Bericht
door emdeklerk » do jul 11 2013 11:26 pm
Het diafragmacijfer 5,6 is het getal waarbij alles lijnt bij Nikon, het is ook het diafragmagetal wat "heilig" lijkt... Kijk naar de foto's in oude camera- en objectievenbrochures, kijk naar publiciteitsfoto's uit de gouden tijd: het diafragma staat vrijwel altijd op 5,6.
Met het diafragma op 5,6 lijnt het indexpunt van het objectief dan ook precies op met dat van de camera, je kunt dus het gleufje tussen de "oortjes" in dat geval als richtpunt gebruiken.
Het pinnetje van de camera is bij de F, de F2 en de F2SB Photomics verend opgehangen, bij die camera's hoeft het diafragma van het objectief niet per se op 5,6 te staan bij het opzetten, een en ander klikt altijd goed in elkaar bij de standaard heen-en-weerdraai van de diafragmaring om de meter te koppelen: het pinnetje volgt de flanken van het vorkje en valt in het gleufje.
Alleen de Nikkormat FT, de FTn, de FT2 en de EL hebben geen "flexibel" pinnetje, dat zit vast, en daar moet niet alleen het pinnetje van de camera geheel naar onderen worden gedrukt, ook moet dan het diafragma van het objectief beslist op 5,6 staan, anders valt het pinnetje niet in het gleufje.
Zowel bij de F, de F2's en die Nikkormats na het plaatsen van het objectief dus even de heen-en-weerdraai van de diafragmaring, en dan op de camera controleren of de koppeling gelukt is.
Zo ja, dan staat er een indexpuntje tegenover de grootste opening van het objectief in het daartoe dienende venstertje.
Alles strikt mechanisch, als een Zwitsers uurwerk.
Nooit enig probleem mee gehad en ik verwacht het ook niet te krijgen.
Overigens lijkt het vorkje op de 16mm Fisheye van Gijs Sandberg me niet geheel goed te zitten, volgens mij zit het teveel naar links. De kleine diafragmacijfertjes zitten dan ook niet recht achter de openingen en het gleufje van het vorkje?