Hoekzoeker Nikon dr-5 en 6.

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
jacques1
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Hoekzoeker Nikon dr-5 en 6.

Bericht door jacques1 » wo okt 10 2012 10:03 am

Geachte forumleden, ikzelf bezit een d300 en een d800, nu wil ik mezelf een hoekzoeker aanschaffen en ging op het internet kijken naar de prijs.
Daar kwam ik er achter dat voor beide camera's een verschillende hoekzoeker nodig is.
Dat betekent voor de d300 de hoekzoeker dr-6 waar een rechthoekig kijkgat opzit.
En voor de d800 de hoekzoeker dr-5 waar een rond kijkgat opzit.

Waar Nikon deze ideeën vandaan haalt begrijp ik niet, maak gewoon eenzelfde aansluiting voor alle modellen.
Ik weet nu niet welke ik aan moet kopen, maar in ieder geval geen 2 !
De prijs is voor een hoekzoeker ongeveer €200- per stuk.

Het is voor gebruik macrofotografie, allebei de camera's hebben hun eigen voor en nadelen hierin.

Ik vind dit raar.........

Mvg, Jacques

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Hoekzoeker Nikon dr-5 en 6.

Bericht door gijs sandberg » wo okt 10 2012 10:08 am

Beste Jacques,

Helaas, dat had je voor aanschaf kunnen lezen.
Nikon hanteert voor de professionele series een rond oculair.

Een alternatief, net zo plastic kan zijn een Hoodman RAV hoekzoeker, ook niet te geef, maar die past met wat aanpassignen op de meeste Nikon's (en enkele andere merken)

Groeten, Gijs
PS ik kan de Hoodman versie niet meer vinden als "nieuw te koop", wellicht nog wel de variant onder de naam Seagull.
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op wo okt 10 2012 12:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » wo okt 10 2012 10:09 am

Raar? Nee hoor, ze willen gewoon zoveel mogelijk poen verdienen, dan ga je toch zeker geen zaken compatibel maken, kom nou toch. :lol:
Hetzelfde geldt voor b.v. battery grips, accus, etc.

Maar als je incidenteel een hoekzoeker wilt gebruiken (doe ik ook af en toe). Dan zijn er ook non-Nikon alternatieven!
Zoek maar eens op een Seagull angle finder.
Die heb je voor een paar tientjes via eBay. Ben er best wel tevreden mee, werkt prima. En die werd geleverd met een hele verzameling aan oculair adapters, daarmee past 'ie op allerlei merken DSLRs en zoekers!

Johan1025
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Johan1025 » wo okt 10 2012 10:19 am

Tip: Ik gebruik een gebruikte DR-3 van nikon op de D7000, gaat prima !!!!
Fuji X Pro - 3 en divers glas :)

M.vr.gr.Johan1025

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » wo okt 10 2012 11:13 am

Ik kan de zoekerloupe DG-2 met ronde inschroefaansluiting via de onooglijke adapter DK22 op m'n D80/D300 plaatsen.

Zou dat ook kunnen met DR-5 en DK-22? Of zit hier nog een addertje onder het gras?

Groet Hans.

jacques1
Forumlid
Forumlid

Bericht door jacques1 » wo okt 10 2012 11:33 am

J.Hoes schreef:Ik kan de zoekerloupe DG-2 met ronde inschroefaansluiting via de onooglijke adapter DK22 op m'n D80/D300 plaatsen.

Zou dat ook kunnen met DR-5 en DK-22? Of zit hier nog een addertje onder het gras?

Groet Hans.
Hans, dat is een goede tip ! Ik ga dit navragen bij mijn fotozaak. Indien wel laat ik je dit weten.

