplaren van een product toont of uitleent op de Olympische spelen..
Items als deze lens gaan waarschijnlijk niet als warme broodjes, verglijk dit met het verhaal over de baseball zoom.
http://www.nikon.com/about/feelnikon/re ... /index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Re: Re:Olympische Spelen

Bericht door Léon Obers » do jul 12 2012 1:33 pm

Als ik overzichtsfoto's zie van al die tele-toeters van fotografen bij dit soort evenementen, is het juist de uitgesproken gelegenheid om een dergelijke lens wel op tijd geïntroduceerd te hebben. Dan verkoop je tenminste nog een aanzienlijk aantal van die lenzen. Nu komt het als mosterd na de maaltijd. Voor een 800mm is de markt flink wat groter dan voor een zoom van 1200-1700mm

Overigens is de statiefaansluiting van dat eerste model 1200-1700 aanzienlijk beter als wat men tegenwoordig doorgaans als ontwerp toepast:
Afbeelding

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door JvdKooij » do jul 12 2012 1:47 pm

Brengen ze die ook mee bij de glasdag?
Groetjes,
Jaap

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Re: statiefaansluiting

Bericht door gijs sandberg » do jul 12 2012 1:59 pm

Beste Leon,

Gelet op het gewicht van die lens kan je wellicht bij Domeinen een Leopard aanschaffen ? 8)
Overigens: als je er in europa een exemplaar tegenkomt mag je me dag en nacht bellen :wink:

Jdk: dit soort lenzen is zo zeldzaam dat het me zou verbazen.
Enige troost: de normaal verkrijgbare 600 4.0 af-s is vaker gesignaleed op dit soort bijeenkomsten.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: statiefaansluiting

Bericht door JvdKooij » do jul 12 2012 2:04 pm

gijs sandberg schreef:Beste Leon,

Gelet op het gewicht van die lens kan je wellicht bij Domeinen een Leopard aanschaffen ? 8)
Overigens: als je er in europa een exemplaar tegenkomt mag je me dag en nacht bellen :wink:

Jdk: dit soort lenzen is zo zeldzaam dat het me zou verbazen.
Enige troost: de normaal verkrijgbare 600 4.0 af-s is vaker gesignaleed op dit soort bijeenkomsten.

Groeten, Gijs
nou vooruit, dan behelp ik me daar wel mee :D
Groetjes,
Jaap

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Re:Olympische Spelen

Bericht door JvdKooij » do jul 12 2012 2:05 pm

Léon Obers schreef:Als ik overzichtsfoto's zie van al die tele-toeters van fotografen bij dit soort evenementen, is het juist de uitgesproken gelegenheid om een dergelijke lens wel op tijd geïntroduceerd te hebben. Dan verkoop je tenminste nog een aanzienlijk aantal van die lenzen. Nu komt het als mosterd na de maaltijd. Voor een 800mm is de markt flink wat groter dan voor een zoom van 1200-1700mm

Overigens is de statiefaansluiting van dat eerste model 1200-1700 aanzienlijk beter als wat men tegenwoordig doorgaans als ontwerp toepast:
Afbeelding
Leon,
Er komen vast nog meer evenementen waar deze lens goed gebruikt kan worden :wink2:
Groetjes,
Jaap

dutchNNphoto
Clublid
Clublid

Bericht door dutchNNphoto » zo aug 12 2012 10:34 am

beste lezers,

in het begin van dit jaar las ik over de nieuwe TC-20e III, die (mogenlijk) veel beter zou zijn dan de oude II versie. Hoeveel verschil hou je dan over wanneer je een 400mm f2.8 met de nieuwe TC-20 vergelijkt met de 800mm f5.6?
Of is er bij Nikon een soort ingebouwde TC in de 400 gemaakt zodat er een 800mm overgebleven is?
Misschien een wat simpele gedachte gang maar als niet glasexpert wel een vraag waar ik mee bezig was. Heb namelijk overwogen een 400mm aan te schaffen, is een 500mm geworden ivm de toch niet onaanzienlijke bedragen.
Mvg
dutchNNphoto
Door het NAS ondertussen in het gelukkige bezit van een D300, D800 en D500 en glaswerk van 24 tot 500mm (uit te breiden met een tc 1.4/1.7/2.0) en ondertussen een Z9

jantom
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door jantom » zo aug 12 2012 11:56 am

dutchNNphoto schreef:beste lezers,

in het begin van dit jaar las ik over de nieuwe TC-20e III, die (mogenlijk) veel beter zou zijn dan de oude II versie. Hoeveel verschil hou je dan over wanneer je een 400mm f2.8 met de nieuwe TC-20 vergelijkt met de 800mm f5.6?
Of is er bij Nikon een soort ingebouwde TC in de 400 gemaakt zodat er een 800mm overgebleven is?
Misschien een wat simpele gedachte gang maar als niet glasexpert wel een vraag waar ik mee bezig was. Heb namelijk overwogen een 400mm aan te schaffen, is een 500mm geworden ivm de toch niet onaanzienlijke bedragen.
Mvg
dutchNNphoto
Ik las de afgelopen tijd wel meer reacties (te vergelijken met de voorgaande).
Wat mij opvalt is dat altijd vergeten wordt dat het kunstje (gebruik van een 2x converter) ook kan worden toegepast op de langere lens (waarmee vergeleken wordt).
Uiteraard (dat hoop ik in ieder geval...) zal een 400mm 1:2,8 Nikkor objectief met de genoemde converter een beeld geven dat niet erg zal afwijken van het beeld van een (prime) 800mm 1:5,6 Nikkor objectief. Maar die 800mm 1:5,6 wordt wel een 1600mm 1:11 met diezelfde converter...

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo aug 12 2012 11:57 am

dutchNNphoto schreef: Of is er bij Nikon een soort ingebouwde TC in de 400 gemaakt zodat er een 800mm overgebleven is?
Nou nee, zo doen ze dat doorgaans niet. Dan hadden ze die lens al direct eerder kunnen introduceren.
De 800mm is duidelijk iets anders als een 400mm met erachter een teleconverter. Zelfs als je de achterste rechte tubes van de 800mm weg denkt.

Afbeelding

Afbeelding + Afbeelding

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » zo aug 12 2012 1:28 pm

Hans Braakhuis schreef:Op verzoek van enkele NCN'ers (Gijs oa) heeft dit objectief gewoon een mechanische diafragmaring
Dit zou mij zeer verbazen, is ook niet te zien op de foto.

Groeten Jan

Marcel Bandel
Clublid
Clublid

Re: Nieuw: NIKKOR 800 mm AF-S f/5.6

Bericht door Marcel Bandel » di jan 29 2013 8:13 am

Zag net de Amerikaanse prijs genoemd op een Nikon site. Deze lens heeft een pittige prijs van bijna 18000 dollar
NCN lid. Nikon D200, Nikon D300, Nikon D3s, Nikon AF VR 105 Micro, AF-S 70-200 VR, Nikon AF-S 24-70. Nikon AF-S 14-24, Nikon Af-s 200-400 F4 VRIISB-800, SU R1C1

Rob Smit
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Rob Smit » di jan 29 2013 9:39 am

De dollar staat gunstig voor ons...

Nu mijn economie nog gunstig...

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » di jan 29 2013 9:45 am

Rob Smit schreef:De dollar staat gunstig voor ons...

Nu mijn economie nog gunstig...

Smokkel jij 'm in je handbagage mee! :lol:
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Gesloten

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”