IJmuiden storm

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
Ton van de Wiel

IJmuiden storm

Bericht door Ton van de Wiel » ma okt 28 2013 8:41 pm

Hallo medeverslaafden. Ik werk op 150 meter van het IJmuider strand dus kon vandaag de verleiding niet weerstaan er even tussenuit te knijpen om wat foto's te schieten.
Ik was er om 12 uur, op het hoogtepunt van de storm. Je moest achterwaarts het strand op omdat het zand snoeihard in je gezicht waaide. Het was een aanslag voor zowel ondergetekende als de bijbehorende Nikon apparatuur.
Lenzen wisselen was uit den boze! Moest dus op voorhand een keuze maken en koos voor mijn 18-140 VR lens. Vooraf ook maar UV filter geplaatst om krassen op mijn lens te voorkomen. En dat was een goede beslissing!!
Kwam op het strand mijn vriend Olaf Kraak tegen, fotojournalist bij het ANP en winnaar van de tweede prijs zilveren camera 2012. Hij had voor duizenden euro's apparatuur om zijn nek hangen en ook hij hield het kort om schade aan zijn spullen te voorkomen. Ik moest dus heel snel werken en mijn camera beschermen tegen de zandstorm. Later bleek dat het zand op mijn lens veel foto's onbruikbaar had gemaakt. Dit was niet te zien tijdens het maken van de foto's omdat je je ogen amper open kon houden. Veel op de gok moeten schieten.

Afbeelding
1

Afbeelding
2

Afbeelding
3

Afbeelding
4

Afbeelding
5

B. de Visser
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: IJmuiden storm

Bericht door B. de Visser » ma okt 28 2013 8:58 pm

Mooie platen.
Ik ben vanochtend hier in de provincie Zeeland op pad geweest.
Moet toch echt gaan denken aan een zoom objectief want heb de grote brekers voor de kust alleen als hoge spray in de verte op de foto.

Mijn persoonlijke smaak is toch in kleur, vooral foto 1 zou ik in kleur doen vanwege de vele contrasten.
Maar dat is mijn persoonlijke mening.
Misschien bij mijn testfoto topic toch de vuurtoren eens zwart wit maken. :wink:

Nog 1 vraagje:
Hoe reinig jij je body en objectieven na het zand/zout stralen in de wind?

Ton van de Wiel

Bericht door Ton van de Wiel » ma okt 28 2013 9:07 pm

Nog 1 vraagje:
Hoe reinig jij je body en objectieven na het zand/zout stralen in de wind?[/quote]

Als gezegd, UV filter was heel belangrijk, ik wilde geen risico nemen een dure lens te zandstralen. Maar viel mee achteraf, filter vies, maar geen krassen. Hield ook camera zoveel mogelijk onder mijn jas en ben vlakbij de waterlijn gaan staan om zo min mogelijk zand te vangen. Schoongemaakt met borsteltje. Lens met borstel en toen het zand eraf was met lensvloeistof. Als het goed is kan de camera ertegen en het objectief ook, al moet ik zeggen dat dit heftig was, ik haal nog steeds heel fijn zand uit mijn kleding, haren en oren. Heb grote oren en kan de zandbak van mijn dochters opnieuw aanvullen.
Heb ooit een test gezien op youtube van een Pentax. Man ging ermee in de zandbak, heeft de camera in het zand begraven en ging daarna ermee onder de douche om hem schoon te spoelen. Niks aan de hand. Maar dit is wel een typisch gevalletje van "don't try this at home".
Tja, zwart wit of kleur, het kan alletwee en ik zie je punt. Ben echter gek op zwart wit en dat zal wel nooit veranderen. Schiet ook wel in kleur hoor, maar dat is vooral de vakantiekiekjes en onderwerpen waar kleur echt van belang is. Bij deze sessie had ik juist heel erg het gevoel dat het in zwart wit moest.

