Pagina 1 van 2
Antonov 2 (7/8 sept)
Geplaatst: wo aug 14 2013 10:41 pm
door PvGessel
In het kader van het 200 jarig bestaan van de gemeente Duiven ( waar ik woon) wordt er een air show evenement georganiseerd. Het progamma is nog niet geheel rond maar er schijnt wel de grootste nog vliegende dubbeldekker ter wereld, de ANTONOV 2, een para-dropping uitvoeren.
In het weekend van 7-8 september 2013 "Duiven on Air".
http://www.duivenonair.nl Goed te combineren met het stoomtrein evenement te Dieren (in hetzelfde weekend) wat 20 km. verderop ligt.
Re: Antonov 2
Geplaatst: wo aug 14 2013 11:03 pm
door Léon Obers
Ik weet niet wat je er daar bij voorstelt, maar die dubbeldekker is misschien minder groot als de naam "Antonov" doet vermoeden:
http://www.google.nl/search?q=ANTONOV+2 ... 04&bih=739" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is dus niet zoiets:
http://www.google.nl/search?q=Antonov+A ... 04&bih=739" onclick="window.open(this.href);return false;

Ook nog eens een keer hier vlakbij:
http://www.youtube.com/watch?v=MZQRuHEnW1E" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Antonov 2
Geplaatst: do aug 15 2013 4:24 pm
door emdeklerk
Dus inderdaad de grootste vliegende tweedekker: niks mis met die benaming.
Wat hij overigens al sinds 1947 is, de nog grotere tweedekkers als de Curtiss Condor, de Handley Page HP-42 en vliegboten als de Supermarine Stranraer zijn na de eerste oorlogsjaren niet meer gezien...
Een uitermate robuust vliegtuig dat vlak na de oorlog werd ontwikkeld voor de specifieke Sovjet-noden. Waar westerse vliegtuigbouwers niet meer aan een dubbeldekker zouden denken vertaalde Oleg Antonov de eisen praktisch en origineel: veel draagvermogen, het vermogen van heel korte en onverharde banen gebruik te maken, veel binnenruimte, tegen zo gering mogelijke productiekosten.
En dat resulteerde met tegen de 19.000 exemplaren niet alleen in het meestgebouwde transportvliegtuig ooit, maar zelfs in het meestgebouwde vliegtuig ooit. (Nagekomen: laatste blijkt niet waar te zijn!)
Een rompdiameter die die van de Dakota benadert. Een volledig metalen constructie, ook van de vleugels. De bovenste vleugel is overigens geheel voorzien van "slats", in 1947 nog lang geen gemeengoed. Kortom: een van de meest spraakmakende transportvliegtuigen ooit, en dat geheel ondanks het dubbeldekker-concept. Ik heb er ook wel eens mee gevlogen, het comfort en de ruimte doen inderdaad niet veel onder voor die van een Dakota - waar ik heel veel vlieguurtjes in vertoefd heb. En het was een belevenis met een aanloop van aanzienlijk minder dan 150 meter het asfalt van Rotterdam Airport onder je te zien wegzakken.
Een monument van vliegtuigbouwkunst, de AN-2. Ik zou gaan kijken....
Re: Antonov 2
Geplaatst: do aug 15 2013 4:36 pm
door PanzerFaustNL
Groter dan deze:

