Bij straatfotografie is inderdaad angst wat je tegenhoudt. Bang dat mensen er wat van zeggen. Je voelt je een soort voyeur misschien wel.
Als je ooit 'betrapt' wordt door iemand waarvan je een foto hebt genomen helpt het altijd om vriendelijk te knikken en wellicht een dankjewel en/of een leuke opmerking 'u staat er mooi op!'. Zoiets, en dan gewoon doorlopen. Of wellicht een praatje met de gefotografeerde. Aan iemand vragen kan natuurlijk ook, maar dan wordt het al gauw een portret. Wat is het ergste dat er kan gebeuren??
De eerste foto is het engst. Althans, zo ervaar ik het. Heb dit nu een aantal keer gedaan in verschillende steden. Zodra de 1e kiek gemaakt is raak je vanzelf in een flow.
Paar weken terug in Antwerpen ging ik voor het eerst de straat op voor 'straatfotografie'. Vol goede moed de deur van het hotel uit en na 2 uur nog geen enkele foto geschoten ondanks dat ik meerdere momenten het idee had dat ik een mooi momentje zag. Zonder foto naar huis zou een pure mislukking zijn. Dus... terrasje opgezocht en twee Leffje's gedronken. What's in a name? Uiteindelijk kwam ik alsnog met portretten thuis doordat de angst weg was en ik uiteindelijk gewoon mensen aansprak waarvan ik een portretje wilde schieten. Wil er toch eentje laten zien

Onder de foto nog een site met streetphotographytips!
Succes!!
Hier een website van Eric Kim, streetphotographer met veel tips!
http://erickimphotography.com/blog/cate ... aphy-tips/