Mvg, jacques

RVK
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door RVK » wo okt 10 2012 12:01 pm

Als je tevreden bent met een chinees alternatief kijk dan hier eens

http://dx.com/s/viewfinder.html?page=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik gebruik de Seagul en bevalt uitstekdnd

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/

jacques1
Forumlid
Forumlid

Bericht door jacques1 » wo okt 10 2012 12:55 pm

Geachte forumleden,
Navraag bij Nikon zelf geeft het antwoord dat dit mogelijk is, echter omdat de dk-22 van kunstof is bestaat de kans van breken na verkeerde belasting op de dk-22 bij intensief gebruik.
Nu is deze dk-22 niet de grootste kostenpost en ik heb er dan ook maar gelijk 2 besteld à €4,- het stuk.
Ook de hoekzoeker dr-5 is besteld.
Dus in combinatie met de hoekzoeker dr-5 en dk-22 is deze geschikt voor de d300 .
En alleen de hoekzoeker dr-5 is los geschikt voor de d800 .

Ik ben hierbij enorm geholpen.

Hartelijk dank voor alle tips !

Mvg, Jacques.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo okt 10 2012 1:20 pm

Helaas heb ik het draadje niet eerder gelezen, maar ik betwijfel ten zeerste of dat plastic DK-22 adaptertje wel past op de DR-5 hoekzoeker? De inschroef doorsnede van die adapter is namelijk een doorsnede zoals vroeger gebruikt werd op een Nikkormat en Nikon FM(2). Dat is niet de doorsnede van het ronde oculair van de tegenwoordige professionele modellen camera's.
Zie het volgende bericht en vervolgreacties waar de verschillen in detail uiteen worden gezet: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 11#p274511" onclick="window.open(this.href);return false;

Of het moet zijn dat een DR-5 hoekzoeker is afgestemd op de kleinere inschroefmaat van oude analoge camera´s en er direct een DK-1 verloopringetje wordt bijgeleverd, om de kleinere ronde inschroefmaat op het grotere ronde camera oculair te krijgen. Vraag me af of Nikon zover terug gaat met een compatibiliteit van accessoires als een hoekzoeker.
Vriendelijke groet, Léon Obers

jacques1
Forumlid
Forumlid

Bericht door jacques1 » wo okt 10 2012 1:53 pm

Léon Obers schreef:Helaas heb ik het draadje niet eerder gelezen, maar ik betwijfel ten zeerste of dat plastic DK-22 adaptertje wel past op de DR-5 hoekzoeker? De inschroef doorsnede van die adapter is namelijk een doorsnede zoals vroeger gebruikt werd op een Nikkormat en Nikon FM(2). Dat is niet de doorsnede van het ronde oculair van de tegenwoordige professionele modellen camera's.
Zie het volgende bericht en vervolgreacties waar de verschillen in detail uiteen worden gezet: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 11#p274511" onclick="window.open(this.href);return false;

Of het moet zijn dat een DR-5 hoekzoeker is afgestemd op de kleinere inschroefmaat van oude analoge camera´s en er direct een DK-1 verloopringetje wordt bijgeleverd, om de kleinere ronde inschroefmaat op het grotere ronde camera oculair te krijgen. Vraag me af of Nikon zover terug gaat met een compatibiliteit van accessoires als een hoekzoeker.

Leon, ik heb dit setje besteld bij calumet, welke eerst bij Nikon navraag deed en mij hierna terugbelde.
De winkelier vertelde mij dat als het niet past, ik deze set gewoon niet hoefde af te nemen.
Ik ga ervan uit dat dit een nette overeenkomst is.
Zogauw ik meer weet vertel ik het hier.
Mvg, Jacques

Frans
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frans » wo okt 10 2012 11:08 pm

De DK-22 adapter is niet geschikt voor de DR-5.
De DK-22 gaat van rond 19 mm ( FM, FE FA etc.) naar vierkant ( EM, FG, D200, D300 etc).
De DR-5 heeft een ronde 22 mm aansluiting geschikt voor F3HP, D700, D800, D3, D4 etc

Ik heb destijds gekozen voor de DR-3 die met de DK-22 en de DK-7 adapter op alleNikon spiegelreflex camera's past. Van de Nikon F, FM, FE FG EM, t/m alle huidige digitale spiegelreflex camera;s,

Ik heb er een tijdje geleden een stukje over geschreven op mijn website,
http://www.frans-foto.nl/apparatuur.htm ... Hoekzoeker

