Nikon Capture NX 2.4.6

Discussies over fotobewerking en archivering
Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Nikon Capture NX 2.4.6

Bericht door Jur » di feb 04 2014 9:39 am

Er is een update beschikbaar naar Capture NX 2.4.6

Wijzigingen die van toepassing zijn op zowel de Windows- als de Macintosh-versie

RAW-beelden die zijn vastgelegd met de D3300, worden nu ondersteund.
Geavanceerde instellingen, zoals Verscherping, onder Camera-instellingen > Picture Control in het gedeelte Ontwikkelen van het palet Bewerkingslijst kunnen nu worden aangepast, zelfs als Ongewijzigd is geselecteerd voor Picture Control wanneer RAW-beelden worden geopend.
De volgende wijzigingen en toevoegingen zijn aangebracht bij Witbalans > Nieuwe witbalans in het gedeelte Camera-instellingen van het gedeelte Ontwikkelen in het palet Bewerkingslijst.
- De optie Automatisch 1 is toegevoegd aan de opties voor Witbalans > Nieuwe witbalans.
Capture NX 2 past de witbalans voor kleuren aan op een manier die lijkt op die van beelden die zijn vastgelegd met de witbalansinstelling Automatisch 1 (Normaal)* van de camera.
Alleen RAW-beelden die zijn vastgelegd met de volgende camera's worden echter ondersteund.
- De D7000 en latere digitale SLR-camera's
- Geavanceerde camera's met verwisselbaar objectief
- De COOLPIX A alsook de COOLPIX P7100 en latere COOLPIX-camera's die opnamen in de NRW-indeling ondersteunen
*De witbalansinstelling Automatisch op camera's die niet de optie Automatisch 2 (Kleuren warm licht behouden) bieden
- De aanpassingseenheden die beschikbaar zijn voor de optie Tint, zijn gewijzigd van 1 in 0,01 zodat ze nauwkeuriger kunnen worden opgegeven.
- Het aanpassingsbereik voor de optie Fijnregeling als Direct zonlicht is geselecteerd voor Daglicht is uitgebreid van 4132–7042k tot 2500–7042k.
- Aanpassing met de opties Fijnregeling en Tint is nu mogelijk bij Opgenomen waarde, Automatisch 1, Automatisch 2 of Onder water

Aanvullende wijzigingen in de Windows-versie
De volgende problemen zijn verholpen.
- Een fout die zich voordeed als XMP/IPTC-bestanden die zijn gemaakt met Capture NX 2 versie 2.4.3 of eerder werden geopend.
- Gegevens die werden opgegeven in het dialoogvenster Afdrukindeling en het dialoogvenster met pagina-instellingen dat wordt weergegeven via Pagina-instellingen... in het menu Bestand werden niet toegepast.

Aanvullende wijzigingen in de Macintosh-versie
Mac OS X versie 10.6 wordt niet meer ondersteund.
Als beeldbestanden die zijn opgeslagen op een schijf die is geformatteerd met FAT32, werden bewerkt en opgeslagen, werden de bewerkingsgegevens niet toegepast. Dit probleem is verholpen.
Jur

Genster
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: Nikon Capture NX 2.4.6

Bericht door Genster » di feb 04 2014 10:15 am

Bedankt!

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » di feb 04 2014 3:13 pm

Ik heb even wat gespeeld met NX 2.4.6 en ik moet zeggen dat ik blij ben met de de wijzigingen in deze versie. Vooral het feit dat je nu precies kunt zien welke Kelvin-waarde de camera heeft gekozen bij gebruik van automatische witbalans, vind ik een waardevolle verbetering. Gekoppeld aan een verruimd K-bereik van de daglicht-instellingen, vergemakkelijkt dat het maken van snelle witbalans correcties.

Ook het nu direct kunnen wijzigen van de gebruikte Picture-control instellingen vind ik zeer plezierig.
Jur

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » di feb 04 2014 3:21 pm

Jur schreef:Ik heb even wat gespeeld met NX 2.4.6 en ik moet zeggen dat ik blij ben met de de wijzigingen in deze versie. Vooral het feit dat je nu precies kunt zien welke Kelvin-waarde de camera heeft gekozen bij gebruik van automatische witbalans, vind ik een waardevolle verbetering. Gekoppeld aan een verruimd K-bereik van de daglicht-instellingen, vergemakkelijkt dat het maken van snelle witbalans correcties.

Ook het nu direct kunnen wijzigen van de gebruikte Picture-control instellingen vind ik zeer plezierig.
Eindelijk! Daar zat ik ook op te wachten. Het was nog makkelijker geweest als je gewoon geheel handmatig de Kelvin waarde kon zetten, maar dit is bijna hetzelfde. Ik moet verder ook nog even uitzoeken wat Auto1 in de WB betekent nu ik een D7100 heb (D300s had alleen 'auto', volgens mij is dat hetzelfde als nu auto1? En is auto2 dan wat warmer?

