D7000 met weigerende commander-mode

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
denstieg
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

D7000 met weigerende commander-mode

Bericht door denstieg » di sep 25 2012 9:44 pm

Hai beste allemaal,

Was gisteren avond beetje met waterdruppels aan het experimenteren toen mijn camera ineens geen commander-mode meer kon doen.
Had het goed ingesteld 50 foto's goed en ineens geen flitsen meer, vreemd genoeg geefdt het info scherm achterop aan dat hij wel in CMD
staat maar het boven lcdtje niet. Ook in de exif staat het er niet meer bij. Heb het manual gelezen en ook die van Hogan en ik snap het niet
meer. Is dit iets bekends bij een van julie??

ohh en hier een plaatje.
Afbeelding
DSC_6606-1_107 by denstieg, on Flickr

Groetjes,
Eric.

PvGessel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: D7000 met weigerende commander-mode

Bericht door PvGessel » wo sep 26 2012 12:27 am

Plaatje ziet er erg klein uit maar lijkt mij wel mooi gelukt. Jouw probleem is mij nog niet bekend omdat ik de D7000 nog niet zo lang heb.Sorry daarvoor. :frown: Heb helaas wel andere problemen met de body.
M.v.g Peter.

D750 met wat Sigma ART glas.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » wo sep 26 2012 9:32 am

Beste Eric,

Zonder exif informatie kan men niet veel zien aan jouw plaatje.

Ik neem aan dat je alles eens los en vast gemaakt hebt, verse batterijen etc.
Kon de slaaf-flitser (in rechte lijn) de commandant-flitser zien?

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

denstieg
Forumlid
Forumlid

Bericht door denstieg » wo sep 26 2012 11:03 am

Beste Gijs,

Mijn exif data is te zien op flickr, gewoon op de link onder de foto klikken. Toen hij ermee stopte stond alles nog het zelf opgesteld inclusief de flitser.
De batterij heb ik ook gechecked en als de de info die je bij de foto review op de lcd bekijkt staat de commander mode niet actief aangegeven.
Ik zal in de loop van de dag een paar foto's schieten van de display's, ter verduidelijking.

Groeten,
Eric.

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Bericht door gijs sandberg » wo sep 26 2012 11:27 am

Beste Eric,

Ik kan de exif nu wel zien (klik op het camera-type)

oa:
Flash Setting Normal
Flash Type Built-in,Comdr.
Exposure Difference -8.4 ? staat die ook bij de foto's die goed waren ?
Lens 150mm f/2.8 (foei geen Nikon lens gebruikt, grin)

Ik kan zo 123 uit de exif geen fouten zien, wellicht moet je de "goede" foto's nazien op de gemelde Exp.diff..

Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo sep 26 2012 11:35 am

Aanvullend uit de EXIF info:
Flash On, Return not detected
Zou er misschien op kunnen wijzen dat de stuurflitjes niet worden opgevangen???
Vriendelijke groet, Léon Obers

denstieg
Forumlid
Forumlid

Bericht door denstieg » wo sep 26 2012 6:08 pm

Beste mensen,

Ik was vergeten te zeggen dat het plaatje een gelukt voorbeeld is van wat ik aan het klooien was :wink:
Hier op deed alles het gewoon goed, ben met m'n foon aan het schieten geweest voor wat hij aangeefd als het fout gaat
maar het oude beestje maakt onleesbaar slechte foto's. Ga een point&shoot lenen voor betere plaatjes. @Gijs ik ben
idd vreemd gegaan met een sigma bugma 8) . Maar hier een plaatje (erg donker) van exact de zelfde instellingen.

Afbeelding
DSC_6886_108 by denstieg, on Flickr

Zodra ik die camera kan lenen zal ik foto's plaatsen van wat de camera waar wel en niet aangeefd.
Vriendelijke groet,
Eric.

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Bericht door gijs sandberg » wo sep 26 2012 7:25 pm

Eric,

Bij het tweede plaatje lees ik

Flash No Flash

Dat kan 't zijn.

Groeten, Gijs

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo sep 26 2012 9:53 pm

denstieg schreef: Ik was vergeten te zeggen dat het plaatje een gelukt voorbeeld is van wat ik aan het klooien was :wink:
Hier op deed alles het gewoon goed, ben met m'n foon aan het schieten geweest voor wat hij aangeefd als het fout gaat
maar het oude beestje maakt onleesbaar slechte foto's........
Ik snap er niets meer van, van wat je nu eigenlijk wilt vertellen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

denstieg
Forumlid
Forumlid

Bericht door denstieg » do sep 27 2012 12:21 pm

Helaas ben ik mischien onduidelijk geweest door een gelukte foto te plaatsen.
@ Léon Obers. Het komt er simpel gezegt op neer dat de flits in commander mode geen signalen naar de sb200's stuurt.
De exif geeft aan dat hij in comdr mode staat maar de info die je bij de foto achterop het toestel kan zien geeft aan dat hij niet in comdr staat.
En ja de flitser staat open geklapt en ondanks dat die in het comdr menu op -- is ingesteld (dus niet flitsen alleen infrarood info sturen)
gaat de flits soms wel en soms niet af maar geen aansturing van de sb200's. Die zitten op de lens geschroeft en staan in directe zichts lijn.
Mijn vraag is komt dit iemand bekend voor en heefd dat met een instelling van het toestel te maken of moet hij op visite bij nps Beverwijk.

