Tips opbergen objectieven en dergelijke in een kast?
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Tips opbergen objectieven en dergelijke in een kast?
Ik heb onlangs een andere kast gekocht. Een deel ervan is gereserveerd voor mijn fotografische spullen. Ik ben nu aan het kijken hoe ik met name objectieven het best kan onderbrengen in de kast. Ik dacht eerst aan een lade, maar dan moet ik er iets in doen zodat ze niet alle kanten op schuiven. Dus nu staan ze even gewoon op een plank.
Iemand die handige tips heeft? Een of ander ding dat ik in die lade kan leggen wellicht. Het is een lade van 46cm breed en 50cm diep. Dus er moet wel wat in kunnen...
Iemand die handige tips heeft? Een of ander ding dat ik in die lade kan leggen wellicht. Het is een lade van 46cm breed en 50cm diep. Dus er moet wel wat in kunnen...
- gijs sandberg
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Tips opbergen objectieven en dergelijke in een kast?
Patrick,
Diepte 50 cm, ja als al jouw lenzen korter zijn.
Ik zou kiezen voor opslag in passende tas/koker, liefst verticaal.
Bij mij staan de meesten in koker los in de kast, of in de fototas natuurlijk, afgezien van enkele lenzen die te groot of te zwaar zijn
Groeten, Gijs
Diepte 50 cm, ja als al jouw lenzen korter zijn.

Ik zou kiezen voor opslag in passende tas/koker, liefst verticaal.
Bij mij staan de meesten in koker los in de kast, of in de fototas natuurlijk, afgezien van enkele lenzen die te groot of te zwaar zijn

