Pagina 1 van 1
Sluitertijd 1/60s vs. 30 sec.
Geplaatst: do okt 04 2007 9:30 pm
door SwederD70
Paar weekjes terug 206 meeting bij de Erasmusbrug gehad. Dus dat was uitleven....peoh...lastig lastig...
Donker dus lastig focussen, geel lantaarnlicht hoe de witbalans?, flitsen hoe? eerste gordijn, 2de, vol, als losse Slave?!
Soms gaat je flitser wel af, soms weer niet, pokkeding.
30 seconden sluitertijd, 1 minuut wachten voordat ie hem heeft verwerkt en opgeslagen (dus de kliksnelheid is niet zo hoog).
Crasht je flashkaartje halverwege ook nog een keer dus de helft van de foto's zijn pleitte.
(moest oppassen dat ik de body niet in de plomp gooide...maar ja beestje is al op leeftijd dus moet het maar accepteren)
Uiteindelijk maar 30 overgehouden....
-----------------------------------------------------
Maar goed, hier nog twee leuke voorbeelden van wat sluitertijd kan doen.
Gemaakt met de 16mm f/2.8D fish-eye (dus wat flares zichtbaar)
1. Deze foto is gemaakt met een sluitertijd van 1/60s en flits. Omdat het omgevingslicht niet voldoende tijd krijgt om licht op de sensor te laten inwerken, zie je niks van de omgeving. Enkel de flits is sterk genoeg om licht op de sensor te laten inwerken.
2. Bij deze foto is een sluitertijd van 30 sec ingesteld. Het omgevingslicht krijgt nu genog tijd om op de sensor in te werken. Omdat de foto zo helder is zie je de invloed van de flits bijna niet.
3. Bij deze foto is hetzelfde gebeurd als bij 1
4. en zoals bij 2. Grappig om te bedenken voor degene die er live geweest zijn (ikke) hoe relatief donker het er toch nog was. En wat voor details je nu toch nog kunt zien! De alarmlichtenknop in de voorruit….de deur in de B-stijl!!!!!
18-70 DX...
5.
6.
{jaja mijn vriendin mag natuurlijk niet ontbreken}
7. Blijft leuk zo'n slave....

Geplaatst: do okt 04 2007 9:43 pm
door mikemix
Geweldig creatief bezig geweest, misschien vogende keer die SB net niet zichtbaar opstellen of Ps.
Detail: ik mis de verlichting v/d auto zelf die nu overal uit is.
Grappig ik rijd zolang een 207 (huur via werk) lekker bakkie.
Geplaatst: do okt 04 2007 9:44 pm
door foto-ed
Hoi Sweder, Probeer de foto's zo te maken dat je de slave-flitser niet ziet! Foto 7 was heel gaaf geweest als je de flitser niet zag.... Verder zijn het mooie foto's! Foto 2 & 5 springen er voor mij eruit!
Geplaatst: do okt 04 2007 10:26 pm
door GdP
Leuke creatieve foto's
Gerrit
Geplaatst: do okt 04 2007 10:31 pm
door Jos van Zetten
Petje af........des te meer aangezien ik niet zo creatief ben met flitsen.
Ik zie flitsen als een noodzakelijk kwaad.
Met jou foto's toon je aan wat er al niet (en wel) mogelijk is met flitsen.
Jos
Geplaatst: do okt 04 2007 11:33 pm
door Arabia
Hele mooije platen Sweder.
Ik ben zelf ook meer aan het experimenteren met de flits... maar het blijft moeilijk. Geweldige voorbeelden. Top
Groet'n
Lawrence
Geplaatst: do okt 04 2007 11:42 pm
door remoss
Hele gave platen Sweder. En zeker leerzaam om te zien wat omgevingslicht voor invloed heeft bij verschillende sluitertijden. Niet alleen v.w.b. lichtsterkte maar ook v.w.b. lichtkleur/temperatuur.
Geplaatst: do okt 04 2007 11:47 pm
door ALE
Dit zijn foto's die de bekende WOW over zich afroepen. Ze zijn echt gaaf en zeer creatief. Top !
ALE
Geplaatst: vr okt 05 2007 9:25 am
door SwederD70
Thanks voor de comments!
Verlichting? Heb je niet nodig bij 30sec…
En je kunt beter geen koplampen aan hebben. Verpesten de foto meestal doordat ze of de foto overbelichten of onderbelichten.
En d’r was er maar 1 met Neon onder auto…
207…beeuuurrgghh excuse, design haalt het niet bij dat van de 206. Ik zou nooit een 207 kopen, ook al zou die lekker rijden.
-
Slave flitser zichtbaar, ik weet het.
Moet alleen oppassen dat ik hem niet te ver onder de auto zet of uit beeld. Want dan kan de D70 de flitser niet meer draadloos vinden….en gaat ie niet af.
Dat is dus frustrerend, heb je hem dus op het 2de gordijn ingesteld en 10 of 20sec sluitertijd. Sta je eerst te wachten en op een flist om het af te maken…komt ie niet. Foto weer verpest weer een minuut voor niks.
En let wel, je positioneerd je flitser in het ‘donker’ dus je moet hem meestal op gevoel plaatsen. Plaats je hem te dicht bij de auto en flits je te hard dan is het ook niet goed, zet je hem te ver dan is het effect van de flits weer minimaal. Is de hoek goed tov de auto en jouw standpunt.
Op de foto zie je pas het effect en of hij goed staat of niet.
Heb je hem eindelijk goed moet je idd nog letten of ie idd niet lelijk in beeld staat!
Het is voor mij ook nog veel proberen en expirimenteren met flitsen...
Maar blijft superleuk foto’s met een slave SB-600..