Re: Antonov 2
Geplaatst: do aug 15 2013 5:52 pm
door Gobert
Mzpeter schreef:In het kader van het 200 jarig bestaan van de gemeente Duiven ( waar ik woon) wordt er een air show evenement georganiseerd. Het progamma is nog niet geheel rond maar er schijnt wel de grootste nog vliegende dubbeldekker ter wereld, de ANTONOV 2, een para-dropping uitvoeren.
In het weekend van 7-8 september 2013 "Duiven on Air".
http://www.duivenonair.nl Goed te combineren met het stoomtrein evenement te Dieren (in hetzelfde weekend) wat 20 km. verderop ligt.
Waar vallen die jongens, in het Horsterpark?
Re: Antonov 2
Geplaatst: do aug 15 2013 8:41 pm
door emdeklerk
Nee, Panzerfaust, niet groter dan die jij laat zien...
Re: Antonov 2
Geplaatst: do aug 15 2013 9:55 pm
door Léon Obers
emdeklerk schreef:
En dat resulteerde met tegen de 19.000 exemplaren niet alleen in het meestgebouwde transportvliegtuig ooit, maar zelfs in het meestgebouwde vliegtuig ooit.
Dat laatste is toch niet correct. Een aantal Cessna types komen er ver overheen:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_mo ... d_aircraft" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Antonov 2
Geplaatst: vr aug 16 2013 9:09 am
door emdeklerk
Ik zal mijn bronnen nog even nakijken!
Maar op voorhand denk ik dat je gelijk hebt, over welk vliegtuig het meest gebouwd is.
Re: Antonov 2 (7/8 sept)
Geplaatst: vr aug 16 2013 8:06 pm
door gvdnberg
Maar behalve de superlatieven die je over deze robuuste tweedekker vermeld, is het ook zo dat het ding brandstof ZUIPT. Het verhaal gaat dat je zo'n ding in het oosten kunt ophalen en om niet meenemen, maar dat dit niet interessant is vanwege de onderhoudskosten, het vliegvaardig maken EN de enorme hoeveelheid brandstof die je nodig hebt voor dit unieke type vliegtuig.
Re: Antonov 2 (7/8 sept)
Geplaatst: vr aug 16 2013 8:36 pm
door emdeklerk
Het brandstofverbruik is naar huidige maatstaven fors, maar naar de maatstaven van jaren na de oorlog heel normaal. Vergeet niet dat de motor een stermotor van tegen de duizend pk is. Die Svetshov-motor is trouwens een Sovjet-kloon van de Wright Cyclone zoals de DC-2 er twee had.
Met de maximale hoeveelheid brandstof (700 kilogram) komt een AN-2 900 kilometer ver. En dat valt nog wel mee. Maar ja, wat 700 kilo vliegtuigbenzine kosten onttrekt zich aan mijn waarneming...
Het verbruik van een Jeep uit de oorlogsjaren is ook niet te vergelijken met dat van een moderne vierwielaangedreven auto; een auto die in de jaren vijftig 1 op 8 reed werd als heel zuinig gezien...
Maar ja, toen kostte de benzine ook geen 1,815 eurocent per liter. En dan heb ik het over Ultimate 98.
Re: Antonov 2 (7/8 sept)
Geplaatst: vr aug 16 2013 9:16 pm
door diatoontje
Als dit ding inderdaad 900 km kan vliegen op 875 liter kerosine valt het nogal mee.
De spotprijs van kerosine was op 13 augustus 2,989 dollar per gallon. Per liter 0,789 euro.
"Maar ja, toen kostte de benzine ook geen 1,815 eurocent per liter. "
Mijn benzine kost toch echt 1,815 euro aan de pomp aan de snelweg
Re: Antonov 2 (7/8 sept)
Geplaatst: vr aug 16 2013 9:26 pm
door emdeklerk
Ehhh...
Kerosine is voor straalmotoren, dat lijkt nog het meest op petroleum.
Kerosine is goedkoper dan AvGas, de hoogwaardige vliegtuigbenzine die de zuigermotor van een An-2 nuttigt... Dat is ook de reden dat vliegtuigen met zuigermotoren tegenwoordig waar mogelijk worden vervangen door die met turbinemotoren. Ook Antonov heeft ooit een An-3 gemaakt, een An-2 met een turboprop. Maar gezien de goedkope en ruim verkrijgbare Shvetshov-motoren en de toen nog onmetelijke voorraden benzine in de Sovjet Unie was dat nog geen levensvatbare propositie.
En inderdaad, mijn benzine kost ook 1,815 Euro per liter. Was het maar waar dat het 1,815 Eurocent kostte...
Re: Antonov 2 (7/8 sept)
Geplaatst: vr aug 16 2013 9:30 pm
door diatoontje
Ojéé, ik dacht dat alle vliegtuigen op kerosine vlogen. Mijn foutje.
Toch blijf ik het ook een indrukwekkend vliegtuig vinden. Ik probeer er bij te zijn.
Re: Antonov 2
Geplaatst: za aug 17 2013 7:50 pm
door PvGessel
Gobert schreef:Mzpeter schreef:In het kader van het 200 jarig bestaan van de gemeente Duiven ( waar ik woon) wordt er een air show evenement georganiseerd. Het progamma is nog niet geheel rond maar er schijnt wel de grootste nog vliegende dubbeldekker ter wereld, de ANTONOV 2, een para-dropping uitvoeren.
In het weekend van 7-8 september 2013 "Duiven on Air".
http://www.duivenonair.nl Goed te combineren met het stoomtrein evenement te Dieren (in hetzelfde weekend) wat 20 km. verderop ligt.
Waar vallen die jongens, in het Horsterpark?
Ik hoop het voor ze Gobert.
Het evenement is idd in het Horsterpark. De " stuntvlieger" frans of frank versteeg haalt zijn capriolen uit boven een stukje niemandsland tussen de dorpen Duiven en Loo. Dat is op loopafstand.
En voor de andere reactie's op mijn post; ik hoef de brandstof niet te betalen dus zal het mij worst zijn wat dat ding zuipt. Bovenal heb ik het bericht uit de plaatselijke krant hier huis aan huis verspreid. Wat die krant schrijft dat het de grootste nog vliegende dubbeldekker is, neem ik maar aan dat zij geïnformeerd zijn vòòrdat men wat schrijft. Ik heb het niet van Shownieuws van die SBS6 jongens, die lullen maar een eind in de ruimte.
Maar hierbij is iedereen natuurlijk van harte welkom en bovendien is er een leuke kinderboerderij voor de kleinste onder ons.

Re: Antonov 2 (7/8 sept)
Geplaatst: za aug 17 2013 9:39 pm
door Voormalig clublid
Helaas jammer, heb voor dit weekend al wat staan.
Ja, anders kwam ik dat dorpje wel ff onveilig maken
