Bewegende Foto's scherp krijgen.....
Bewegende Foto's scherp krijgen.....
Hallo fanatiekelingen,
Wie o wie kan mij vertellen hoe ik hardloop foto's en foto's van rennende honden scherp ga krijgen met mijn j1 . Sorry ben geen doorgewinterde fotograaf of heb niet de beste apparatuur maar wordt enigszins gek nu, alle foto's blijven bewogen welke stand ik ook probeer. Doe ongetwijfeld iets verkeerd alleen de vraag is wat. zijn er basis instellingen die ik kan hanteren of een specifieke stand waarbij t gewoon goed moet komen ?
Wie o wie kan mij vertellen hoe ik hardloop foto's en foto's van rennende honden scherp ga krijgen met mijn j1 . Sorry ben geen doorgewinterde fotograaf of heb niet de beste apparatuur maar wordt enigszins gek nu, alle foto's blijven bewogen welke stand ik ook probeer. Doe ongetwijfeld iets verkeerd alleen de vraag is wat. zijn er basis instellingen die ik kan hanteren of een specifieke stand waarbij t gewoon goed moet komen ?
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Bewegende Foto's scherp krijgen.....
Op welke standen heb je tot nu toe gefotografeerd?
En wat is onscherp? Als het de hele foto is, houd je je camera niet sti, als het de lopers zijn, gebruik je een te lage sluitertijd.
Die kun je verhogen door bijvoorbeeld de ISO te verhogen en "op S" te fotograferen en de sluitertijd bijvoorbeeld op 1/500 te zetten.
En wat is onscherp? Als het de hele foto is, houd je je camera niet sti, als het de lopers zijn, gebruik je een te lage sluitertijd.
Die kun je verhogen door bijvoorbeeld de ISO te verhogen en "op S" te fotograferen en de sluitertijd bijvoorbeeld op 1/500 te zetten.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Lid NCN
- a90
- Forumlid
Er staat op de draaiknop waarschijnlijk ook een rennend mannetje. Zet hem daar eens op, die is voor actiefoto's
Ik bedoel de draaiknop bovenop, naast de bloem staat een rennend mannetje

Ik bedoel de draaiknop bovenop, naast de bloem staat een rennend mannetje

D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Re: alle foto's blijven bewogen
Beste Johan,
Kan je een voorbeeld laten zien? (bij een eerdere post werkt de link niet meer).
Kijk eens in het handboek onder Sport.
Wanhoop niet, velen proberen bewegende onderwerpen te fotograferen en krijgen het nooit (of niet snel) onder de knie.
Groeten, Gijs
Kan je een voorbeeld laten zien? (bij een eerdere post werkt de link niet meer).
Kijk eens in het handboek onder Sport.
Wanhoop niet, velen proberen bewegende onderwerpen te fotograferen en krijgen het nooit (of niet snel) onder de knie.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Ten eerste bedankt voor de snelle reactie's ! Maar welke standen ja dat is ff lastig want als ik het nu zo zie word het vergeleken met andere toestellen dan de Nikon j1 . Want deze heeft niet een specifieke sport stand. Wel gaat het hier om bijv. Een elektronische fotostand of slimme fotoselectie en dat soort mooie termen
maar goed het lijkt mij dat deze camera in de normale fotostand zonder problemen een scherpe bewegende foto moet kunnen maken.?? Hierbij nog ff een foto : 

- Cees
- Forumlid
Ondanks dat ik de EXIF-gegevens niet kan zien, blijkt wel een te lage sluitertijd.
Ga het menu in, verhoog de ISO en ga fotograferen met sluitertijdvoorkeur. (zie mijn eerste reactie)
Ik heb een 1V1 en die is bijna gelijk aan de 1J1.
Ga het menu in, verhoog de ISO en ga fotograferen met sluitertijdvoorkeur. (zie mijn eerste reactie)
Ik heb een 1V1 en die is bijna gelijk aan de 1J1.
Groet, Cees
Lid NCN
Lid NCN
- Gobert
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ik vind hem juist wel gaaf zohollander schreef:Ten eerste bedankt voor de snelle reactie's ! Maar welke standen ja dat is ff lastig want als ik het nu zo zie word het vergeleken met andere toestellen dan de Nikon j1 . Want deze heeft niet een specifieke sport stand. Wel gaat het hier om bijv. Een elektronische fotostand of slimme fotoselectie en dat soort mooie termenmaar goed het lijkt mij dat deze camera in de normale fotostand zonder problemen een scherpe bewegende foto moet kunnen maken.?? Hierbij nog ff een foto :
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
- Pjerry
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Kan ik eigenlijk best in meegaan.
Je hebt gepand, en alles beweegt, behalve de kop (voor zover ik het op zo'n kleine foto kan zien). Dus helemaal niet slecht hoor.
Je hebt gepand, en alles beweegt, behalve de kop (voor zover ik het op zo'n kleine foto kan zien). Dus helemaal niet slecht hoor.
- a90
- Forumlid
Je hebt gelijk, het plaatje is van een andere camera. Ik had niet gelezen dat je een J1 hebt.
De tips van Chip54 zijn inderdaad de juiste.
De tips van Chip54 zijn inderdaad de juiste.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
Ja de foto zelf heb ik ook meerdere reactie's op gehad al was het niet de bedoeling om hem zo te krijgen. Maar al met al Is t wel een leuke foto geworden te bedenken dat dit met bijna 50 km per uur ging. Maar iso en sluitertijd ik gaat er is ff naar zoeken zijn er nog meer instellingen die echt een must zijn voor bewegende foto's???
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Beste Johan,
Als ik de foto zie denk ik: je moet wat beweging zien, het is geen schoothondje.
Maar: ik zie ook geen zonlicht, dus de sluitertijd is waarschijnlijk wat aan de korte kant.
Voor degenen die gevorderd willen worden (niet als passief bedoeld)
Google eens op Meetrekken , of een engelstalig equivalent.
Groeten, GIjs
Als ik de foto zie denk ik: je moet wat beweging zien, het is geen schoothondje.
Maar: ik zie ook geen zonlicht, dus de sluitertijd is waarschijnlijk wat aan de korte kant.
Voor degenen die gevorderd willen worden (niet als passief bedoeld)
Google eens op Meetrekken , of een engelstalig equivalent.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Jaa das een vak apart om dan de foto zo te krijgen als dat je wilt
maar goed oefening baart kunst.... Maar goed belangrijkste is denk nu eerst de camera gaat doorkrijgen en schieten met juiste instelling( sluitertijd isowaardes) iets wat ik nog niet goed weet is ,hoe weet je welke sluitertijd of welke iso waarde bij wat voor soort foto moet gebruiken? Is dat een kwestie van spelen met de camera of zijn daar wel standaarden voor te hanteren?

- jan
- Bestuurslid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Kijk ook eens naar de belichtingsdriehoek en trek dan meer eens aan wat schuifjes. http://www.prosults.nl/index.php/kennis ... ehoek.htmlhollander schreef:Jaa das een vak apart om dan de foto zo te krijgen als dat je wiltmaar goed oefening baart kunst.... Maar goed belangrijkste is denk nu eerst de camera gaat doorkrijgen en schieten met juiste instelling( sluitertijd isowaardes) iets wat ik nog niet goed weet is ,hoe weet je welke sluitertijd of welke iso waarde bij wat voor soort foto moet gebruiken? Is dat een kwestie van spelen met de camera of zijn daar wel standaarden voor te hanteren?
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)