Wat bedoel je overigens met 'direct' wijzigen van de Picture Control instellingen? Dat kon toch al? Of bedoel je dat je nu ook de individuele instellingen binnen een picture control kan wijzigen?
Spul waarmee je foto's maakt...

iefie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door iefie » di feb 04 2014 3:36 pm

nee hoor ook jouw D300s had auto 1 en 2.
Zelfs mijn D90 heeft dat...is net wat warmer volgens mijn
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » di feb 04 2014 3:48 pm

iefie schreef:nee hoor ook jouw D300s had auto 1 en 2.
Is dat dan een menuinstalling? Want als ik met het scrollwiel voor de WB's heenging zag ik alleen auto staan...? Of zit dat onder het voorste scrollwieltje?
Spul waarmee je foto's maakt...

desire
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door desire » di feb 04 2014 5:00 pm

Jur,bedankt voor de melding.
Met vriendelijke groeten van Désiré.
Een foto moet de werkelijkheid weergeven.
https://vanmeulder.be

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » di feb 04 2014 6:52 pm

iefie schreef:nee hoor ook jouw D300s had auto 1 en 2.
Ik ben bang dat je je vergist; de D300s en D90 (+ o.a. de D700, D3 en D3s) hebben slechts 1 automatische witbalans-instelling. Pas latere camera's, zoals de D7000, D7100, D800(E) en D4 hebben de mogelijkheid om auto2 te selecteren, met als doel om juist bij kunstlicht een warmere weergave te realiseren.
Jur

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » di feb 04 2014 7:00 pm

ReneG schreef: Wat bedoel je overigens met 'direct' wijzigen van de Picture Control instellingen? Dat kon toch al? Of bedoel je dat je nu ook de individuele instellingen binnen een picture control kan wijzigen?
Tot nu toe was het niet mogelijkheid om in NX2 direct wijzigingen aan te brengen op de in de camera toegepaste beeldinstelling (zoals Standaard, Neutraal, etc.). Wilde je achteraf een wijziging aanbrengen, was het nodig om in NX2 eerst opnieuw een beeldinstelling te kiezen, zelfs als dat dezelfde was als die in de camera was toegepast. Pas daarna kon je binnen de beeldinstelling wijzigingen aanbrengen, zoals verscherping, contrast of verzadiging. In NX 2.4.6 is die tussenstap niet meer nodig; je kunt binnen de gebruikte beeldinstelling direct wijzigingen aanbrengen.
Jur

desire
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door desire » do feb 06 2014 6:34 pm

Raden Jullie aan in Camera-instellingen > Picture Control te gebruiken voor (bv: scherpte,contrast,helderheid)ook bij openen van foto of is het beter van niet?
Dank voor een antwoord.

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » do feb 06 2014 7:32 pm

Désiré,

Bij het openen van een foto in Capture NX2 is het eerste wat ik doe in Picture Control de scherpte terug te zetten naar maximaal 2. Aan het einde van de bewerkingsreeks pas ik dan weer verscherping (USM en/of Hoogdoorlaat). Als het onderwerp daarom vraagt pas ik ook het contrast wat aan (tussen -2 en +1). Verder doe ik eigenlijk alles in de edit list met vooral de LCH-editor, Control-points en D-Lighting. Het voordeel daarvan is tevens dat je de bewerking ook lokaal kunt toepassen. Dat is dus heel wat flexibeler dan de vaste stapjes in Picture Control, die altijd op het gehele beeld worden toegepast.

Vriendelijke groet,
Jur

desire
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door desire » do feb 06 2014 8:30 pm

Jur,bedankt voor het antwoord,maar dit vroeg ik vooral omdat mijn camera op neutraal staat en dus niets (alles op nul)overgenomen is in Picture Control is dit goed zo.

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » vr feb 07 2014 9:32 am

Désiré,

Met jouw instelling is in principe niets mis. Persoonlijk heb ik een voorkeur voor iets meer verzadiging, daarom heb ik de Picture Control meestal op Standaard staan. De verscherping in de camera staat bij mij op "5", omdat ik dan beter de scherpte kan beoordelen op het beeldscherm van de camera. Bij de bewerking in Capture NX2 zet ik die scherpte echter altijd eerst terug naar 0-2 en voeg als laatste edit-stap weer verscherping toe. Uiteraard is mijn werkwijze met Picture Control alleen toepasbaar voor NEF's; bij JPEG's zit je vast aan de in de camera gebruikte Picture Control instellingen.
Jur

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr feb 07 2014 11:08 am

Globaal hanteer ik dezelfde werkwijze voor verscherping. Hoog in de camera om beeld op het LCD-scherm van de camera goed te kunnen beoordelen, in Capture Control weer terug naar 2 (soms lager) en op het eind van de bewerkingen extra verscherping "in twee lagen".
Vriendelijke groet, Léon Obers

desire
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door desire » vr feb 07 2014 6:18 pm

Jur en Léon van harte bedankt voor de antwoorden.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”