fotograaf op open dag

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
kkika82
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

fotograaf op open dag

Bericht door kkika82 » ma mar 24 2014 12:07 pm

Wie van jullie heeft wel eens als fotograaf op een open dag gestaan ? Een open dag waar ook nog allerlei andere festiviteiten te doen zijn.
Een kinderdagverblijf heeft mij gevraagd om die dag aanwezig te zijn (paar uurtjes). Nu heb ik dat nooit eerder gedaan en vraag ik mij af: vraag je hier geld voor aan het bedrijf / of zeg je: als ouders graag hun kind op de foto wilt dan verdien je daar eventueel aan? En hoeveel kan je dan vragen?

Ik ben benieuwd naar jullie tips. Dank je wel. :!:

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: fotograaf op open dag

Bericht door Remco v/d Sanden » ma mar 24 2014 2:07 pm

Ik heb het een aantal keer gedaan op sportscholen. Op zich wel leuk om te doen.

Maar hun vragen jou om je diensten? Dan is het toch simpel, dat kost ze bijv. €50 per uur, of een hele dag voor €100 ( bedragen moet je zelf invullen natuurlijk ) Ik neem aan dat zij ook geen kinderen gratis opvangen, of zelf uit liefdadigheid daar werken?
Maar belangrijk is om te weten en af te spreken wat de precieze bedoeling is. Moeten er kinderen met een ingehuurde clown op de foto welke ze eventueel bij jou kunnen bestellen. Worden de foto's gebruikt voor een website ter promotie van de opvang, of word er misschien 200.000 folders mee gedrukt om flink aan te verdienen. Wat is de bedoeling en jouw taak hierin?
Spreek dit duidelijk af, op papier.

Misschien is het leuk om bijv. te zeggen voor 100 euro voor de hele dag doe ik het, maar de foto's van kind met bobo de clown zijn rechtstreeks bij mij te bestellen en die opbrengst is voor mij ( ofwel visitekaartjes meenemen/uitdelen )

Tis maar net hoe of wat er verwacht word die dag.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden

kkika82
Forumlid
Forumlid

Bericht door kkika82 » ma mar 24 2014 2:20 pm

Hmm ik denk dat zij gewoon "iets leuks" voor hun klanten willen.. net als dat er bijvoorbeeld een poppenkast show is ... muziek door een dj .... springkussens
Dus gewoon de gelegenheid voor ouders/kids om op de foto te gaan. De verdiensten van foto's zijn dan natuurlijk voor mij.

Hoe heb jij dat aangepakt die dag op de sportschool?

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » ma mar 24 2014 2:35 pm

Ligt aan de tijd die men je nodig heeft.
Is het een paar uurtjes, reken ik gewoon een uurprijs
Is het een volledige dag spreek ik een vast bedrag af van €xxx

De foto's worden geleverd op cd voor eigen gebruik/website. Voor promotie door folders/reclame drukwerk etc. zijn andere kosten.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

Flandria

Bericht door Flandria » ma mar 24 2014 2:48 pm

De vraag is of jij dit wel wil ?
En kan jij dit? Wat verwacht men? Kwaliteit of beetje snapshot?

PanzerFaustNL
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door PanzerFaustNL » ma mar 24 2014 2:55 pm

Ja, en met de dag zelf ben je er nog niet. Je wilt je foto's ook zo mooi mogelijk nabewerken. Zo'n dag kan makkelijk tussen de 200 en 1000 foto's opleveren, zo niet meer.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8

kkika82
Forumlid
Forumlid

Bericht door kkika82 » ma mar 24 2014 8:51 pm

flandria, ja ik wil dit wel :) en kwaliteit komt ook wel goed (y)
Maar heb dus wel mijn twijfels wat betreft ik precies qua pakket ga aanbieden.
Ben er inmiddels uit dat ik het kdv geen geld ga vragen. Wel hoop ik te verdienen aan de nabestellingen van ouders. Ik denk dat ik 1 foto gratis ga aanbieden, ouders op hun e-mailadres vraag en vervolgens hun de link stuur.
Daar kunnen ze dan een foto uitkiezen, en hopelijk vinden zij dan dus meerdere foto's erg leuk ... het is aan mij om dat voor elkaar te krijgen.

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » ma mar 24 2014 9:00 pm

Dan kan je imo beter een doosje visitekaartjes bestellen met je website, en een account aanmaken bij Oypo. Dan kunnen de mensen met jou kaartje in de hand meteen de foto's kopen die ze willen. Gratis is een leuk, maar teven gevaarlijk en eng woord, zeker met fotografie.

