Kleurprofiel mist, zegt Photoshop?!

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
iJoost

Kleurprofiel mist, zegt Photoshop?!

Bericht door iJoost » zo jul 08 2007 5:28 pm

Ik heb nog niet zolang een D200, dus er valt voor mij nog wel het een en ander te leren. ;-)

Maar waar ik nu even mee zit is het volgende.

Ik laat de camera de foto's maken als jpg met een Adobe RGB (1998) kleurprofiel erin. Verder gebruik ik daarbij mode II (omdat er in de handleiding en de help staat dat dat het beste is als je zelf kleur wilt corrigeren en dergelijke). Het profiel zit er ook braaf in (kan ik zien met Voorvertoning (ik heb een Macje)).

Toch klaagt Photoshop (7 in mijn geval) bij het openen dat "het kleurprofiel ontbreekt". Dus niet mismatch maar missing. Vervolgens kan ik dan Adobe RGB (1998) wel toekennen en gaat er verder niets fout (qua kleuren) maar ik vind dit toch wel wat vreemd.

Komt iemand dit bekend voor? En is er misschien een oplossing?

(Enige inzicht in wat er precies gebeurt bij mode II versus mode I zou trouwens ook welkom zijn aan deze kant.)

luc
Forumlid
Forumlid

Re: Kleurprofiel mist, zegt Photoshop?!

Bericht door luc » zo jul 08 2007 7:00 pm

iJoost schreef:Ik heb nog niet zolang een D200, dus er valt voor mij nog wel het een en ander te leren. ;-)

Maar waar ik nu even mee zit is het volgende.

Ik laat de camera de foto's maken als jpg met een Adobe RGB (1998) kleurprofiel erin. Verder gebruik ik daarbij mode II (omdat er in de handleiding en de help staat dat dat het beste is als je zelf kleur wilt corrigeren en dergelijke). Het profiel zit er ook braaf in (kan ik zien met Voorvertoning (ik heb een Macje)).

Toch klaagt Photoshop (7 in mijn geval) bij het openen dat "het kleurprofiel ontbreekt". Dus niet mismatch maar missing. Vervolgens kan ik dan Adobe RGB (1998) wel toekennen en gaat er verder niets fout (qua kleuren) maar ik vind dit toch wel wat vreemd.

Komt iemand dit bekend voor? En is er misschien een oplossing?

(Enige inzicht in wat er precies gebeurt bij mode II versus mode I zou trouwens ook welkom zijn aan deze kant.)
Als je gewoon S-RGB mode III gebruikt werkt het dan wel?

Ik snap ovrigens totaal niet waarom je adobe RGB zou willen gebruiken...

dat het beter is is nergens op gebaseerd en verder werkt heel de wereld om je heen met s-RGB..

Volgens mij weten ze bij Nikon zelf niet wat die modes inhouden voor mij is het ook nog steed 1 groot raadsel. Ik heb wel het idee dat de opgenomen kleurverzadiging bij mode III S-RGB het hoogst is.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

iJoost

Bericht door iJoost » zo jul 08 2007 8:21 pm

Adobe RGB is een color space met behoorlijk wat meer ruimte dan sRGB. Als je beelden wilt bewerken met Photoshop, dan kun je dat het beste doen in een kleurenruimte die je ehm... je de ruimte biedt. Dan heb je het minst kans op kleur artefacten. Maar eerlijk gezegd, het voert misschien net even te ver om dat hier in detail uit te leggen. Ga er maar even vanuit dat ik een goede reden heb om Adobe 1998 te willen in plaats van sRGB. ;-)

Ik heb het even snel geprobeerd maar als ik sRGB gebruik, dan krijg ik netjes de melding dat er een ander profiel is gebruikt dan mijn werkprofiel en de vraag of ik wil converteren. En zo hoort het ook. Dus daar is niets mis mee. Maar wel met Adobe RGB. Want ik krijg niet niets (wat zou moeten omdat het profiel dus al klopt) en ik krijg niet een mismatch (wat nog acceptabel zou zijn als Adobe en Nikon iets andere profielen zouden gebruiken) maar ik krijg een missing (wat gewoon niet goed is).
Laatst gewijzigd door iJoost op zo jul 08 2007 8:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » zo jul 08 2007 8:34 pm

