manege binnen

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
schilder
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

manege binnen

Bericht door schilder » za nov 09 2013 12:34 pm

gisteravond wat geoefend in de nieuwe manege bak binnen

1
Afbeelding
2
Afbeelding
3
Afbeelding
4
Afbeelding
5
Afbeelding

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Re: manege binnen

Bericht door Patrick » za nov 09 2013 1:27 pm

Jammer dat er geen EXIF data in je foto's zit. Ik neem aan dat deze gemaakt zijn met de D7100 en de 70-200 VR II?

Kan je iets over de instellingen vertellen?

Ik vind ze eerlijk gezegd gewoon niet goed. Te donker, plaatsing van je onderwerp niet goed. Te vaak precies in het midden en het lijkt alsof je niet echt naar de achtergrond gekeken hebt. De foto's zijn ook in feite allemaal hetzelfde.

Ik zou graag wat meer zeggen, maar dan wil ik wel eerst even de gegevens bij de foto's hebben. Dan kan ik echt technische tips geven, wat nu lastig is...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

schilder
Clublid
Clublid

Bericht door schilder » za nov 09 2013 3:15 pm

bedankt

de gegevens opgezocht. alles D7100 met 70-200 VR ll F2,8.

1 200mm iso 5000 320sec F2,8 OLV aut
2 200mm iso 6400 320sec F2,8 OLV aut
3 70 mm iso 1600125 sec F2,8 OLV aut
4 en 5 70 mm iso 2000125 secF2,8 OLV aut.
alles in jpg. onbewerkt...

te donker (dat is het grote probleem in binnenbakken)
achtergrond is over algemeen wit of glaswand maar geeft spiegeling ( wel zeer netjes voor manegebak meestal veel slechter)
ik was van mening dat het onderwerp in het midden moest staan.(was al blij dat ik dat voormekaar krijg met de snelle actie's)

toestel heeft zeer veel instelling nu af-c met 51 punten ingesteld.

mogelijk andere instelling om lichter te maken ??
achtergronden zijn wit glas schuifdeur groen(nog minder licht)
Laatst gewijzigd door schilder op za nov 09 2013 4:13 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za nov 09 2013 3:57 pm

schilder schreef: te donker (dat is het grote probleem in binnenbakken)........
........mogelijk andere instelling om lichter te maken ??
Het is een kwestie van de juiste belichtingsinstellingen toepassen. Ze zijn allemaal wel netjes hetzelfde egaal belicht, niet de ene opname donkerder en de ander lichter. Met simpel de instellingen zodanig dat je 1,5-2 stops ruimer belicht, zou je verder een goed belichte reeks aan opnamen hebben.
Maak een proefopname en kijk naar het histogram. Stel daarop je belichting bij.

Veel speling heb je overigens niet aan instellingen om ruimer te belichten als ik nu reeds je gegeven instellingen bekijk. Gebruik anders een eenbeen-statief of driepoot-statief met horizontaal los draaiende pananoramakop waarbij je de camera meedraait met het onderwerp en gebruik van een iets langzamere sluitertijd (1/125 - 1/160 sec). De rest bijregelen met toch een hogere ISO. (Alles met vol open diafragma).
Gebruik van eenbeenstatief of 3-poot statief garandeert ook beter het horizontaal rechthouden van de camera. (Opname 3 en 4 is de camera veel te sterk naar links gekanteld).
schilder schreef: ik was van mening dat het onderwerp in het midden moest staan.(was al blij dat ik dat voormekaar krijg met de snelle actie's)
Het kost inderdaad al concentratie genoeg in de actie van de gang van het paard het zaakje in het midden te houden. Dus ik zou er verder niet teveel aandacht aan schenken om dan ook nog eens compositorisch naar details te kijken alsof het meer links of rechts van het midden een betere beeld zou opleveren. Dat gaat beslist ten koste van de actie van het paard en de ruiter zelf en het moment dat je moet afdrukken

Wel zou ik proberen wat meer in te zoomen bij die standen waar dat nog mogelijk is (foto 3 en 4), anders het beeld wat meer croppen.
In dat croppen heb je overigens al een keus om een paard anders in te kaderen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Jumpjiving
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jumpjiving » zo nov 10 2013 5:51 pm

Menigeen zou dolgelukkig zijn met dit soort foto's in een binnen bak.
Hier zie je de kwaliteit van het objectief terug.
Bij het zwarte paard valt de doortekening wat weg.
Dat zou bij wat meer licht beter zijn.
Vind verder qua licht de foto's best kloppen.
Waarom zou de foto lichter moeten weergeven dan de werkelijkheid.
Vind de hang naar meer licht vaak wel erg bij de commentaren.
Vaak toch ook de persoonlijke smaak.
Inzomen of croppen zal de foto's inderdaad heel sterk verbeteren.

oud0001

Bericht door oud0001 » zo nov 10 2013 9:24 pm

Dit kun je in post processing in LR, PS, viewNX of Caprure NX ook nog wel ophalen.
Er zit nog genoeg informatie in.

Het probleem is enkel ruis in de donkere delen want die ga je dan wel krijgen. :wink:
Met handig tweaken kun je er nog veel mee.

Dat onderbelichten zou je kunnen oplossen door op spotmeting het helderste punt te meten en dan 2 tot 2,5 stops meer te belichten in de manual stand. Dan belicht je op het voorkomen van clipping in de heldere tinten.
Die ruimte heb je makkelijk. Dan breng je de histogram meer naar rechts en krijg je ook meer informatie van de schaduwpartijen.
Je krijgt dan een groter dynamisch bereik met meer detail. Daar gaat het om. :wink:
Post processing doet dan de rest.

