Marten schreef:De mens moet nog steeds leren dat als je de natuur volledig zijn gang laat gaan, je inderdaad een wildernis krijgt. En dat komt bijna nooit overeen met het beeld wat de meeste mensen het liefst zien, namelijk een mooi landschap, met veel plantensoorten, veel mooie vogels waar alles in harmonie met elkaar leeft.
Wildernis is niet mooi en liefelijk. Daar wordt niet bijgevoerd of selectief afgeschoten. Daar zijn sommige soorten verdwenen en daar gaan dieren dood van honger en kou. Daar is dierenleed.
Uiteindelijk ontstaat er een natuurlijk evenwicht dat in de loop van jaren weer kan verschuiven.
Nu eens niet ingrijpen. Dit gebied is uniek voor Nederland.
Natuur ?
Je gooit een flinke hoeveelheid paarden en runderen in een raster, tesamen met een paar handen edelherten.
Laten we dan ook maar even vergeten dat er geen natuurlijke vijanden zijn en dat de populatie zich ook daardoor, ongeremd uitbreid.
Als er dan een strenge winter voorbij is liggen er rijen lijken van verhongerde grote grazers.
De vorst komt op een eind en op de dijk staande word je omhuld door een walm van ontbindende lichamen die thuis gekomen nog in je kleren zit.
Een afgesloten terrein met een totaal uit de hand gelopen beheer waar niemand meer weg mee weet.
De plantenrijkdom is teruggebracht tot soorten die betreding en begrazing goed kunnen doorstaan.
En dat is natuur?
Nieuwe wildernis durven ze het te noemen

Dan ben je niet bang.
Ik ril er van.
Speeltuin van een paar eco-biologen.
Is er een mooie film van te maken, ja , dat denk ik wel. Die moet ik nog gaan zien.