Wit matte vinyl als achtergrond.

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Wit matte vinyl als achtergrond.

Bericht door jettiny » di aug 27 2013 12:07 am

Wie van de forumleden maakt gebruik van wit matte vinyl rollen als achtergrond ?
Ligt het doek bij jullie ook niet mooi vlak ?

Een tijdje geleden alweer heb ik een wit matte vinyl rol aangeschaft van 2,72 meter X 6 meter.
Al meteen vanaf het begin lag het materiaal niet mooi vlak, plooien en bobbels waren nadrukkelijk aanwezig en moeten in de nabewerking weggewerkt worden.
Een nette klacht ingediend bij de leverancier, die op hun beurt keurig netjes service verleende en een nieuwe rol leverden nadat ik wat foto's als bewijsmateriaal had gemaild.
De nieuwe rol heeft het ook, zo niet erger nog dan de eerste rol. :(
Als oplossing werd mij verteld dat ik de rol een paar dagen uit moest hangen net boven de grond.
Dan zou het over moeten zijn.
Maar helaas ik woon niet in een flat van een metertje of 7 zodat ik het vinyl uit kan laten hangen.
Nu heb ik bij wijze van test zo'n 2,5 meter uithangen reeds 3 dagen, maar het laat zich aanzien dat uithangen niet de oplossing geeft.

Heeft iemand een idee wat ik zou kunnen doen om het vinyl wel mooi vlak te krijgen ?
Glad strijken op de vloer is geen optie en het vastplakken aan alle kanten heeft ook geen resultaat gegeven met de eerste rol.
Iemand een idee wat het is en hoe het opgelost kan worden ?

Bij voorbaat dank voor jullie input. :D

Vrgr
Tiny

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Wit matte vinyl als achtergrond.

Bericht door Léon Obers » di aug 27 2013 1:08 am

Ik weet niet wat ik erbij moet voorstellen bij zo'n rol vinyl.
In de studio's waar ik werkte werd vloerzeil (vinyl ??) gebruikt waar op de achterkant latex verf over werd gerold. Het geheel werd op een lat/balk geniet en aan touw met katrollen aan weerszijden omhoog gehesen, met een ronding over de vloer. Aan het andere einde wat op de vloer ligt wat zware stoeptegels op de hoeken, de rest met gaffertape om wegglijden te voorkomen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Hero
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hero » di aug 27 2013 3:47 am

Wat ik van een aantal fotografen die veel met naadloos wit werken heb begrepen is dat je zowel papier als vinyl het beste rechtopstaand opslaat. Hangend trekt het heel erg krom, maar liggend zakt het ook enigszins uit met vergelijkbare gevolgen.(golven in het midden)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di aug 27 2013 6:43 am

Vinyl rollen (vloerzeil) na gebruik strak opgerold plat op de grond, zodat de hele lengte wordt gedragen / ondersteund.
Rechtopstaand, moet het echt volledig verticaal zijn en al heel netjes zijn opgerold, zodat de uiteinden een strak draagvlak hebben.
Wordt de rol al ergens een heel klein beetje schuin in een hoek weggezet, steunt het slechts op twee punten, gaat die in het midden echt krom staan, en de rand van de rol op de grond als steunpunt wordt beschadigd, omdat het materiaal veel te zwaar en plastisch is.
De plank waar het tegenaan geniet zit als het wordt opgehangen, plat in hoogte houden zodat de stijfheid verticaal het sterkste is.

Papier weegt veel minder en kan wel rechtopstaand bewaart worden. Wel echt zo recht mogelijk om de zijdelingse krachten zo klein mogelijk te houden.
Of ook plat op de grond, maar beslist niet ergens op een rek op bijv. twee liggers, of laten hangen. Dan gaat het inderdaad golven.
Bij het uitrollen van papier ook altijd zorgen dat er aan de onderrand niet ergens een scheurtje zit. Eerst met een papiersnijder de hele rand strak zonder rafels en scheurtjes afsnijden. Laat je een scheurtje wel zitten, heb je kans dat die over de hele uitgerolde hangende lengte verder scheurt.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di aug 27 2013 7:06 am, 1 keer totaal gewijzigd.

John Hoenen
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door John Hoenen » di aug 27 2013 7:04 am

Tiny,

Ik weet niet of dit de oorzaak bij jou is, maar ik had hetzelfde probleem.
Ik had bewuste rol op een een ophangsysteem met 2 poten en een tussenligger hangen, door het hoge eigen gewicht van het vinyl ging de rol in het midden behoorlijk doorzakken.
Ook was naar mijn mening de binnenkoker van de rol niet stevig genoeg, het vinyl beleef maar bollingen en bulten vertonen, ik heb het daarna snel aan de kant gezet en weer met papier en stof verder gegaan.
Na een tijdje (te laat) vaste ophangsystemen aangeschaft die je vast aan een muur en plafond monteert, met dit systeem nooit problemen gehad en het vinyl hangt goed.
Het vast ophangsysteem is stijver en strakker waardoor de kartonnen binnenrol onder het gewicht van het vinyl niet gaat doorhangen.
Uiteraard hoeft dit niet de reden bij jou te zijn, want er zijn ook nog eens tientallen verschillende soorten rollen vinyl in de handel.