It is all about dynamic range and noise reduction.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo nov 10 2013 9:32 pm

Jumpjiving schreef: Vind verder qua licht de foto's best kloppen.
Waarom zou de foto lichter moeten weergeven dan de werkelijkheid.
Vind de hang naar meer licht vaak wel erg bij de commentaren.
Vaak toch ook de persoonlijke smaak.
Welnee. Het histogram toont gewoon aan dat de foto's zijn onderbelicht. Met smaak heeft dat niet te maken. Simpel een technisch gegeven hoe een opname juist te belichten.

Jumpjiving
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jumpjiving » zo nov 10 2013 10:07 pm

Het histogram geeft die ruimte wel aan ja.
Maar ik denk dat hij al aardig aan de maximum mogelijkheden zit qua belichting.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma nov 11 2013 8:01 am

Jumpjiving schreef: Maar ik denk dat hij al aardig aan de maximum mogelijkheden zit qua belichting.
Dat heb ik eerder ook aangegeven, maar het is zeker nog wel te doen. Dat moet je dan ook benutten om tot betere resultaten te komen.

schilder
Clublid
Clublid

Bericht door schilder » za nov 16 2013 12:03 pm

bedankt voor de info ..
zal nog wat verder oefenen maar blijft toch moelijk in de donkere ruimte's en de snelheid....
F2,8 is max en minimaal 125 sec is nodig anders is het beeld niet scherp.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za nov 16 2013 1:41 pm

Is het de bedoeling uiteindelijk foto's te maken tijdens dressuurwedstrijden, of gaat het om vrije oefeningen in de bak zoals nu het geval is (buiten wedstrijden om)?
In het laatste geval kun je met de ruiter afspraken maken om bepaalde oefeningen in de bak op een bepaalde plek te doen waar het beste licht is of ten opzichte waar je fotografeert niet te ver weg. Aanvullend daarop zou je misschien dan een losse 85mm prime kunnen aanschaffen. De Nikkor 85mm/1.8 AF-S is heel betaalbaar, en het scheelt weer ruim één stop licht. Langere brandpunten in een hogere lichtsterkte als F2.8 kosten naar verhouding erg veel geld. (135mm/F2.0 - 200mm/2.0)

schilder
Clublid
Clublid

Bericht door schilder » za nov 16 2013 1:55 pm

ik fotografeer meestal tijdens kijken in de rijbak in de stal waar paard gestald is.
maak dan ook foto's andere aanwezigen..iedereen rijd zijn eigen ronde's en er is moeilijk af te spreken wie ergens rijd.
bij wedstrijden is er altijd beter licht..en is de kuur vastgesteld men weet waar en hoe een paard loopt dus is foto maken op het juiste moment veel eenvoudiger.

aan de 85 mm en 50mm 1,4 had ik ook al gedacht maar mijn volgende lens word de 24-70 F2,8

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za nov 16 2013 2:06 pm

Mooi dat het licht dan beter is. Kun je dan niet beter op die momenten fotograferen? Of gaat het nu nog om er algemeen wat meer ervaring mee op te doen?
(Dat alle oefeningen van de kuur bij een wedstrijd strikt volgens een vast stramien worden uitgevoerd is me bekend).

Buiten de normale tijden dat er wordt gereden in de bak door meerdere ruiters, is er geen mogelijkheid om separaat met de manege afspraken te maken om speciaal voor foto's op een ander tijdstip met een enkel ruiter in de bak te rijden? Kun je alles regisseren.
schilder schreef:maar mijn volgende lens word de 24-70 F2,8
Blijf je toch met het probleem van die lichtsterkte zitten wat je nu ook al ervaart. Kijk wat je aan ISO moet gebruiken, en bestudeer de bestanden of de ruis nog aanvaardbaar is. Is dat niet het geval lijkt een lichtsterker objectief toch de betere optie.

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Vincent » za nov 16 2013 2:35 pm

schilder schreef:bij wedstrijden is er altijd beter licht..
Is dat wel in dezelfde bak dan? Want als dat het geval is dan kun je ook eens de stoute schoenen aantrekken en vragen of tijdens een training, waar jij foto's wilt maken, er meer licht aan mag. Dat blijft meestal vooral uit vanwege kostenbesparingen.

Zelfs in het grote Thialf stadium ging op mijn verzoek het grote licht aan voor team foto's voor de ploegenpresentayie van het schaatsteam dat ik volg. Dat scheelde ruim twee stops licht op het ijs! En als een dergelijke hal daar zo 'gemakkelijk' in is dan zal de plaatselijke manege vast ook wel te doen zijn. ;)
Fin.

schilder
Clublid
Clublid

Bericht door schilder » za nov 16 2013 6:02 pm

licht is nu maximaal worden nog wel aanpassingen gedaan maar dit is meer voor de paarden als ze gaan springen.

voor een fotosessie kunnen we altijd terecht, 90% van de tijd rijd mijn dochter alleen ,ik ben er voor als er iets gebeurd.
overdag en in de zomer is er veel meer licht.
vaak neem ik de camera mee voor mijn plezier ik sta daar toch maar te niksen.
op deze foto's kijken we of benen en handen enz goed gehouden worden. wat er verbeterd kan worden.
ik vind het leuk als de foto ook goed is.

bewerken doe ik alleen als ik de foto wil afdrukken.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”