Jahoe
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jahoe » ma mar 24 2014 9:34 pm

Oypo is inderdaad erg handig. Je upload de foto's en de rest wordt voor je geregeld. na aftrek BTW blijft er nog 80% over voor de fotograaf en je kan zelf de prijsstelling bepalen. Naast afdrukken op diverse maten en materialen kan men ook digitale downloads bestellen alsmede allerlei fun producten als koffiemokken etc.
D500 / Z6 en een hoop glas

kkika82
Forumlid
Forumlid

Bericht door kkika82 » ma mar 24 2014 10:00 pm

Oypo ken ik :wink: Heb vorig jaar namelijk op een groot KDV gefotografeerd ... en toen ook gebruik gemaakt van Oypo.
Wie weet gebruik ik oypo dit keer weer inderdaad.

Remco, als ik mensen mijn kaartje geef en thats it, ben ik bang dat zij er thuis niet meer aan denken....
Als ik hen thuis zelf mail, dan heb ik misschien een grotere kans ?? dat zij ook daadwerkelijk inloggen?

Jahoe
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jahoe » ma mar 24 2014 10:15 pm

Als dat KDV actief is op social media zoals Facebook, Twitter etc, kan je dat ook inzetten om "reclame" te maken
D500 / Z6 en een hoop glas

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » ma mar 24 2014 10:24 pm

Ik zou gaan voor de optie "jij geeft de geïnteresseerden een kaartje".
Degene die namelijk echt geïnteresseerd zijn, en om je kaartje vragen zijn vaak ook diegenen die reageren.
Verwacht hier echter geen vetpot van, de markt voor 'kiekjes op open dag' is natuurlijk niet zodanig exclusief dat je per foto veel geld kunt verdienen.

Ik zou hier eerder een exposure-klus van maken; schiet jezelf in de kijker bij al die potentiële klanten die echt eigen foto's van hun kids (met of zonder ouders/zusjes/opa's/oma's) zouden willen.
Dus je zorgt dat de dag je geen geld kost (parkeren/reizen/eten/drinken) en zorg dat je aan dat KDV een mooie dwarsdoorsnede van beelden aanlevert voor Facebook (aangenomen dat ze die hebben).
Dan de foto's laten plaatsen met naamsvermelding, en dat geïnteresseerden ook je site te zien krijgen en dat er nog veel meer mooie beelden gemaakt zijn.
Hou het bedrag voor die beelden 'netjes' en zo kun je jezelf in the picture schieten.

#maardatismijnidee
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » ma mar 24 2014 11:05 pm

Jahoe schreef:Als dat KDV actief is op social media zoals Facebook, Twitter etc, kan je dat ook inzetten om "reclame" te maken
Vergeet niet dat lang niet alle ouders het op prijs stellen dat hun kinderen openbaar staan. Maak hierover vooraf duidelijke afspraken met het KDV en/of ouders.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

kkika82
Forumlid
Forumlid

Bericht door kkika82 » di mar 25 2014 9:46 am

jahoe + Dannysan + Jan, dank je wel voor jullie toevoeging!
Dat lijkt mij nog best lastig, dat ouders inderdaad niet willen dat we hun foto's openbaar gebruiken, terwijl ik de klanten dus amper spreek die dag. Geen idee hoe ik dat moet aanpakken.
Of misschien later via de mail mijn algemene voorwaarden laten lezen.
Het is inderdaad een goed idee om social media te gebruiken, ook voorafgaand aan de open dag.

Dannysan, als die dag mij inderdaad niet teveel geld kost is het leuk om eens te bekijken hoe het bevalt :mrgreen:

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » di mar 25 2014 9:59 am

kkika82 schreef:jahoe + Dannysan + Jan, dank je wel voor jullie toevoeging!
Dat lijkt mij nog best lastig, dat ouders inderdaad niet willen dat we hun foto's openbaar gebruiken, terwijl ik de klanten dus amper spreek die dag. Geen idee hoe ik dat moet aanpakken.
Of misschien later via de mail mijn algemene voorwaarden laten lezen.
Het is inderdaad een goed idee om social media te gebruiken, ook voorafgaand aan de open dag.

Dannysan, als die dag mij inderdaad niet teveel geld kost is het leuk om eens te bekijken hoe het bevalt :mrgreen:
Algemene voorwaarden achteraf hebben geen enkele waarde.
Laat het KDV dit in de uitnodiging van de open dag vooraf aangeven en indien ouders bezwaren hebben dit ook aan kunnen geven. Ik ben bekend met een voorbeeld van een school met verstrekkende gevolgen voor kind en ouder (het betrof niet mijzelf en ik ga dit voorbeeld ook niet verder toelichten). Nu zal dit niet voor de meeste ouders/kinderen gelden maar wees voorzichtig. Dit is bijvoorbeeld een reden waarom scholen en KDV's het verbieden om als ouder foto's in een klas of op een schoolplein te maken om te voorkomen dat ongewenst er andere kinderen op staan afgebeeld.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”