Aankoopadvies D3200, D5100 of D5200
Aankoopadvies D3200, D5100 of D5200
Al enige tijd lees ik mee op dit forum omdat ik binnenkort een Nikon camera ga aanschaffen. Door het lezen van de verschillende topics ben ik al heel wat wijzer geworden maar graag wil ik ook nog de adviezen van de experts horen. Momenteel schiet ik foto's met een Panasonic Lumix DMC-TZ7 en ik wil het graag wat professioneler aan gaan pakken. Ik wil graag foto's maken van m'n dochter (zowel binnenshuis als buitenshuis), van mijn honden (vooral buiten) en ook wil ik de camera meenemen op vakantie (landschappen, gebouwen etc.).
Na het doornemen van de verschillende aankoop advies topics zijn er nog 3 camera's over die binnen mijn budget vallen en interessant zijn voor een beginner: D3200, D5100 en de D5200. Ik neig nu zelf naar de D5200. Als objectief wil ik gaan voor de 18-105 of misschien zelfs wel de 18-200. Ook zou ik graag weten of het raadzaam is om een nikkor bjectief aan te schaffen of dat een sigma of een tamron ook voldoet voor een beginnend hobbyist.
Na het doornemen van de verschillende aankoop advies topics zijn er nog 3 camera's over die binnen mijn budget vallen en interessant zijn voor een beginner: D3200, D5100 en de D5200. Ik neig nu zelf naar de D5200. Als objectief wil ik gaan voor de 18-105 of misschien zelfs wel de 18-200. Ook zou ik graag weten of het raadzaam is om een nikkor bjectief aan te schaffen of dat een sigma of een tamron ook voldoet voor een beginnend hobbyist.
- Wolf
- Forumlid
- Ervaringsniveau: **
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Aankoopadvies D3200, D5100 of D5200
Een D5200 met een 18-105 is een leuke set hoor.
Een Third-party lens erbij is zeker geen probleem hoor.
Ik heb maar 1 Nikon lensje (50mm 1.8) en de rest van Tamron, Sigma en Tokina en krijg erg leuke platen uit mijn camera.
Een Third-party lens erbij is zeker geen probleem hoor.
Ik heb maar 1 Nikon lensje (50mm 1.8) en de rest van Tamron, Sigma en Tokina en krijg erg leuke platen uit mijn camera.
- Arend041
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Waarom een Nikon reflexcamera? Ik vind de overgang van een kleine compacte TZ7 naar een D3xxx/D5xxx nogal groot wat volume en gewicht betreft.
Heb je al eens een systeemcamera overwogen? Denk aan de merken Sony, Samsung, Panasonic en Olympus. Een systeem camera zit tusen een compactje en reflex in qua volume en gewicht, maar doet qua prestaties niet onder voor een reflex. 't Is maar een overweging.
Heb je al eens een systeemcamera overwogen? Denk aan de merken Sony, Samsung, Panasonic en Olympus. Een systeem camera zit tusen een compactje en reflex in qua volume en gewicht, maar doet qua prestaties niet onder voor een reflex. 't Is maar een overweging.
gr Arend
-
- Forumlid
- Contacteer:
qua volume en gewicht is dat zeker het geval, doch over de prestaties deel ik je mening niet.Een systeem camera zit tusen een compactje en reflex in qua volume en gewicht, maar doet qua prestaties niet onder voor een reflex. 't Is maar een overweging.
Ik fotografeer met een D90 body met Nikon-MB80 grip, kleine zoom (18-70mm), een kleine tele (55-200mm) en een 85mm micro van Nikkor-glas plus een statief (Manfrotto) en een (Lowe)tas -Adobe PS Elements
http://www.flickr.com/photos/focus234" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/focus234" onclick="window.open(this.href);return false;
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Beste Nicky
Dacht je op dit forum serieus te lezen over sigma en tamron ?
Bedenk enkele zaken
-model D5100 is wat ouder, kan financieel interessant zijn.
-als eerste in DSLR-land kan een D5200 met de 18--105 van Nikon een prima begin zijn.
-het klapscherm van de D5nnn modellen is volgens velen wat kwestbaar, maar soms best handig.
-de 18-200 van Nikon klinkt sexy, maar meer zoom betekent meer problemen, en een geheel ander prijskaartje.
-laat je niet misleiden door marketing-prietpraat over megapixels.
-als je details van kamera's wilt weten: download de PDF handboeken van http://www.nikon.nl" onclick="window.open(this.href);return false; .
Groeten, Gijs
Dacht je op dit forum serieus te lezen over sigma en tamron ?