Groeten Frans

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do okt 11 2012 12:09 am

<< Eerder verwees ik >> naar een DK-1 verloopringetje om de twee verschillende ronde diameters te overbruggen.
De DK-1 is kennelijk hetzelfde als de DK-7
http://www.bhphotovideo.com/c/product/8 ... piece.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bhphotovideo.com/c/product/8 ... r_for.html" onclick="window.open(this.href);return false;

<< HIER (mir.com.my/rb/photography)>> heeft men het over de DK-1 (wat verder naar beneden).
The DK-1 is required when either the DR-3 Right-Angle Viewing Attachment, the DG-2 Eyepiece Magnifier........

<< HIER (mir.com.my/rb/photography)>> heeft men het over de DK-7 (wat verder naar beneden).
Nikon Eyepiece Adapter DK-7 Lets you attach the DR-3 or DG-2 to........

Overigens gebruik je in je website de verkeerde font-tabel, vandaar geregeld zo'n vreemd tekentje tussen de tekst.

Frans
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frans » do okt 11 2012 1:26 pm

Wellicht gaat de DK-7 weer vervangen worden dor de DK-18
Maar het zal wel allemaal op hetzelfde neerkomen, adapter van rond 19 naar 22 mm.
zie ook https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... bruiken%3F

Ik zelf gebruik bij de DR-3 ipv de DK-7 de DK-12 adapter die eigenlijk geschikt is voor de DR-4 maar ook op de DR-3 past
om toch een stabielere verbinding te krijgen naar rond 22 mm voor mijn D3s
Standaard zit bij de DR-3 de DK-13 rond 19 mm.

Maar om op de DR-5 van de vraagsteller terug te komen:
Theoretisch is het misschien wel mogelijk om de DR-5 ( rond 22 ) te voorzien van de DK-7/DK-18 ( naar rond 19 )
en vervolgens de DK-22 te gebruiken om naar vierkant te komen voor gebruik op de D300.
Zou je moeten uitproberen, maar of deze constructie wel verantwoord is ??
Nikon zegt echter dat het gebruik van de DK-22 in combinatie met een hoekzoeker niet erg stabiel is.
Ik vindt het in combinatie met de DR-3 nogal meevallen.

Groeten Frans

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » do okt 11 2012 1:34 pm

Zoals al eerder vermeld. Ik heb ooit een Seagull angle finder via eBay besteld.
En die werd geleverd met oculair adapters voor Olympus, Nikon, Canon, Pentax, etc. erbij!
Ook nog instelbaar 1x of 2x vergroting. M.a.w. niet slecht voor dat geld.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do okt 11 2012 1:40 pm

Frans schreef: Maar om op de DR-5 van de vraagsteller terug te komen:
Theoretisch is het misschien wel mogelijk om de DR-5 ( rond 22 ) te voorzien van de DK-7/DK-18 ( naar rond 19 )
en vervolgens de DK-22 te gebruiken om naar vierkant te komen voor gebruik op de D300.
Het antwoord staat reeds bij de DR-5 hoekzoeker:
https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... bruiken%3F" onclick="window.open(this.href);return false;
Als u de meegeleverde en bevestigde oculairadapterring verwijdert, kan de DR-5 worden gebruikt op alle Nikon spiegelreflexcamera's met een niet-high-eyepoint zoeker van 19 mm met een ronde oculairschroefdraad, waaronder:
FM3A, FM2, FA, FE2, F3, F3AF, FM, FE, F2, F en Nikkormat-serie.

Die 19mm doorsnede die overblijft past dan direct op de plastic DK-22 adapter.

De laatste oplossing vroeg ik me dus eerder af of Nikon zover terug ging met hun compatibiliteit.
Zie laatste alinea: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 29#p564929" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja dus. Heel fraai van Nikon dat ze inderdaad zover terug blijven gaan met hun comptabiliteit.

Misschien voor de compleetheid iets om op je eigen Nikon info website pagina die extra aanvullingen te geven.

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”