Bericht
door Remco H » ma jul 27 2015 12:15 pm
Sinds vrij kort heb ik ook een Coolpix A camera voor erbij. Altijd handig om bij je te hebben. Lekker klein en licht, maar wel DSLR-kwaliteit.
Twee jaar geleden begon ik aan deze camera te denken, tijdens een fietsvakantie.
Ik heb tot nu toe alleen nog met spiegelreflexcamera's gewerkt. Dit is dus mijn eerste compact ooit. Zo'n DSLR-body is een stuk zwaarder, maar door de vorm heb je er wel goed grip op. Dat is bij zo'n compactcamera anders. Die is veel vierkanter, zonder een flinke handgreep rechts. Daardoor voelt het heel erg anders aan om vast te houden. Minder stabiel in de hand voor mijn gevoel.
Tijdens mijn fietsvakantie had ik hem bij me, samen met mijn D700. Op de fiets was de Coolpix A in het voordeel als ik eens een foto naar achteren wilde maken. Dat gaat met de D700 veel lastiger. Dat heeft met de zoeker te maken. Bij de D700 kijk ik normaal gesproken door de zoeker, terwijl je op de Coolpix A op het schermpje kijkt. Naar achteren door de zoeker kijken is vrij funest voor het fietsen, en niet erg aan te raden. (Gewoon vooruit gaat nog wel.) Nou heeft de D700 ook Liveview, maar zodra je gaat focussen gaat het beeld dan al op zwart. Zodra ik echter van de fiets af was, was er geen enkele belemmering meer om mijn D700 te pakken, en dat deed ik dan ook vaak. Want met de D700 ben ik dan weer veel flexibeler met het uitkiezen van andere beeldhoeken/brandpuntafstanden.
Verder kun je natuurlijk filmen met de Coolpix A.
Een ander verschil is het reageren van de camera op je commando's. Bij een DSLR is het de knop indrukken, en dan maakt hij de foto wel. Maar de Coolpix A weigerde wel eens. Dan had hij nog niet scherp gesteld. Daar heb ik wel eens foto's door gemist. Dat moet je bewust even eerst doen, dat scherpstellen, en daar heeft de Coolpix A even een momentje voor nodig. Dan is mijn D700 toch aanmerkelijk sneller qua reageren.
Het 18,5mm f/2.8-objectief heeft een behoorlijk grote beeldhoek. Dat komt overeen met 28mm in FX. Voor sommige dingen is dat handig, zoals grote gebouwen. Maar ik zie ook veel dingen die een aanmerkelijk langer brandpuntafstand verlangen (bijv. 50 of 70mm). Dat kan ik met de Coolpix A dan niet vastleggen. Op zulke momenten heb ik dan even weinig aan mijn kleine camera die bij de hand is.
D750 + veel glas