(P) Flexibel Programma

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Plaats reactie
SNoordam

(P) Flexibel Programma

Bericht door SNoordam » za aug 25 2007 11:30 am

Na zo'n 25 jaar met Minolta te hebben gefotografeerd, ben ik onlangs overgestapt op Nikon. Daar heb ik geen spijt van. Ik heb een D200 en een paar top objectieven gekocht. Hoewel ik de camera nog moet leren kennen, ben ik zeer tevreden over de resultaten tot zover.

Een ding is me niet duidelijk geworden. Hoe werkt nu het flexibel programma in de P-stand? Voor zover ik begrijp is dit een variant op Pentax' Hyperprogram. Een handige functie waarbij je in de P-stand het diafragma / sluitertijd kan aanpassen. Volgens de handleiding kan ik wanneer ik P* activeer het diafragma aanpassen door aan het instelwiel te draaien. Ik zie echter geen verandering in de diafragma weergave op het display en op de foto's zie ik ook geen verandering in scherptediepte etc. Wie kan mij vertellen wat ik niet goed doe?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Robin

Bericht door Robin » za aug 25 2007 11:44 am

--- removed, because I'm unable to delete my account ---
Laatst gewijzigd door Robin op zo dec 13 2009 10:48 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

SNoordam

Bericht door SNoordam » za aug 25 2007 11:50 am

Robin,

Dank voor je snelle reactie en het welkom.
Ik ken de verschillen en overeenkomsten tussen A en P.
Als ik het diafragma wil aanpassen gebruik ik A (aperture) en wil ik alles in eigen hand houden, dan kies ik M.
Zoals geschreven fotografeer ik al een tijdje.
Een auto-stand kent de D200 overigens niet, volgens mij.

Mijn vraag gaat specifiek over de P* stand.
De handleiding geeft aan dat ik in die stand het diafragma kan aanpassen, maar ik zie dat niet gebeuren. Ik wil graag mijn camera goed kennen. Of ik de mogelijkheid ga gebruiken, weet ik nog niet.

Wellicht dat iemand mij het licht kan laten zien.

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » za aug 25 2007 1:22 pm

Zorg dat je genoeg licht hebt, druk de sluiter half in, en daarna kun je met de voor en achter instelring je diafragma of sluitersnelheid veranderen (je mag de sluiter dan ook loslaten). Welke ring precies is weet ik niet, datkun je namelik zelf bepalen in je menu.
Hope this helps,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

yoyo

Bericht door yoyo » za aug 25 2007 1:39 pm

De Nikon gids voor digitale fotografie met de D200 digitale camera, blz 62 :
In de stand P kunt u verschillende combinaties van sluitertijd en diafragma selecteren door aan de hoofdinstelschijf te draaien (‘flexibel programma’). Alle combinaties leveren dezelfde belichting op. Als het flexibele programma actief is, verschijnt een asterisk (‘*’) naast de aanduiding voor de belichtingsstand in het LCDvenster. Om terug te keren naar de standaard sluitertijd en het standaard diafragma dient u aan de hoofdinstelschijf te draaien totdat de aanduiding verdwenen is. U kunt ook terugkeren naar de standaard instellingen door de camera uit te zetten, een andere belichtingsstand te kiezen, een reset met twee knoppen uit te voeren ( 97) of een andere optie bij Persoonlijke Instelling b3 (LW stapgrootte; 154) te kiezen.
Als de LW zo laag of hoog is dat zowel diafragma als sluitertijd aan zijn limieten zit, dan zul je idd geen verschil zien. ga buiten staan een draai in de stand P aan het hoofdwiel. Je zult dan zien dat er een * komt bij de P en de diafragma- en sluitertijdwaarden zullen veranderen.
Laatst gewijzigd door yoyo op za aug 25 2007 1:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » za aug 25 2007 1:46 pm

Robin

De D200 kent geen auto stand
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

SNoordam

Bericht door SNoordam » za aug 25 2007 4:26 pm

Ale en Yoyo,

Hartelijk dank. Ik zat binnen te 'pielen' en had onvoldoende licht. Het weer was ernaar. Nu niet meer, dus hop naar buiten. Bij voldoende licht werkt het inderdaad zoals in de handleiding beschreven. Nogmaals dank!

SN

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » zo aug 26 2007 5:58 am

Die flexibele stand zit in het duimwieltje. Na jaren al met een F-801 gewerkt te hebben in de P stand, ontdekte ik een keer wat er gebeurd als je met je duim aan dat duimwieltje draait. Dat komt er ook van als je de gebruiksaanwijzing niet leest.

Proberen dus. ik denk dat het met alle AF camera's werkt, en niet alleen in de P stand.

Zelf gebruik ik de P stand veel, druk zachtjes op de afdruk knop, kijk naar de zoekerinfo zoals sluitertijd en diafragma. En dan draai eens aan dat wieltje.
Probeer ik dan een leuk portret te maken, dan draai ik zodat ik een groot diafragma krijg met weinig scherptediepte. En met een vaste 85mm kun je best met een groot diafragma werken.

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » zo aug 26 2007 8:42 am

@ hans braakhuis
Je front wieltje of het backwieltje? bij de d70

SNoordam

Bericht door SNoordam » zo aug 26 2007 11:14 am

Dirk-Jan,

Jouw vraag is gericht tot Hans, maar je vindt het niet erg dat ik antwoord naar ik hoop. Het is het duimwiel (aan de achterzijde). In het display krijg je nadat je het wiel naar links hebt gedraait een P* te zien. In de handleiding lees je er meer over. Ik las het en wilde het proberen, maar kreeg het aanvankelijk niet voor elkaar. Wel de P*, maar niet een veranderend diafragma. Voor verdere info: zie dit topic.

rjoemman

Bericht door rjoemman » zo aug 26 2007 11:39 am

Het is ook niet zo dat je de diafragma rechtstreeks kiest met dat duim wieletje.
De camera doet een automatische belichting en toont de optimale diafragma en sluiter instelling. Vervolgens zit er een tabel in de software van de camera waar deze belichting op getoetst wordt.
Draai je nu aan de duimwiel dan kies je een andere sluitertijd, een (deel van een) stop hoger of lager. De camera probeert nu de belichting in stand te houden en pas indien nodig de diafragma aan om dezelfde belichting te behouden.

Een voorbeeld van getallen die bij mij te zien zijn als ik op de lucht richt en aan het wieletje draai:

1/200 - F8
1/250 - F5.6
1/320 - F5.6
1/400 - F4
etc

Raoul

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » zo aug 26 2007 12:45 pm

@snoordam

Geeft niet zal het binnkort eens proberen op mijn D7o

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » ma aug 27 2007 7:51 am

En niet vergeten even de lichtmeter aan te zetten door even zachtjes op de afdruk knop te drukken.

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”