Das niet helemaal waar aangezien de beste resultaten worden behaald als je afdrukt in sRGB. Ervaring leert dat de kleuren dichter in de buurt komen van een afdruk als ik mijn foto's als sRGB verstuur naar het vaklab.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

yoyo

Bericht door yoyo » zo jul 08 2007 8:35 pm

iJoost schreef:Adobe RGB is een color space met behoorlijk wat meer ruimte dan sRGB. Als je beelden wilt bewerken met Photoshop, dan kun je dat het beste doen in een kleurenruimte die je ehm... je de ruimte biedt. Dan heb je het minst kans op kleur artefacten.

Maar eerlijk gezegd, het voert misschien net even te ver om dat hier in detail uit te leggen. Ga er maar even vanuit dat ik een goede reden heb om Adobe 1998 te willen in plaats van sRGB. ;-)
Jawel... we begrijpen je...(?)
Omdat je monitor het niet weer kan geven en je foto papier het niet weer kan geven... En je daardoor kleurvariaties mist die je met sRGB wel hebt.

Conclusie :
We begrijpen je idd niet.

Alleen als je opdrachtgever (stockbureau) erom vraagt is het gebruikelijk om in ARGB te werken. In alle andere gevallen gewoon sRGB.
Laatst gewijzigd door yoyo op zo jul 08 2007 8:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

iJoost

Bericht door iJoost » zo jul 08 2007 8:36 pm

OK Maar kunnen we even terug naar mijn vraag? ;-)

yoyo

Bericht door yoyo » zo jul 08 2007 8:39 pm

I is sRGB
II is Adobe RGB
III is sRGB

Mode I is voor portraiten en heeft zachte kleuren.
Mode II is er om niet te gebruiken.
Mode III is voor natuurfotografie en heeft knallende kleuren.
Mode IIIa is er voor nog meer knallende kleuren.

Voor je Photoshop-vraag moet je bij andere wezen. Ik gebruik NX en Photoshop Elements in sRGB. CS3 vind ik te duur.

Wat ik je wel kan melden is dat je met ARGB niet ziet wat je doet en dat het resulteert in flauwe fletse kleuren.
Je hebt met ARGB meer soorten kleuren, alleen zie je een groot deel niet. Daar staat tegenover dat je met sRGB minder kleuren hebt, maar meer kleurtonen.

iJoost

Bericht door iJoost » zo jul 08 2007 8:49 pm

Mode IIIa kan ik in mijn firmware (2.0) niet vinden.

En verder kan ik MODE I, II en III kiezen en los daarvan kan ik Adobe RGB en sRGB kiezen. Alleen de combinatie Mode II met sRGB is uitgegrijsd. Ik heb dus blijkbaar de volgende mogelijkheden:

Adobe RGB, Mode I
Adobe RGB, Mode II
Adobe RGB, Mode III
sRGB, Mode I
sRGB, Mode III

Ik heb bijvoorbeeld Adobe RGB met Mode III geprobeerd en dan krijg je inderdaad een foto met een Adobe RGB profiel erin.

Allemaal hartstikke leuk. En ik ben ook nog steeds nieuwsgierig naar hoe die modes echt werken (de handleiding kan ik zelf lezen, dank).

Maar mijn vraag is waarom denkt Photoshop dat er geen kleurprofiel inzit als Nikon er een Adobe RGB profiel instopt (ongeacht welke mode)?

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » zo jul 08 2007 9:06 pm

iJoost schreef:Adobe RGB is een color space met behoorlijk wat meer ruimte dan sRGB. Als je beelden wilt bewerken met Photoshop, dan kun je dat het beste doen in een kleurenruimte die je ehm... je de ruimte biedt. Dan heb je het minst kans op kleur artefacten.
Volgens mij krijg je juist kleur atefacten als je van kleurruimte gaat veranderen.