Ton van de Wiel

Bericht door Ton van de Wiel » ma okt 28 2013 9:08 pm

En ik vergeet te zeggen dat ik ook foto 1 de mooiste vind! Ik had daar alleen graag een 10mm voor willen gebruiken maar het probleem is dat die nog ontbreekt in mijn collectie. Is mijn volgende en laatste aanschaf. (nou ja, dat vertel ik mijn vrouw, ik weet niet of jullie er ook intrappen)

PvGessel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door PvGessel » ma okt 28 2013 10:54 pm

Ondanks dat je foto's ( vooral z/w :wink: ) best aardig zijn kan ik daarop niet echt zien dat het in IJmuiden ook zo hard gewaaid heeft. Vindt het nou niet heel echt bijzonder, oke op no. 2 na dan. Maar dat is wat ik in jouw foto's zie dus erg persoonlijk. :|
M.v.g Peter.

D750 met wat Sigma ART glas.

Voormalig clublid

Bericht door Voormalig clublid » ma okt 28 2013 11:32 pm

Ton van de Wiel schreef:En ik vergeet te zeggen dat ik ook foto 1 de mooiste vind! Ik had daar alleen graag een 10mm voor willen gebruiken maar het probleem is dat die nog ontbreekt in mijn collectie. Is mijn volgende en laatste aanschaf. (nou ja, dat vertel ik mijn vrouw, ik weet niet of jullie er ook intrappen)
Je kan misschien je vrouwtje dat wel op de mouw spellen dat dit je laatste aankoop is, maar ons dus hier niet.
Maar helaas, ook jij heb een NAS virus opgelopen en dat is helaas heel moeilijk te genezen met medicijnen.

O ja, lees je vrouw ook op deze site?
Zo ja, dan heb je pech, want dan lees ze dit ook mee :D

Arend041
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Arend041 » ma okt 28 2013 11:32 pm

PvGessel schreef:Ondanks dat je foto's ( vooral z/w :wink: ) best aardig zijn kan ik daarop niet echt zien dat het in IJmuiden ook zo hard gewaaid heeft. Vindt het nou niet heel echt bijzonder, oke op no. 2 na dan.
Inderdaad, alleen foto twee geeft iets weer van het natuurgeweld.
gr Arend

Ton van de Wiel

Bericht door Ton van de Wiel » di okt 29 2013 5:33 am

Het was inderdaad lastig om de storm in beeld te brengen. Dat is vooral het gevolg van twee zaken. Ten eerste het feit dat ik zo snel mogelijk van het strand af wilde, en ten tweede de situatie op het strand van IJmuiden, die vrij uniek is. Het strand is namelijk erg breed. Door de storm stond het water tot de duinenrand en waren de hoge golven een paar honderd meter van me verwijderd. Golven zijn een aardige indicatie van storm en die golven staan er dus niet op. Daarnaast ook nergens wuivende bomen of vlaggen, die geven ook altijd wel een goeie indruk van wind.

Gobert
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Gobert » di okt 29 2013 8:07 am

Plastic tas op de body, aan de voorzijde vast klemmen met Het protectiefilter e/o zonnekap. Ik zie dat niemand meer zo werkt.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

Ton van de Wiel

Bericht door Ton van de Wiel » di okt 29 2013 9:09 am

Gobert schreef:Plastic tas op de body, aan de voorzijde vast klemmen met Het protectiefilter e/o zonnekap. Ik zie dat niemand meer zo werkt.
Is misschien wel een idee maar aan de andere kant concludeer je zelf ook dat niemand zo werkt. Misschien is daar een reden voor? Camera's zijn tegenwoordig tegen een hoop bestand. Maar gisteren was extreem, zoals blijkt uit foto 2. En als gezegd, ik kwam Olaf Kraak tegen, fotograaf voor het ANP. Hij had voor ongeveer 15,000 euro om zijn nek hangen en ook hij had geen bescherming en was na 5 minuten van het strand af.
Ik denk dat er weinig mensen zijn die 5 minuten met hun dure spullen willen staam zoals die mannen in foto 2. en geloof me, het hele strand zag er zo uit, behalve bij de waterlijn, daar was het iets beter.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”