Verdwijnt bewerking NEF-foto bij openen in andere software?

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Ivan10
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Verdwijnt bewerking NEF-foto bij openen in andere software?

Bericht door Ivan10 » zo feb 24 2013 11:27 am

Ik maak foto's voor mijn blog, zie hier. Nu wil iemand graag enkele foto's als highres ontvangen. Dus ik stuur degene de NEF-bestanden toe. Deze opent hij maar ziet dat de foto donkerder is dan de JEPG-variant. Dat klopt ik heb de belichtingscorrectie aangepast naar 0.7. Worden deze NEF-instellingen niet onthouden als iemand het met andere software opent? En is er een manier om dit wel vast te houden in een RAW-versie? Ik heb alleen ViewNX2 software tot mijn beschikking. Dank voor het meedenken.

JanR
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Verdwijnt bewerking NEF-foto bij openen in andere softwa

Bericht door JanR » zo feb 24 2013 11:37 am

Dan moet je na de NEF bewerking het bestand ook weer als NEF opslaan, nu heb je het geconverteerd naar JPG en het NEF bestand pas je dan niet aan.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » zo feb 24 2013 11:49 am

Beste Ivan,
Ik zou niemand ooit de NEF geven, tenzij er dik voor wordt betaald.
Waarom geen save-as JPG of TIFF met maximale kwaliteit?
Je moet ervan uitgaan dat non-nikon software de aanpassingen van ViewNX of CaptureNX niet goed kan uitlezen.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » zo feb 24 2013 11:58 am

Indien je een NEF hebt bewerkt in bijvoorbeeld NX2 en je opent het bewerkte bestand in een andere RAW-converter (PS, Lightroom, Capture One, etc.), dan zul je de eerder gedane bewerkingen niet aantreffen! Een andere RAW-converter zal een eigen interpretatie van de onbewerkte NEF tonen.
Jur

Onno
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » zo feb 24 2013 12:37 pm

ViewNX en CaptureNX kunnen bewerkingen in het NEF bestand opslaan maar ook als enige weer uitlezen. Iemand die andere software gebruikt zal dus inderdaad niet je bewerkingen zien.

Je moet het NEF bestand zien als een 'negatief', de nog niet ontwikkelde foto recht uit de camera. Als je foto's in hoge resolutie wilt leveren aan anderen maak er dan een TIFF of JPG van.

Ivan10
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ivan10 » zo feb 24 2013 12:50 pm

Dank voor de reactie JanR, Gijs, Jur en Onno! Dat is duidelijk. Een NEF bestand in andere software geeft dus andere resultaten. Na de bewerking van het NEF bestand, sla ik deze altijd op. Om van daaruit de JPEG te maken. Ik begrijp dus dat er geen universele RAW standaard is, zodat de bewerking in je software voor iedereen hetzelfde leesbaar is van drukker tot websitebeheerder, ongeacht software platform. Het bestand als JPEG heb ik nu maar verstuurd, dat zal ik de volgende keer maar doen. Dank.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo feb 24 2013 12:55 pm

Kleine toevoeging. Volgens mij snapt Capture NX wel wat je in View NX toepast, maar zeker niet andersom!

En Lightroom en zo snappen sowieso niet veel van de wijzigingen. Lijkt me ook logisch...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Onno
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Onno » zo feb 24 2013 1:07 pm

En andersom :-)

JDPix
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JDPix » zo feb 24 2013 10:59 pm

