Foto-1

Foto-2

Foto-3

Foto-4

Foto-5

Foto-6

Foto-7

Foto-8

Ligt aan de lens natuurlijk. Als je een 2500mm op zak hebt is het natuurlijk wel weer handig (gebeurt mij niet vaak, maar het zou kunnen dan Andre een mooi tweedehandsje op de vlooienmarkt heeft kunnen aanschaffen)Patrick schreef:Je lijkt een beetje doorgeschoten te zijn met je streven naar snellere sluitertijden. ISO 3200 bij 1/2500ste lijkt mij geen optimale instelling.
De 2500mm stand zit niet op een 70-200 Jaap... En het is zelfs een FX camera hier, dus geen cropfactor.Jaap_van_Ekris schreef:Ligt aan de lens natuurlijk. Als je een 2500mm op zak hebt is het natuurlijk wel weer handig (gebeurt mij niet vaak, maar het zou kunnen dan Andre een mooi tweedehandsje op de vlooienmarkt heeft kunnen aanschaffen)Patrick schreef:Je lijkt een beetje doorgeschoten te zijn met je streven naar snellere sluitertijden. ISO 3200 bij 1/2500ste lijkt mij geen optimale instelling.
Ik heb de indruk dat het aan andere dingen ligt dan alleen scherpstellen. Ze komen "modderig" over. Korrel is enorm groot aanwezig en de lichte partijen zijn bij 5 ook heftig uitgebeten. Ik denk dat hier wat technisch misgaat wat niet met scherpstellen te maken heeft (in beide platen kan ik geen expliciet scherpstelpunt ontdekken, en ook het verloop van je scherptediepte is eigenlijk ver te zoeken). Dat vosje is netjes met 1/250 op 10 meter geschoten met 2 stops gediafragmeerd. Je zou op 10 meter afstand zo'n 60 centimeter scherp moeten hebben, dus zelfs als je op zijn neus scherp zou stellen, zouden de ogen daar volgens mij net scherp moeten zijn.Patrick schreef:Foto's 1 en 5 vind ik in ieder geval niet erg fraai ogen puur naar de haren kijkend.
Laten foto 1 en 5 nu door glas genomen zijn, dat zou kunnen verklaren dat je ze niet echt fraai vind.Foto's 1 en 5 vind ik in ieder geval niet erg fraai ogen puur naar de haren kijkend.
Die heb ik niet, want ik fotografeer in RAW. Ik kan natuurlijk wel een orginle RAW in dropbox voor je zetten. Zeg maar welke je wilt bekijken.Zou je eens (een link) naar de originele JPEG's willen plaatsen, ZONDER er trucs op uit te halen?
Dat bedoel ik nou Patrick, zo ineens komt er weer een plaat knetterscherp uit, en de rest van de serie kan zo maar weer troep zijn.Patrick schreef:Ik zit nu boven; even met mijn eigen dierentuinfoto's bezig. Eerder op de laptop had ik ook al het idee dat de laatste wat flets is. Nu ik achter een "echt" scherm blijft die indruk zo. Even wat meer contrast in foto 8 graag!
Foto 2 geeft trouwens wel aan dat er niets mis is met je spullen. Prachtig scherp en mooi contrast.
Nou nou nou, Peter, is dat niet een beetje overdreven ???. Dat ze niet allemaal top zijn, geef ik zonder meer toe, vandaar ook in beoordelingen om te proberen een vinger achter het probleem te krijgen. Maar ik geloof dat het woord drama wel een beetje "te" is.Peter schreef:Andre, iets klopt er inderdaad niet, sommige foto's zijn een drama qua belichting en scherpte