Met vriendelijke groet,
Eric.

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » do sep 27 2012 1:36 pm

denstieg schreef:Helaas ben ik mischien onduidelijk geweest door een gelukte foto te plaatsen.
@ Léon Obers. Het komt er simpel gezegt op neer dat de flits in commander mode geen signalen naar de sb200's stuurt.
De exif geeft aan dat hij in comdr mode staat maar de info die je bij de foto achterop het toestel kan zien geeft aan dat hij niet in comdr staat.
En ja de flitser staat open geklapt en ondanks dat die in het comdr menu op -- is ingesteld (dus niet flitsen alleen infrarood info sturen)
gaat de flits soms wel en soms niet af maar geen aansturing van de sb200's. Die zitten op de lens geschroeft en staan in directe zichts lijn.
Mijn vraag is komt dit iemand bekend voor en heefd dat met een instelling van het toestel te maken of moet hij op visite bij nps Beverwijk.

Met vriendelijke groet,
Eric.
Ik heb het incidenteel wel eens meegemaakt, maar dan was er meestal sprake van dat de line of sight niet helemaal vrij was (dat is bij jou volgens je bericht niet het geval) of dat er ander licht was (bijvoorbeeld invalled zonlicht) wat het signaal in de weg zat. Maar aan de foto te zien is dit gemaakt in een donkere ruimte? Dus ik denk niet dat dit het is.

Het ligt niet voor de hand, maar even voor de zekerheid: Kan het dat je te snel achter elkaar probeert foto's te maken en dat de SB200's nog niet opgeladen zijn (ik weet niet of 200's een licht- of geluidssignaal afgeven, mijn flitsers wel). Als je dan op hoge snelheid probeert foto's te maken, bijvoorbeeld van een vallende druppel, kan het zijn dat de flitsers nog niet opnieuw opgeladen zijn en dus niet afgaan.

Of is het echt de flitser van je D7000 zelf die af en toe geen puls afgeeft?
Spul waarmee je foto's maakt...

denstieg
Forumlid
Forumlid

Bericht door denstieg » zo sep 30 2012 8:05 pm

Beste ReneG,

Ik ben ff weekeindje weg geweest dus beetje laat maar het is inderdaad zo dat de flitser geen signaal aan de flitsers geeft. Bij de
sb-r200 zit er een lampje op dat van groen naar rood gaat als hij klaar is voor de volgende flits. Het gebeurde trouwens midden in
sessie van de druppels, het werkte zoals ik wilde en ineens na een 50tal foto's geen flitsen meer en ook bij de info die je bij het
bekijken van de foto's kan bekijken met de joystick gaf hij niet meer aan dat het toestel in commander mode stond. Verder werkt
alles geheel zoals het moet, gewoon TTL flitsen geen probleem maar commander doet ie niet meer.

Met vriendelijke groet,
Eric.

Pjerry
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Pjerry » zo sep 30 2012 9:21 pm

Ja, de D7000 is een erg mooi toestel, maar volgens mij zitten nog wel wat bugs in de firmware. Zo nu en dan doet de mijne ook wel eens vreemd. Tot nog toe heb ik het altijd wel op kunnen lossen (meestal na een reset).

Waar ik bij jouw probleem aan denk is:
- oververhitting flitser
- batterijen te ver leeg (van flitser en/of camera).

In dat soort gevallen krijg je precies jouw problemen, plots, na een lange goede sessie.

denstieg
Forumlid
Forumlid

Bericht door denstieg » ma okt 01 2012 11:43 am

Beste Pjerry,

Het probleem doet zich ook nu een kleine week later met alle batterijen ververst nog voor. Ik zat zelf ook te denken aan het resetten van het toestel
maar kan in de handleiding geen reset vinden. De handleiding komt dan met ga naar een nikon servicecentrum. Kun je mij vertellen hoe te resetten?.

Vriendelijke groeten,
Eric.

Pjerry
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Pjerry » ma okt 01 2012 11:57 am

Beste Eric,

Bovenop zit de +/- knop (daar staat een groene stip bij). Achterop zit de vergrotingsknop (staat ook een groene stip bij). Die twee knoppen tegelijk indrukken voor een aantal seconden. Ik geloof dat het display dan gaat knipperen.

/edit
pag 151, bedieningspaneel wordt kort uitgeschakeld, terwijl de instellingen worden teruggezet.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”