Ivan10 schreef:Ik maak foto's voor mijn blog, zie hier. Nu wil iemand graag enkele foto's als highres ontvangen. Dus ik stuur degene de NEF-bestanden toe. Deze opent hij maar ziet dat de foto donkerder is dan de JEPG-variant. Dat klopt ik heb de belichtingscorrectie aangepast naar 0.7. Worden deze NEF-instellingen niet onthouden als iemand het met andere software opent? En is er een manier om dit wel vast te houden in een RAW-versie? Ik heb alleen ViewNX2 software tot mijn beschikking. Dank voor het meedenken.
Buiten de gegeven antwoorden is er nog een mogelijkheid. Je kunt in de meeste RAW-converters je bewerkte NEF-bestanden opslaan met een zogenaamd side-car-bestand. Dat bestand heeft dezelfde bestandsnaam als je foto, alleen draagt het de extensie .xmp en het hoort dus alleen bij die ene foto. Als je de NEF na bewerking opent in een andere RAW-converter zal die kijken of er ook een xmp-bestand is en dan daaruit de bewerkingen overnemen.
Ik weet niet of de Nikon-software dat kan.
Groeten, Johan

Foto's:
https://jdroog.myportfolio.com

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Re:weet niet

Bericht door gijs sandberg » ma feb 25 2013 10:51 am

Neen, Nikon software kent de werkwijze van driewielers niet.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

smitsfotografie
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door smitsfotografie » ma feb 25 2013 1:27 pm

Als je de NEF na bewerking opent in een andere RAW-converter zal die kijken of er ook een xmp-bestand is en dan daaruit de bewerkingen overnemen.
Dit gebeurt alleen als de andere converter van de zelfde fima af komt, Photoschop kan Lightroom xmp's lezen en anders om, Photoschop kan geen Nikon xmp bestanden lezen
en omgekeerd, Nikon software kan geen xmp bestand lezen van Aperture of om gekeerd enz, enz, enz.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma feb 25 2013 1:54 pm

JDPix schreef: Buiten de gegeven antwoorden is er nog een mogelijkheid. Je kunt in de meeste RAW-converters je bewerkte NEF-bestanden opslaan met een zogenaamd side-car-bestand. Dat bestand heeft dezelfde bestandsnaam als je foto, alleen draagt het de extensie .xmp en het hoort dus alleen bij die ene foto. Als je de NEF na bewerking opent in een andere RAW-converter zal die kijken of er ook een xmp-bestand is en dan daaruit de bewerkingen overnemen.
Een side-car-bestand is specifiek aan software gerelateerd, bijv. die van Adobe.
Nikon sluit gemaakte bewerkingen juist direct in het NEF-bestand zelf bij, in plaats van extra losse bestanden te gebruiken.
Vriendelijke groet, Léon Obers

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » ma feb 25 2013 2:54 pm

Léon Obers schreef:
JDPix schreef: Buiten de gegeven antwoorden is er nog een mogelijkheid. Je kunt in de meeste RAW-converters je bewerkte NEF-bestanden opslaan met een zogenaamd side-car-bestand. Dat bestand heeft dezelfde bestandsnaam als je foto, alleen draagt het de extensie .xmp en het hoort dus alleen bij die ene foto. Als je de NEF na bewerking opent in een andere RAW-converter zal die kijken of er ook een xmp-bestand is en dan daaruit de bewerkingen overnemen.
Een side-car-bestand is specifiek aan software gerelateerd, bijv. die van Adobe.
Nikon sluit gemaakte bewerkingen juist direct in het NEF-bestand zelf bij, in plaats van extra losse bestanden te gebruiken.
Ik zie dat "side-car" bestand inderdaad ook als een noodoplossing. Zeker niet als een feature, zoals het hier gekleurde zinnetje zou doen vermoeden. Daar komt nog bij dat wat hier "de meeste RAW-converters" wordt genoemd, puur verwijst naar xmp, dus Adobe software en dat de eigen NEF-converter van Nikon zich bevindt in a) de camera, b) ViewNX2 en c) CaptureNX2.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

JDPix
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JDPix » ma feb 25 2013 5:00 pm

Sorry, blijkbaar heb ik me vergist; ik dacht dat xmp-side cars universeel gebruikt konden worden.
Groeten, Johan

Foto's:
https://jdroog.myportfolio.com

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”