Bedenk enkele zaken
-model D5100 is wat ouder, kan financieel interessant zijn.
-als eerste in DSLR-land kan een D5200 met de 18--105 van Nikon een prima begin zijn.
-het klapscherm van de D5nnn modellen is volgens velen wat kwestbaar, maar soms best handig.
-de 18-200 van Nikon klinkt sexy, maar meer zoom betekent meer problemen, en een geheel ander prijskaartje.
-laat je niet misleiden door marketing-prietpraat over megapixels.
-als je details van kamera's wilt weten: download de PDF handboeken van http://www.nikon.nl" onclick="window.open(this.href);return false; .
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
de D5200 met de 18-105 vr is echt prima set om mee te beginnen
en je zuklt er noch jaren plezier aan hebben.
wacht eerst met nog een ander objectief te kopen, en al helemaal niet de 18-200 de duur is en een behoorlijk compromie is , lees minder kwaliteit voor je geld.
ondek eerst waar je wensen liggen
meer tele
meer groothoek
meer lichtsterkte
meer macro
als je weet wat voor jou de gewenste aanvuling is, kun je ook wel iets van tamron, tokina e.d. kopen.
wel even goed laten informeren, of testen bekijken al of niet op internet.
ze maken ook wel eens wat mindere objectieven. dat geld zelfs voor nikon maar gelukig gebeurd dat bij nikon zeer zeer zelden.
groet
Bert Harry

en je zuklt er noch jaren plezier aan hebben.
wacht eerst met nog een ander objectief te kopen, en al helemaal niet de 18-200 de duur is en een behoorlijk compromie is , lees minder kwaliteit voor je geld.
ondek eerst waar je wensen liggen

meer tele

als je weet wat voor jou de gewenste aanvuling is, kun je ook wel iets van tamron, tokina e.d. kopen.
wel even goed laten informeren, of testen bekijken al of niet op internet.
ze maken ook wel eens wat mindere objectieven. dat geld zelfs voor nikon maar gelukig gebeurd dat bij nikon zeer zeer zelden.
groet
Bert Harry
Ok, duidelijk.
Wat vinden jullie van onderstaande quote van camerastuffreview? (Link: http://www.camerastuffreview.com/nl/nik ... d5200-test)
Wat vinden jullie van onderstaande quote van camerastuffreview? (Link: http://www.camerastuffreview.com/nl/nik ... d5200-test)
Wanneer het draaibare scherm geen belangrijk item voor je is, dan is de Nikon D3200 een logisch alternatief; hij heeft ook 24 megapixels en doet qua beeldkwaliteit niet voor de 5200 onder.
-
- Forumlid
De D3200 heeft weliswaar ook 24 mp, maar heeft zeker te weten niet dezelde sensor als de D5200 die zijn sensor deelt met de D7100.
kijk eens op DxoMark ( internet) en vergelijk beide canera's maar eens, een groot verschil!
als je het budjet hebt zou ik altijd voor de D5200 gaan, het klapscherm is dan iets extra's.
als dat klapscherm belangrijk is kun je ook noch kiezen voor de D5100 de zeker niet minder is dan de D3200, ook al heeft de D5100 maar 16 mp gelijk de D7000
maar van jou genoemde camera's is m.i. de D5200 de beste keus die gelukig iets in prijs is gezakt.
groet
Bert Harry

kijk eens op DxoMark ( internet) en vergelijk beide canera's maar eens, een groot verschil!
als je het budjet hebt zou ik altijd voor de D5200 gaan, het klapscherm is dan iets extra's.
als dat klapscherm belangrijk is kun je ook noch kiezen voor de D5100 de zeker niet minder is dan de D3200, ook al heeft de D5100 maar 16 mp gelijk de D7000