Geplaatst: vr okt 05 2007 9:43 am
door Skippy
Gave serie Sweder en leerzame uitleg er bij!
Geplaatst: vr okt 05 2007 9:49 am
door The-Boss
SwederD70 schreef:Slave flitser zichtbaar, ik weet het.
Moet alleen oppassen dat ik hem niet te ver onder de auto zet of uit beeld. Want dan kan de D70 de flitser niet meer draadloos vinden….en gaat ie niet af.
Heb van de week nog zitten spelen samen met een collega, die had een SB800 bij hem (ik heb een SB600). Vanaf diverse standpunten test foto's gemaakt (D70S in de commandermodus en SB600 erop). Daar waren foto's bij waarbij hij zelf achtermij stond, dus de ogen van de flitser zagen elkaar niet rechtstreeks. Toch ging de SB800 af, zou je in de kamer kunnen proberen.
Pierre

Geplaatst: vr okt 05 2007 10:30 am
door M.Oorthuis
Qua techniek heb je er over nagedacht, maar je wist niet hoe je het uit moest voeren. Net als voorgaande posts die flitser in beeld kan echt niet. Ik zie ook op alle lange sluitertijd foto's flares die hinderlijk zijn, de WB is ook helemaal verkeerd waardoor het geheel geel overkomt (in RAW schieten is een optie). De composities zijn ook niet echt boeiend.
Conclusie, je bent leuk creatief bezig geweest, maar de uitwerking ansich kan beter alsmede de nabewerking.
Geplaatst: za okt 06 2007 10:10 am
door SwederD70
Conclusie, je bent leuk creatief bezig geweest, maar de uitwerking ansich kan beter alsmede de nabewerking.
Een conclusie waar ik me wel in kan vinden, omdat dat dat ook mijn conclusie wel is.
Heb ze wel op NEF geschoten, moet dan nog eens met de WB gaan spelen. Want ik vraag me dan af wat wel de juiste WB zou moeten zijn.
Want het was gewoon geel/oranje licht wat er op de parkeerplek scheen, een metalic grijze 206 kleurt gewoon geelig.
Vroeg me dat ook wel halverwege de shoot af, is de WB wel goed. Had alleen geen grijskaartje bij. Anders had ik hem wel eens op PRE ingesteld.
Ga van de winter nog wel eens spelen met de SB-600 als slave, nog maar eens kijken hoever weg ik hem kan zetten en wanneer die nog afgaat.