Dus wil je dat zo veel mogelijk voorkomen. Als jij gaat werken in Adobe RGB ga je dus al snel tegen dit probleem aanlopen.
Wat heb je aan een theoretische grotere kleurruimte als je er in de praktijk niets mee kunt.

Adobe RGB is er voor apparaten die niet met een andere kleurruimte overweg kunnen en dan heb ik het geloof ik over echt oude heele specifieke hardware... Het is dus terecht een kleurprofiel om niet te gebruiken.

Vind je het gek dat PS niet snapt wat je wil gaan doen...

En zoals ik al eerder aangaf, ik wil ook wel eens weten wat die modes inhouden... laat het zeker even weten als je er achter bent.
flickr

iJoost

Bericht door iJoost » zo jul 08 2007 9:22 pm

Precies. Daarom wil ik ook graag meteen in Adobe RGB zitten en niet eerst in sRGB. ;-)

Maar het lijkt erop dat of Nikon dat niet helemaal goed doet of het misschien wel goed doet maar het niet goed aangeeft (in de meta-data) want Photoshop weigert om het te herkennen.

De discussie sRGB versus Adobe RGB wil ik, als het mag, graag even laten voor wat het is. Wie meer van color spaces en color management wil weten kan hier eens rondkijken: http://en.wikipedia.org/wiki/RGB_color_space Of anders ISBN 0-321-12401-4 is ook een leuk begin.

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » zo jul 08 2007 9:28 pm

ADobe heeft ergens een map staan waar de kleurprofielen in staan ik weet zo even niet waar die map zich op een mac bevind. Als daar Adobe RGB in ontbreekt krijg je volgens mij de melding die jij beschrijft.

Alle andere software/hardware default naar S-RGB E-mail Webbrouwsers printers diverse fotobewerkings appli. ja ook adobe PS enz. enz. sommige kunnnen simpelweg niet anders dan S-RGB je hebt dan dus al snel zonder te merken een omzetting van adobe RGB naar S-RGB met de bijbehorende kleurartefacten en andere ongerechtigheden.

Maar einde discussie ... gebruik waar je zelf zin in hebt...
flickr

iJoost

Bericht door iJoost » zo jul 08 2007 9:50 pm

Ik heb de bijgeleverde CD eerder al geinstalleerd. En die heeft toen twee plugins in mijn Photshop installatie gezet. Maar die heten "Nikon NEF LE Plugin" en "Nikon YCC TIFF" en volgens mij is alleen de ondersteuning voor Niko's raw-formaat. Dus toen is ie er niet neergezet volgens mij.

Maar op zich kent Photoshop Adobe RGB (1998) natuurlijk ook al wel want dat is het profiel wat ik vervolgens zonder problemen met de hand kan toekennen. Zou ook wel heeeeel gek zijn als dat niet standaard in Photoshop zat. Even kijken...

Ja, hier is ie: /Library/ApplicationSupport/Adobe/Color/Profiles/Recommended/AdobeRGB1998.icc

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » zo jul 08 2007 11:37 pm

Dat zijn beide geen kleur profielen voor weergave van JPG's.

je camera embbed geen kleuren profiel hij past het alleen toe op de afbeelding Als standaard kleurprofiel.

Als ik een JPG open in CS3 onder windows met een ADOBE RGB profiel gemaakt opent hij hem normaal zonder melding alleen hij opent hem met een S-RGB profiel...en ik moet dus zelf aangeven dat het om een afbeelding gaat met een adobe kleurprofiel.

Het grote verschil tussen windows en een mac.... een mac is kleurenslim en een windows pc is kleuren dom. Ik denk dat je het daar ook in moet gaan zoeken.

Luc
flickr

iJoost

Bericht door iJoost » ma jul 09 2007 12:14 am

Hij lijkt 'm wel te embedden. In Preview, ColorSync whatever, zie ik 'm staan. Inclusief de juiste primaries. Zie hieronder, zo uit de onbewerkte afbeelding geplukt.