maar van jou genoemde camera's is m.i. de D5200 de beste keus die gelukig iets in prijs is gezakt.
groet
Bert Harry
Heb je het klapscherm op de D5xxx NIET nodig, ga dan zeker voor de D3200.
Inplaats van de AF S 18-105mm objectief, laat ook je oog eens vallen op de AF S 16-85mm objectief.
De reden is, 18-105mm heb een plastic mount en de 16-85mm een metalen mount.
Beide objectieven kan je eventueel tweedehands zowel hier bij Aangeboden/gevraagd en op MP voor een leuke prijs kopen.
18-105mm rond de € 125,00 en de 16-85mm rond de € 300,00.
Ja, kan je goed onderhandelen misschien nog wel voor wat minder.
Natuurlijk dan wel ff de reiskosten erbij oprekenen.
Belangrijkste bij je objectieven is, in de objectieven moet een aandriving zitten voor de AF, zeker voor de body's van de D3xxx en de D5xxx serie's.
Inplaats van de AF S 18-105mm objectief, laat ook je oog eens vallen op de AF S 16-85mm objectief.
De reden is, 18-105mm heb een plastic mount en de 16-85mm een metalen mount.
Beide objectieven kan je eventueel tweedehands zowel hier bij Aangeboden/gevraagd en op MP voor een leuke prijs kopen.
18-105mm rond de € 125,00 en de 16-85mm rond de € 300,00.
Ja, kan je goed onderhandelen misschien nog wel voor wat minder.
Natuurlijk dan wel ff de reiskosten erbij oprekenen.
Belangrijkste bij je objectieven is, in de objectieven moet een aandriving zitten voor de AF, zeker voor de body's van de D3xxx en de D5xxx serie's.
- Wolf
- Forumlid
- Ervaringsniveau: **
Zeer ongegronde uitspraak Casanova!!!!!Casanova56 schreef:Heb je het klapscherm op de D5xxx NIET nodig, ga dan zeker voor de D3200.
De D5200 wint het op alle vlakken behalve de prijs.
(De RAW files zijn 14 tegenover 12-bit, de 5200 schiet 5frames per seconde tegen 4 op de 3200, het aantal focuspunten ligt hoger en ga zo maar door....)
-
- Forumlid
de D5200 heeft een andere sensor dan de D3200.
en alhoewel de link naar een test een test laat zien waar beweerd wordt dat beide sensor ongeveer gelijk preseren.
waag ik dat zeer te betwijfelen
waarom zou nikon dan in vredes naam twee 24 mp sensor's toepassen die gelijk presteren
is altijd duurder dan een en zelde kopen bij een leverancier.
ook de dxomark test laat duidelijk zien dat er een behoorlijk verschil te zien is.
en naast de sensor zijn er ook de nodige verschillen tussen de instapper D3200 en de D5200.
de d5200 is in prijs gezakt en er is deze maand geloof ik nog een cas bac aktie van 50 euro.
dus als je budjet het toelaat verdiendt de d5200 m.i. de voorkeur.
casanova heeft zelf een d3200 geloof ik , wellicht dat dat meespeeld in zijn advies.
groet
Bert Harry
en alhoewel de link naar een test een test laat zien waar beweerd wordt dat beide sensor ongeveer gelijk preseren.
waag ik dat zeer te betwijfelen

waarom zou nikon dan in vredes naam twee 24 mp sensor's toepassen die gelijk presteren

is altijd duurder dan een en zelde kopen bij een leverancier.
ook de dxomark test laat duidelijk zien dat er een behoorlijk verschil te zien is.
en naast de sensor zijn er ook de nodige verschillen tussen de instapper D3200 en de D5200.
de d5200 is in prijs gezakt en er is deze maand geloof ik nog een cas bac aktie van 50 euro.
dus als je budjet het toelaat verdiendt de d5200 m.i. de voorkeur.
casanova heeft zelf een d3200 geloof ik , wellicht dat dat meespeeld in zijn advies.
groet
Bert Harry
-
- Forumlid
kon Summer Deal
Ben jij klaar voor de zomer? Met de Nikon Summer Cashback kan je tot wel €50 cashback krijgen op de nieuwste Nikon camera’s.Tijdens de actieperiode (1-6 t/m 31-8 2013) zijn er maar liefst vier modellen waarop de cashback actie geldig is.Alle informatie omt...
Meer informatie
van nikon.nl
Ben jij klaar voor de zomer? Met de Nikon Summer Cashback kan je tot wel €50 cashback krijgen op de nieuwste Nikon camera’s.Tijdens de actieperiode (1-6 t/m 31-8 2013) zijn er maar liefst vier modellen waarop de cashback actie geldig is.Alle informatie omt...
Meer informatie
van nikon.nl
@breimer,
ja, ik heb zelf ook de D3200
maar had al eerder gezegd, heb je geen draaibaarscherm nodig, wat kwetsbaar kan zijn, neem dan de D3200
en zo ook tips van andere objectieven
o ja, er is ook nog een flink prijsverschil van zowat € 200,00 tussen de D5200 en de D3200
ja, ik heb zelf ook de D3200
maar had al eerder gezegd, heb je geen draaibaarscherm nodig, wat kwetsbaar kan zijn, neem dan de D3200
en zo ook tips van andere objectieven
o ja, er is ook nog een flink prijsverschil van zowat € 200,00 tussen de D5200 en de D3200
-
- Forumlid
het prijsverschil is na de nikon storting noch maar 140 euro.
lijkt me meer dan duidelijk casanova.
lijkt me meer dan duidelijk casanova.
leg dat verschil bij een betere objectief, als je geen klapscherm wil hebben
of zie ik dat soms ook verkeerd?
of zie ik dat soms ook verkeerd?