Succes.

Gr. John.

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » di aug 27 2013 2:46 pm

Zo, gelukkig even tijd om te reageren op jullie uitgebreide reacties, waarvoor mijn dank. :D

Eerst even wat voorinformatie in aanloop naar het probleem.
Ik heb 30 jaar in een drukkerij gewerkt, waarvan zeker 8 jaren als nevenfunctie het almineren en opplakken van groot formaat poster. ( 2,5 meter X een metertje of 3, 4 lang. )
Het laminaat ( zeg maar transparante folie ), werd inderdaad verticaal opgelslagen in kartonnen dozen.
In de doos zitten kunststof mallen die ervoor zorgdragen dat de rol verticaal en goed gecentreerd bleef staan.
De doorsnee diameter van de rollen laminaat / papier enz. was ongeveer 15 tot 20 centimeter, en had een dikke geperst kartonnen koker met een wanddikte van ongeveer 12 mm.
Qua opslag is het mijn inziens wel duidelijk, precies wat Leon vermeld.

Het verhaal van Hero en John kan ik me heel goed voorstellen, en meen ook enige vervorming in het midden van de as te zien nu die hangt.
De as is van aluminium zo te zien, en wanddikte maar 2 mm.
Voor een stevige as zou dat staal moeten zijn van een mm of 3 of 4 , denk ik.
Het rechtop opslaan van de rol die ik heb is geen optie helaas.
De as is langer dan het materiaal, ik kan daar wel een mal voor maken, maar de hoogte wordt toch een probleem.
Die komt uit op zo'n 2, 75 meter, te hoog voor de verdieping ( 2,64 meter).
De rol ligt nu in de koker vlak op de grond.

Toch vind ik het alles bij elkaar heel vreemd dat wanneer het materiaal op de vloer ligt, bobbels en plooien geeft.
Dan moet er toch al iets in de productie verkeerd zijn gegaan lijkt mij.
Als het materiaal de grond raakt, ligt het toch ontspannen en speelt het euvel van een doorgezakte as niet meer, toch ?
Ik heb eerder nog contact gehad met forumlid Dreamlogic, die dezelfde ervaring had als ik hiervoor omschrijf.
Zij heeft nu een nieuwe rol van soepeler materiaal aangeschaft bij een andere leverancier, en bericht nu geen problemen meer te hebben.
Aankomende zondag een shoot en kijken of mijn test geholpen heeft, en anders gaat het retour leverancier.

vrgr
Tiny

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » di aug 27 2013 3:20 pm

Ik gebruik dit soort dubbelzijdige achtergronden: http://www.folux.nl/Webwinkel-Product-1 ... grond.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Last van vouwen of deuken heb ik niet, het vinyl is altijd perfect strak.

Dit komt waarschijnlijk ook door de dikte, het is een stuk dikker dan het standaard vinyl.
Het is wel een stuk zwaarder 600gr/m² vs 440gr/m².

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di aug 27 2013 3:48 pm

jettiny schreef: Toch vind ik het alles bij elkaar heel vreemd dat wanneer het materiaal op de vloer ligt, bobbels en plooien geeft.
Dan moet er toch al iets in de productie verkeerd zijn gegaan lijkt mij.
Als het materiaal de grond raakt, ligt het toch ontspannen en speelt het euvel van een doorgezakte as niet meer, toch ?
De onderkant van de rol wat op de grond ligt draagt al het gewicht wat erboven zit, theoretisch slechts over één lijn. De bovenkant draagt niets. Door de plasticiteit en het wat in elkaar drukken, wordt de dragende lijn op de vloer wat "breder". Een rol heeft dan toch de neiging om uit te zakken, en zich daar naar te zetten. Sterk overdreven in een soort platte ovaal. Rol je het uit zul je dat aanvankelijk ook zien. Hoe langer de rol heeft gelegen, hoe meer je het ziet.

Na uitrollen moet je het materiaal voldoende tijd geven om weer te "ademen" en zich in haar vorm te herstellen.
Misschien moet je de rol eerst wel een dag uitgerold laten liggen, en dan pas gebruiken?
In de studio's waar ik werkte werd het zo vaak gebruikt, dat lang opgeborgen liggen er eigenlijk niet bij was. Heb je er ook geen last van. :D

Wat ik me nog kan herinneren werd zo'n beetje het allergoedkoopste vinyl vloerzeil gebruikt. Dikwijls reststukken van een aantal vloerbedekkingsbedrijven uit de buurt. De wat spons/viltachtige achterkant werd gebruikt om er latexverf over te rollen. Misschien dat het verven er net voldoende stijfheid aan geeft om er minder problemen mee te hebben? In ieder geval kan ik me niet herinneren dat die rollen een probleem waren bij de fotografie. Wel was het zo dat we de lengtes niet groter namen dan strikt noodzakelijk. Dus een teveel aan lengte opgerold houden deden we niet. (Allemaal veel te zwaar). Als de rol een paar keer geschilderd was, werd de laag te dik en gaat eraf brokkelen bij oprollen. Was het tijd om de rol te vervangen.

EDIT:
Ik zie nu link van @yzf1kr. Ik denk als het om dit soort rollen gaat, dat je daar met vloerzeil geen probleem mee zult hebben, omdat het allemaal veel zwaarder is. "Plooien" die @jettiny noemt is voor mij dan ook iets totaal onbekends. Als ik de prijs zie van die rollen is een reststuk vloerzeil beslist goedkoper. Moet je wel weer schilderen (komt er dus weer bij).

In mijn eigen studio indertijd had ik een gestukte rondwand van ruim 9 meter breed.
(Daar kon je met een skateboard tegenaan skaten als je dat zou willen, maar dat was toen nog geen hype). :lol:

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » di aug 27 2013 7:26 pm

Deze heb ik.
http://www.folux.nl/Webwinkel-Product-7 ... m-wit.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Het zou inderdaad het gramsgewicht kunnen zijn wat me hier parten speelt yzf1kr.
Maar hoe berg jij de rollen dan op als ik vragen mag ?

Ik ben me er ook bewust van dat het liggen op de grond niet goed is.
Daar worden ze licht ovaal van.
Om die reden rolde ik de rol steeds op een ander punt net toen ik hem binnenkreeg.
Ik ben bang dat de rollen in de fabriek al liggend worden opgeslagen, met alle gevolgen van dien.
De opslag die ik voor ogen had wanneer de rol wel goed was geweest, is rol over een stevige buis schuiven en dan horizontaal aan de balken in de schuur hangen.
Ook niet ideaal vanwege temperatuurschommelingen, maar je moet iets.
Hetzelfde uitgevoerd, een stevige dikwandige buis in de as van de rol schuiven maar dan op de grond leggen op een paar houten blokken oid.
Nu is het nog tobben.
Ik heb een paar foto's waaraan je kunt zien wat het euvel is.

Afbeelding

Afbeelding

vrgr
Tiny

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » di aug 27 2013 7:37 pm

Léon Obers schreef:
In mijn eigen studio indertijd had ik een gestukte rondwand van ruim 9 meter breed.
(Daar kon je met een skateboard tegenaan skaten als je dat zou willen, maar dat was toen nog geen hype). :lol:
Met speciale witte neutrale coating als ik me goed herinner.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo aug 28 2013 12:01 am

Veveo Collix AC Plus
Meer info 2e alinea: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 87#p368287" onclick="window.open(this.href);return false;

@jettiny
Met wat ik nu met je foto's zie heb ik nu een beter beeld waar je mee zit.
Het materiaal lijkt me naar verhouding erg dun met wat ik gewend ben van vloerzeil. Is het niet een optie om dat eens een keer te proberen?
Het is wel een stuk zwaarder en onhandelbaarder. Ophangen op twee statiefjes is er dan niet meer bij. Zou je echt haken aan het plafond of hoog tegen de muur moeten maken, en het kost twee man sterk om het omhoog te hangen. (Of met katrollen en zelfremmende kikkers uit de klim bergsport).

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » wo aug 28 2013 8:50 am

Dit is wel wat ik herken van normaal vinyl, het is dan ook dunner en flexibeler dan papier.

Maar je moet je ook afvragen of dit wel een probleem is, en of de rimpels wel zichtbaar zijn op de foto.
Als het goed is zorgen de kleine scherptediepte en de belichting dat ze onzichtbaar worden.

Maar het is dus wel een kwestie van je onderwerp of voldoende afstand van de achtergrond zetten.

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » wo aug 28 2013 11:08 am

@Leon, het materiaal is dun te noemen 0,4 mm
Het vloerzeil waarvan ik denk dat het ideaal is, is voor mij helaas geen optie.
Het moet in de woonkamer geplaatst worden en dat gaat gewoonweg niet.

De optie van yzf1kr wordt wellicht voor mij de oplossing.
Hier en via een pbtje met hem, wordt mij duidelijk dat zijn materiaal wel geschikt is voor mijn doeleinden.

@ yzf1kr, niet alle rimpels zijn zichtbaar, en velen vallen er weg door de belichting en diafragmakeuze.
Maar er blijven storende plekken over, en daar wil ik helemaal geen last van hebben.
Dit materiaal is gewoon niet geschikt denk ik.
Zoals ik je al aangaf in het pbtje, denk ik dat het materiaal ook hele gekke dingen doet of kan doen als een vlak gewoon glad is, en de andere kant structuur ingeperst heeft gekregen.
Dat moet met elkaar strijden op een of ander manier.

vrgr
Tiny

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » wo aug 28 2013 12:32 pm

Léon Obers schreef:Veveo Collix AC Plus
Meer info 2e alinea: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 87#p368287" onclick="window.open(this.href);return false;
Heb jij naast jouw fotografische kennis ook een fotografisch geheugen?
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » wo aug 28 2013 12:44 pm

Dat vroeg ik me ook al af Gobert. :lol:

Plaats reactie