Maar waar het omgaat is dat Photoshop herkent volgens welk profiel de RGB-waarden gecodeerd zijn. En dat gaat dus ook perfect bij alle programmatuur die color managet (op een Mac is dat inderdaad zo ongeveer alles, dank ;-) behalve bij Photoshop. Die houdt hardnekkig vol dat er geen profiel aanwezig is. Hij zegt ook niet dat ie het benodigde profiel niet heeft. Hij zegt er zit geen profiel in. :-( Vandaar dat ik sprak van embedden. Maar heel belangrijk is dat niet nee. Hoewel een profiel op zich nauwelijks ruimte inneemt.

Nou ja, 't is werkbaar. Als ik het profiel waarvan ik weet dat ie het gebruikt heeft gewoon toeken (niet converteer uiteraard) dan gaat het goed, zoals ik al zei. Maar eens een keer kijken of een nieuwere versie van Photoshop dat ook nog doet. Hoewel ik jouw bevindingen op Windows in deze, al weinig bemoedigend vind. (Moet ik ook maar in NEF gaan schieten... Maar dan worden de bestanden wel weer heel erg groot.)

Overigens vind ik inmiddels her en der op internet meer klachten over de manier waarop Nikon en Photoshop op dit punt samenwerken (of juist niet). Maar nog geen oplossing gezien anders dan de workaround die ik zelf ook al gevonden had. In elk geval ben ik blijkbaar niet de enige gek. ;-P

Bestandsnaam _DSC0267.JPG
Documenttype JPEG-afbeelding
Bestandsgrootte 5210555 bytes
Kleurmodel RGB
Diepte 8
DPI-hoogte 300
DPI-breedte 300
Richting 6
Pixelhoogte 2592
Pixelbreedte 3872
Profielnaam Adobe RGB (1998)

EXIF-kenmerken

Kleurbereik 65535
Gecomprimeerde bits per pixel 4
Contrast 0
Aangepaste rendering 0
Datum/tijd gedigitaliseerd 2007:07:08 13:27:55
Datum/tijd origineel 2007:07:08 13:27:55
Digitale zoomverhouding 1
EXIF-versie 2.2.1
Belichtingsafwijking 0
Belichtingsmodus 0
Belichtingsmethode 2
Belichtingsduur 0.00625
Flits 0
FlashPix-versie 1.0
Æ’-stop 6.3
Scherptediepte 50
Scherptediepte 35-mm film 75
Versterkingsregeling 0
Gamma 2.2
ISO-snelheid 100
Lichtbron 0
Maximale diafragma 1
Metingsmodus 5
Pixel X-afmetingen 3872
Pixel Y-afmetingen 2592
Verzadiging 0
Type scèneopname 0
Detectiemethode 2
Scherpte 0
Afstand tot onderwerp 0
Subsecondetijd 08
Subsecondetijd gedigitaliseerd 08
Subsecondetijd origineel 08
Witbalans 0

GPS-kenmerken

GPS-versie 2.2

Opmerkingen maker (Nikon)

Kleurenmodus COLOR
Flitsbelichtingscompensatie 0
Flitsinstelling NORMAL
Scherpstelling - modus AF-S
ISO-instelling 0
100
Kwaliteit FINE
Scherpstelmodus AUTO
Witbalansmodus AUTO

TIFF-kenmerken

Datum/tijd 2007:07:08 13:27:55
Merk NIKON CORPORATION
Model NIKON D200
Richting 6
Primaire kleurkwaliteit 0.64
0.33
0.21
0.71
0.15
0.06
Resolutie (eenheid) 2
Software Ver.2.00
Witpunt 0.313
0.329
X-resolutie 300
Y-resolutie 300

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » ma jul 09 2007 6:41 am

Volgens mij is het juiste profiel er een met de naam Nikon Adobe RGB 4.0.0.3000 en moet je die dus aan je /Library/ApplicationSupport/Adobe/Color/Profiles/Recommended/ toevoegen...
flickr

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”