In de jaren '80 stond er in de Hasselblad literatuur te lezen dat een blaaspeertje en dan een veelvuldig gewassen en zachte katoenen zakdoek dé weg te begaan was.
Nu wordt de lenscleaning kit van Zeiss aanbevolen. Het is dan ook deze laatste die ik gebruik bij hardnekkige vlekjes zoals aangedroogde druppels en ook vingerafdrukken (ja, in de heat of the fight komt dat wel eens voor).
Het ergste wat ik ooit voorhad was motorolie!
Na aan reeks luchtopnames met de Linhof Technorama 617, zat de KR-3 (=81C) filter, de Albada zoeker en natuurlijk ook de ganse camera (en ikzelf), onder heel kleine, fijne en kleverige spatjes. Dat bleek gewoon de oilspray te zijn die uit de uitlaat kwam, blijkbaar heel normaal.
Het vliegtuigje was een Piper Super Cub. Deze vliegtuigjes waren zeer populair bij fotografen omdat het raampje naar boven openklapte en gewoon tegen de vleugel open bleef 'kleven' door de lift. Ook waren ze merkwaardig stabiel voor zo'n klein ding, zeer bedrijfszeker, goedkoop in gebruik en konden heel laag en traag vliegen en zelfs bij een tegenwind van boven de 90 km/u bijna blijven hangen (mits een ervaren piloot natuurlijk).
Bij Linhof raden ze mij toen aan om gewoon huishoud ruitenspray op een zachte doek te gebruiken, daarin zit een ontvetter en een oppervlakte spanning breker waardoor de vloeistof vlekkeloos opdroogt (elke vloeistof heeft een oppervlakte spanning, zeep e.d. 'breekt' deze).
Alles kwam er 'prestine' uit!
Nu wordt er een elektrisch aangedreven drone gebruikt, gedaan met de pret...
PS: Spuug bevat verterings enzymes, deze lossen meestal alle organische vuil gemakkelijk op, dus ook vingerafdrukken e.d., en is onschadelijk en wateroplosbaar, maar natuurlijk moet je dat doen VOOR je frieten eet, een goed glas bier kan echter geen kwaad...
