Ik vind het erg lastig te zien en ook erg donker... Misschien een stomme vraag maar het is zo donker, hoort dat? Of moet ik iets instellen?!
In ieder geval, brand maar los:
foto 1:

foto 2:

foto 3:

foto 4:

Zie je ik doe iets fout. Mijn camera geeft alleen maar f0 aan. als ik die lens ondersteboven op de kamera heb zitten...Hans Braakhuis schreef:Wat een kleur, prima
Bij het instellen het objectief op oneindig en met open diafragma. Niets donkers aan. Bij de opname, diafragma naar f4 of 5,6.
Tnx!Ed Post schreef:Mooie foto's.
Misschien iets te dichtbij geweest zodat er stuifmeel aan je lens of filter is komen te hangen en daarna te dichtbij gefotografeerd zodat het stuifmeel binnen de scherpte viel?
Erg origineel onderschrift.
Je kunt de ring op het objectief op de grootste stand zetten. De camera uiteraard op handmatig.Gabees schreef:Zie je ik doe iets fout. Mijn camera geeft alleen maar f0 aan. als ik die lens ondersteboven op de kamera heb zitten...Hans Braakhuis schreef:Wat een kleur, prima
Bij het instellen het objectief op oneindig en met open diafragma. Niets donkers aan. Bij de opname, diafragma naar f4 of 5,6.
Ik heb m'n ccd al verschillende keren schoongemaakt. fluitje van een cent. Dat Capure NX heb ik nooit gebruikt...Hans Braakhuis schreef:Veelal is met een stof referentie opname en Capture NX wel achteraf de stof te verwijderen.
Zelf heb ik dit nog nooit nodig gehad. Als je niet weet hoe dat werkt stel de vraag dan in een ander topic.
Handmatig moet, begin op bv 1/60 seconde en f5,6. Kijk daarna naar het histogram van de belichting als je een opname gemaakt hebt. Is de grafiek in her histogram vrijwel alleen links, dan is je opname te donker en zul je naar langzamere tijden / groter diafragma moeten. Is de grafiek te veel rechts, snellere tijd, kleiner diafragma. Net zolang totdat je de uitslag redelijk in het midden hebt.Paul Demo schreef:Je kunt de ring op het objectief op de grootste stand zetten. De camera uiteraard op handmatig.
Ik ben daar nu ook een tijdje mee aan het oefenen maar ik vind het ontzettend moeilijk om de juiste combinatie diafragma/sluitertijd te krijgen. Hopelijk kan iemand dat hier eens uitleggen.