Kleur tegen wit. Nabewerking. test!

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
Rinaldo Wolvers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Kleur tegen wit. Nabewerking. test!

Bericht door Rinaldo Wolvers » vr sep 13 2013 2:26 pm

Afbeelding

Een test. Waar ik graag feedback over ontvang. Met name over de nabewerking. Ik wilde deze foto ietswat overbelicht hebben. Klopt voor mij bij het sfeertje.
De kin van het model valt een beetje weg. In de nabewerking krijg ik het niet voor elkaar deze iets duidelijker te tonen.

Nogmaals....Dit is een experiment. En omdat in deze sectie van het forum vaak de meest constuctieve feedback word gegeven...... :wink:
Het perfecte plaatje zit in m'n hoofd. Nu nog zien te verwezelijken.

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Kleur tegen wit. Nabewerking. test!

Bericht door jettiny » vr sep 13 2013 2:53 pm

In RAW spelen met de schuifjes geeft je waarschijnlijk al voldoende inzicht of deze foto wel geschikt is voor wat jij ermee wil bereiken denk ik.

Vrgr
Tiny

Rinaldo Wolvers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Rinaldo Wolvers » vr sep 13 2013 3:06 pm

Ik kan de foto zoals in raw natuurlijk oploaden, maar deze is natuurlijk niet als zoals hier getoond. Omdat ik van de eerlijkheid ben en ervan kan leren... Er hangt in de originele foto (zoals wel vaker gebeurt in een kleine ruimte) een flitser in de weg. Met bijbehorende schaduw/grijs) Deze is eruit gepoetst :D En ik ben hierna met de belichting aan de slag gegaan.

Naar mijn bescheiden mening ben ik leuk op weg, maar leuk is niet top, natuurlijk. Sterker nog..als het niet top is? Vandaar ook het experiment en de vraag naar feedback... Of zou ik de conclusie moeten trekken dat er uiteindelijk niet correct belicht is?
Laatst gewijzigd door Rinaldo Wolvers op vr sep 13 2013 3:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Cookie1397
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cookie1397 » vr sep 13 2013 3:26 pm

Ik weet niet welk programma je gebruikt maar in ps kan je werken met tegenhouden en doordrukken om de kin donkerder te maken
Nikon Z Z & de maskers

John'47
Forumlid
Forumlid

Bericht door John'47 » vr sep 13 2013 3:35 pm

hi Rinaldo

ik weet niet goed wat er met de foto is maar los van de verdwijnende kin mis ik wat scherpte en is het topje niet goed wit.

misschien -ook al wil je wat overbelicht- de schuifjes iets donker zetten en de witbalans nagaan en eventueel aanpassen

John
Nikon D810, Sony RX1R II. 

Rinaldo Wolvers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Rinaldo Wolvers » vr sep 13 2013 4:04 pm

Allemaal dank voor de reactie's :D

Zoals weergegeven ben ik met deze foto aan de slag gegaan. Flitser in de weg...Achtergrond wit na shaduw/grijstinten... etc... De originele foto is correct belicht, vind ik tenminste... De tip van Ed Schouten om het doordrukken en tegenhouden eens nader onder de loep te nemen? Ga ik mee aan de slag!!
Jettiny geeft aan dat het spelen met schuifjes al voldoende zouden moeten zeggen. Helaas geeft dat dan weer een effect op het totaalbeeld..Dat is ook wat er gebeurd is met het topje van het model. Zoals John weergeeft is deze niet wit. En dat klopt! Het topje was lichtblauw. Persoonlijk stoorde dit mij niet. Ondanks dat de werkelijkheid veranderd werd. De vermeende onscherpte? Hier is de foto scherp. Op het oog de focus... Wellicht wat overdrachtproblemen tussen div. media. Zoals wel vaker voorkomt. :mrgreen:

Ik ben zelf zwaar lerend in LR4. Omdat er een flitser in de weg hing maar eens op zoek gegaan naar een programma waarin ik wat meer kan poetsen. Ik vond een gratis progje op het www. Die min of meer dezelfde functie's heeft als PS. (ook het tegenhouden en doordrukken). Nu ben ik in principe geen aanhanger van extreme nabewerking. Een foto moet goed zijn.. Een nabewerking moet iets toevoegen... Daarom noem ik het met nadruk een experiment/studie...
Laatst gewijzigd door Rinaldo Wolvers op za sep 14 2013 12:47 am, 1 keer totaal gewijzigd.