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- ArjanL
- Forumlid
- Contacteer:
Ik zet ze gewoon met achterdop erop op de zonnekap in een plastic zakje tegen het stof op de plank.
Op mijn 'eigen' kamer, dus hoeft niet netjes uitgestald te staan.
Op mijn 'eigen' kamer, dus hoeft niet netjes uitgestald te staan.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
- Léon Obers
- Forumlid
Wat Gijs al noemt, het beste verticaal. Dat geldt dan met name voor lenzen die je weinig gebruikt. En dan ook nog van tijd tot tijd omdraaien. Heeft te maken met eventuele smeermiddelen die uitlopen. Liggend wil het bij diafragma-lamellen wel eens over de de lamellen gaan kruipen. Staand blijft het in de ommanteling.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Is dat dan staande op de achterdop of met de "voorkant" naar beneden?Léon Obers schreef:Wat Gijs al noemt, het beste verticaal. Dat geldt dan met name voor lenzen die je weinig gebruikt. En dan ook nog van tijd tot tijd omdraaien. Heeft te maken met eventuele smeermiddelen die uitlopen. Liggend wil het bij diafragma-lamellen wel eens over de de lamellen gaan kruipen. Staand blijft het in de ommanteling.
Dat plukschuim ziet er trouwens interessant uit! Dan blijft e.e.a. in ieder geval op zijn plaats als ik ze in een lade doe...
- gijs sandberg
- Clublid
Re: staande op de achterdop of met de "voorkant
Patrick,
Dat maakt waarschijnlijk niet veel uit.
Als je en lens zonder nadere bescherming (met doppen) op de achterdop zet kan er niet snel stof op de vatting komen.
De meeste Nikon lenzen zijn zo gemaakt dat je ze (in geval van haast - even) zonder doppen op voor- of achterkant kan zetten.
Schuimrubber koffers kunnen handig zijn voor (waterdicht/schokbestendig) transport, maar je bent snel geneigd de lenzen daar horizontaal in te bewaren.
Groeten, Gijs
Dat maakt waarschijnlijk niet veel uit.
Als je en lens zonder nadere bescherming (met doppen) op de achterdop zet kan er niet snel stof op de vatting komen.
De meeste Nikon lenzen zijn zo gemaakt dat je ze (in geval van haast - even) zonder doppen op voor- of achterkant kan zetten.
Schuimrubber koffers kunnen handig zijn voor (waterdicht/schokbestendig) transport, maar je bent snel geneigd de lenzen daar horizontaal in te bewaren.
Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op di feb 05 2013 12:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Ik heb er altijd doppen op als ze niet in gebruik zijn.
- gijs sandberg
- Clublid
Re: altijd doppen
Patrick toch,
Ben jij zo jong dat je de term "dopje vergeten" niet kent ?
Groeten, Gijs
Ben jij zo jong dat je de term "dopje vergeten" niet kent ?
Groeten, Gijs
Ik vraag me dan weer een beetje af hoe het zit met schimmelvorming.. met name als je ze in een koffer of koker opbergt, dit in combinatie met een siliconen zakje ofzo moet wel goed zijn.
Maar ik zit wel weer te denken als de temperatuur niet goed is vormt het wel weer een risico.. Ik meen ooit eens ergens gelezen te hebben dat iemand ze in een doorzichtige box bewaarde met vochtvreters.
Zelf heb ik ze gewoon met doppen erop op een plank staan, maak me er niet zo heel druk om al heeft een van mijn leica lenzen wel schimmel maar dat was al voordat ik die verkregen heb.
Maar ik zit wel weer te denken als de temperatuur niet goed is vormt het wel weer een risico.. Ik meen ooit eens ergens gelezen te hebben dat iemand ze in een doorzichtige box bewaarde met vochtvreters.
Zelf heb ik ze gewoon met doppen erop op een plank staan, maak me er niet zo heel druk om al heeft een van mijn leica lenzen wel schimmel maar dat was al voordat ik die verkregen heb.
Nikon (f/1.2 - f/3.5 AIS) en Canon (f/1.4 - f/2.8 USM)
- a90
- Forumlid
Het enige dat ik mijzelf is aangeleerd is alle objectieven op de onderste plank die plat op de grond ligt. Ik moet wel altijd op mijn knietjes om mijn fototas te vullen en leeg te maken maar er zal nooit iets kapot vallen.
Objectieven staan in de zachte pouches klaar voor gebruik.
Objectieven staan in de zachte pouches klaar voor gebruik.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Een nieuwe kast zeg je?
Met veel spaanplaat, dat zo heerlijk 'nieuw' ruikt? Ik zou ze daar zeker niet inzetten, met de deurtjes dicht...
Die verdampende oplosmiddelen kunnen op den duur wel eens wat 'doen'. Liefst een open plank, met goede beluchting en zeer zeker niet teveel inpakken.
Het nederlandse klimaat is gelukkig niet zo vochtig als in de tropen, dus als je een goed geventileerd huis hebt (ff checken met hygrometer) dan is hier bewaren bij kamertemperatuur geen enkel probleem.
Als je de objectieven inpakt (doos, koker, hoes, etc) en je stop er silicagel bij, dan moet je ook weer opletten dat je silicagel echt droog is c.q. regelmatig drogen en/of vervangen.
Met veel spaanplaat, dat zo heerlijk 'nieuw' ruikt? Ik zou ze daar zeker niet inzetten, met de deurtjes dicht...
Die verdampende oplosmiddelen kunnen op den duur wel eens wat 'doen'. Liefst een open plank, met goede beluchting en zeer zeker niet teveel inpakken.
Het nederlandse klimaat is gelukkig niet zo vochtig als in de tropen, dus als je een goed geventileerd huis hebt (ff checken met hygrometer) dan is hier bewaren bij kamertemperatuur geen enkel probleem.
Als je de objectieven inpakt (doos, koker, hoes, etc) en je stop er silicagel bij, dan moet je ook weer opletten dat je silicagel echt droog is c.q. regelmatig drogen en/of vervangen.
- Wolf
- Forumlid
- Ervaringsniveau: **
Gewoon zorgen dat je zoveel objectieven hebt dat het niet meer kan schuiven lijkt mij.......
En anders een vakindeling ophalen bij de IKEA en gelijk een anti slipmatje op de bodem
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/60160298/
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/10109491/
En anders een vakindeling ophalen bij de IKEA en gelijk een anti slipmatje op de bodem
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/60160298/
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/10109491/
- Léon Obers
- Forumlid
Tegen schimmel, beter niet afgesloten in het donker bewaren, maar juist iets waar licht bij kan komen.Milo schreef:Ik vraag me dan weer een beetje af hoe het zit met schimmelvorming.. met name als je ze in een koffer of koker opbergt, dit in combinatie met een siliconen zakje ofzo moet wel goed zijn.
Eigenlijk is dit een prima oplossing, maar wellicht heel iets anders dan wat je je hebt voorgesteld:

Vriendelijke groet, Léon Obers
- Sharkey
- Forumlid
- Contacteer:
Dat is precies ook zoals ik het doe; in een curverbak met deksel, rechtop, met Silica zakjes. Die dingen zitten overal bij, dus daar geen gebrek aan.Milo schreef:Ik vraag me dan weer een beetje af hoe het zit met schimmelvorming.. met name als je ze in een koffer of koker opbergt, dit in combinatie met een siliconen zakje ofzo moet wel goed zijn.
Daarbij zitten de objectieven ook nog in een Neopreen tasjes met ook hierin weer zo'n zakje

Btw, als je een schimmel objectief hebt, hou die svp heel erg ver van je gezonde objectieven. Het is nl. net zo als besmettelijk als griep....
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf