Stof op sensor

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Raven

Stof op sensor

Bericht door Raven » wo jul 25 2012 8:41 pm

Ik kwam er sinds kort achter dat er al wat stof op de sensor zit. op f/22 zit er 1 hele duidelijke grote zwarte stip die zelfs nog makkelijk te zien is op f/5. Als ik de spiegel omhoog klap en in de sensor kijk zie ik ook duidelijk die stip zitten. Ik heb geprobeerd hem er uit te blazen met een blaasbalgje maar hij bleef zitten. Er zitten nog meerdere kleine stofjes op maar die kan je dus niet op de sensor met het blote oog zien in tegenstelling tot deze. Weet iemand een goede manier om het eraf te krijgen zonder 40,- te hoeven betalen aan sensor cleaning, het is maar 1 klein stipje.

Op de zoeker zie ik in goed zonlicht ook wat miniscuule zwarte puntjes zitten, zit dit dan op de sensor of op de spiegel e.d.?

Graag wat hulp aub :)

kibo
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Stof op sensor

Bericht door kibo » wo jul 25 2012 8:45 pm

Gewoon photosol sensor swabs gebruiken met Eclipse reiniger. :D

Raven

Bericht door Raven » wo jul 25 2012 8:47 pm

kibo schreef:Gewoon photosol sensor swabs gebruiken met Eclipse reiniger. :D

zo'n set met swabs is ook al gauw 40,-. Of kan je die ook los kopen?

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo jul 25 2012 9:10 pm

Mijn advies, niet zelf gaan lopen kloten met reinigen. Dan lezen we binnenkort net als bij een ander forumlid over een sensor die kaduuk is. Dan maar bij de plaatselijke fotozaak laten reinigen, lens erop en voorlopig niet er af halen voordat je meer ervaring hebt/weet wat je moet doen. Hoe heb je de sensor trouwens zo snel vies gekregen? Dit om te voorkomen dat het je weer gebeurt.

Raven

Bericht door Raven » wo jul 25 2012 9:27 pm

Skippy schreef:Mijn advies, niet zelf gaan lopen kloten met reinigen. Dan lezen we binnenkort net als bij een ander forumlid over een sensor die kaduuk is. Dan maar bij de plaatselijke fotozaak laten reinigen, lens erop en voorlopig niet er af halen voordat je meer ervaring hebt/weet wat je moet doen. Hoe heb je de sensor trouwens zo snel vies gekregen? Dit om te voorkomen dat het je weer gebeurt.

Weet ik niet, sinds 1e keer in elkaar zetten heb ik de lens er niet meer afgehad. Ik zag wat zwarte puntjes op de viewfinder en d8 dat het met de sensor te maken had. Toen een foto gemaakt van een wit blad op f/22 en daar zag ik die zwarte punt heel duidelijk. Toen heb ik even in de sensor zelf gekeken en daar zag je ook een miniscuul klein zwart stipje. Kreeg hem er niet af met blazen. Ik denk dat het een vuiltje oid is, iig geen stof volgensmij.

Maar als ik naar de fotozaak ga laten ze ook die hele sensor reinigen terwijl dat niet nodig is, als dat ene puntje er maar af gaat.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo jul 25 2012 9:31 pm

Zie je het op de foto terug? Nee, dan lekker zo laten.

JW17
Clublid
Clublid

Bericht door JW17 » wo jul 25 2012 9:41 pm

Weet ik niet, sinds 1e keer in elkaar zetten heb ik de lens er niet meer afgehad.
Wanneer je het objectief er zorgvuldig op gedaan hebt en niet in de zandbak bij windkracht 10 en je hebt de camera kort geleden aangeschaft? Dan zou ik terug naar winkel gaan, dat stofje zat er bij aanschaf misschien al op?
Groet,
JW

Raven

Bericht door Raven » wo jul 25 2012 9:44 pm

Skippy schreef:Mijn advies, niet zelf gaan lopen kloten met reinigen. Dan lezen we binnenkort net als bij een ander forumlid over een sensor die kaduuk is. Dan maar bij de plaatselijke fotozaak laten reinigen, lens erop en voorlopig niet er af halen voordat je meer ervaring hebt/weet wat je moet doen. Hoe heb je de sensor trouwens zo snel vies gekregen? Dit om te voorkomen dat het je weer gebeurt.

Weet ik niet, sinds 1e keer in elkaar zetten heb ik de lens er niet meer afgehad. Ik zag wat zwarte puntjes op de viewfinder en d8 dat het met de sensor te maken had. Toen een foto gemaakt van een wit blad op f/22 en daar zag ik die zwarte punt heel duidelijk. Toen heb ik even in de sensor zelf gekeken en daar zag je ook een miniscuul klein zwart stipje. Kreeg hem er niet af met blazen. Ik denk dat het een vuiltje oid is, iig geen stof volgensmij.

Maar als ik naar de fotozaak ga laten ze ook die hele sensor reinigen terwijl dat niet nodig is, als dat ene puntje er maar af gaat.

Raven

Bericht door Raven » wo jul 25 2012 9:46 pm

Raven

Bericht door Raven » wo jul 25 2012 9:49 pm

Skippy schreef:Zie je het op de foto terug? Nee, dan lekker zo laten.
Ja, bij F/4 ziet het er als een zwarte vage vlek uit, wel een heel stuk minder maar toch goed zichtbaar. Bij aanschaf zat het er nog niet op, dat weet ik zeker.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo jul 25 2012 9:53 pm

Tja, fotozaak toch maar. Balen, succes/sterkte.

Raven

Bericht door Raven » wo jul 25 2012 9:55 pm

Skippy schreef:Tja, fotozaak toch maar. Balen, succes/sterkte.

Kan ik gewoon met m;n camera en lens er naar toe en ff vragen of ze de sensor schoon kunnen maken? En hoeveel zou ;'t ongeveer kosten??

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo jul 25 2012 9:57 pm

Kun je vragen. Ik weet niet of ze die service bieden. Het zal dan qua kosten vergelijkbaar zijn met wat gebruikelijk is voor schoonmaken.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Jeroen4300

Bericht door Jeroen4300 » do jul 26 2012 2:26 am

Hallo Raven,

Dat forumlid die een sensor genekt had, was ik (en misschien ook nog wel anderen).
Heb toen een nieuwe camera moeten kopen. Staat niet in verhouding tot de kosten voor reinigen door het Nikon servicepunt. geloof 60 euro en dan reinigen ze ook meteen je gedeelte van de view-finder.

Heb onlangs ook een "Visible dust artic butterfly" gekocht. Kost ook 60 euro. Voordeel van dat ding is, dat er een kwastje opzit die je met een elektromotor snel rond laat draaien, waardoor deze statisch wordt en het vuil eraan blijft hangen. Mits het niet vastgekleefd zit natuurlijk.
Dat is een vrij veilige manier om stof te verwijderen. Wat ik zelf heb ervaren met een blaasbalgje, is dat je het stof in de ronte blaast en het stof dus op andere plekken neer dwarreld.

Hoe ik mijn sensor heb gemold is doordat ik veel fora heb bezocht en op een gegeven moment kwam ik daar een bericht tegen van iemand die beweerde dat je met een wattenstaafje en een beetje lcd-reiniger de job kon klaren. NIET DOEN DUS!
Daardoor heb ik de sensor dus voorzien van een paar kleine krasjes en was ik weer een ervaring rijker.

En als je het helemaal mis wilt laten gaan, moet je de tip van deze techneut maar eens even lezen. Wel hilarisch, maar wie ben ik. Ik ben ook een domme eikel geweest door die wattenstaafjes te gebruiken.

Mijn advies in deze is dus om het te laten doen door het Nikon service punt. Ben je de camera wel een paar dagen kwijt bij versturen, maar als je naar Beverwijk rijdt, kun je erop wachten. Na half uurtje klaar zeggen ze.

Succes ermee, hopelijk weerhoud bovenstaande je ervan om het zelf uit te voeren :wink:

Mvg,

Jeroen

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » do jul 26 2012 8:24 am

Jeroen4300 schreef: En als je het helemaal mis wilt laten gaan, moet je de tip van deze techneut maar eens even lezen. Wel hilarisch, maar wie ben ik. Ik ben ook een domme eikel geweest door die wattenstaafjes te gebruiken.
WOEHA! Wat een verhaal! :mrgreen:
Ik zou het trouwens geen verhaal van een techneut willen noemen...
En vooral als dan dit het resultaat is:
Afbeelding
:twisted:

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”