JDPix
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JDPix » vr sep 13 2013 5:47 pm

Wolfman schreef:De tip van Ed Schouten om het doordrukken en tegenhouden eens nader onder de loep te nemen? Ga ik mee aan de slag!!

Ik ben zelf zwaar lerend in LR4
Dat doordrukken en tegenhouden kan in ieder geval met LR5, maar ik meen dat dat er bij LR4 ook al in zat.
In de Develop-module de Adjustment Brush.
Groeten, Johan

Foto's:
https://jdroog.myportfolio.com

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr sep 13 2013 6:10 pm

Ik zie wel allemaal horizontale banen door het wit.
Achtergrond fel uitlichten geeft meestal problemen met het terugkaatsende licht niet alleen op het model, maar verzacht het algemene contrast en beïnvloed de kwaliteit van het beeld negatief.

Misschien een aardig bestandje (het originele bestand) om op de workshop te behandelen. :D
Ik zou van de webshop-beheerder nog alle e-mail adressen krijgen van de deelnemers, zodat ik ze een linkje naar mijn upload-server kan terugsturen. Hoop dat dezer dagen toch te krijgen.

Tips ten aanzien van witte achtergronden.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 90#p189090" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 47#p189147" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 49#p286649" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

Rinaldo Wolvers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Rinaldo Wolvers » za sep 14 2013 1:33 am

Dank jullie wel voor de feedback en de tips...

Ik ga morgen (het is nu al laat) eens verder testen met de tools zoals genoemd door JDPix. Zowiezo wil ik proberen tot een beter resultaat te komen vanuit de originele foto. Als studie object voor de komende week. Om het maar eens SMART te maken. :mrgreen:

En Tja... Situatieschets.... Compleet gezin wil een gezinsshoot op mijn Studiozolder met een effectieve ruimte van 6X4. Ietswat krap, maar wel mooie foto's gemaakt voor prive gebruik van de opdrachtgever :wink: Zes pers...Nogmaals krap..... Hierna wat plaatjes gemaakt voor evt. portfoliogebruik. Deze is van de oudste dochter van het gezin. Op dat moment deden we een aantal liggende pose's Dus ook de fotograaf lag languit op dit plaatje te maken. Iedereen opzij...Afdrukken...(dacht aan een uitsnede) en bij het bekijken van de foto de flitser :twisted: tegenkomen. Wie weet herkenbaar voor de fotograaf die een beperkte studioruimte heeft :| :wink: 8)

@Leon: Voel me vereerd dat dit materiaal een evt. casus zou kunnen zijn voor jouw presentatie. Ik hoor graag waar ik het materiaal heen mag sturen. Zoals eerder omschreven is de foto in RAW behoorlijk anders. Maar aangezien hier een praktijkvoorbeeld aan vooraf gaat ben ik bijzonder benieuwd hoe het anders en vooral beter zou kunnen. Maar dat is dan voor de presentatiedag 8) Echter.... Dit is voor mij een studie/experiment. Die flitser had er niet moeten hangen +grijs/schaduw :twisted: Dus eigenlijk is de basis niet ok. Maar is dit wel de oorzaak waar dit experiment om is begonnen. En eigenlijk de vraag naar feedback ontstond omtrend de toonwaarden (kin) etc.. Ik zie hier overigens geen horizontale lijnen. Zelfs niet in diverse hoeken kijkend naar m'n laptopscherm. Niet gecalibreerd btw...Ook weer zoiets voor je presentatie :wink2: Dank je wel...

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za sep 14 2013 6:18 am

Wolfman schreef:Ik hoor graag waar ik het materiaal heen mag sturen.
Zie PB.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”