Ik heb mijn sterke twijfels hier over om enkele natuurkundige redenen. Die staan verder naar beneden.
Het lijkt mij best wel interessant om dat eens uit te diepen.
Ik heb een vraag aan Nikon Nederland voorgelegd en zij konden geen uitsluitsel geven.
Aldus een vraag voorgelegd aan Nikon HQ in Japan.
Mijn vraagstelling was de volgende.
Hoeveel trilling kan een pro body maximaal verdragen in frequentie en krachten alvorens interne schade op te lopen..
Dat antwoord heb ik nog niet. Dat is in behandeling.
De onderstaande redenering komt uit het draadje fotografische aankopen.
De vulling van de koffer is zacht, rekbaar en verend en dat werkt als een massa/veer systeem. Dat is natuurkunde, wiskunde, elektrotechniek. Overal kom je dit principe tegen.
Het massa van de camera body maakt het traag en kan de kleine trillingen niet eens zo snel volgen omdat je daar nog een veer tussen hebt zitten. Het wordt daardoor niet direct op de body overgebracht.
De camera trilt niet net zo snel als de kofferwieltjes en de koffer zelf omdat de vulling als veer dit weer afremt. Ik weet het is abstract maar het werkt echt zo.
De vulling is hierin de weerstand/veer die de beweging dempt.
Praktische proef:
Neem 2 veren die 0.5Kg. kunnen dragen en bevestig de ene veer boven en de andere veer onder aan een vierkant frame. Hang er een kleine massa van 0.5Kg tussen.
Schud dat eens op en neer.
Dan zul je zien dat de massa langzamer en trager beweegt dan het frame. Als je hard genoeg schud raakt de massa mogelijk zelfs het frame.
Hang er nu eens een kilo tussen en schud het weer op en neer. Je zal zien dat je een sterkere veer nodig hebt want, het knalt tegen je frame aan. De veer kan het niet meer aan.
Neem nu en groter frame en hang de veren serieel aan elkaar. Dus een 0.5Kg veer en een 1Kg veer boven en het zelfde onder. Bij de kleine bewegingen van het frame zal de lichtere veer het dempen en bij de grote schokken de zwaardere, na maximale uitrek van de lichtere veer.
In de basis dit dus: http://wetenschap.infonu.nl/natuurkunde" onclick="window.open(this.href);return false; ... kunde.html
Iets naar beneden scrollen.
Ergo stop ik mijn camera gewoon boven aan in de koffer waar de trilling ook al gedempt wordt door de bevestiging aan mijn hand die als draaipunt functioneert en de op en neer gaande bewegingen van de wieltjes bijna niet meer overdraagt maar, ga niet met de koffer lopen smijten want dan rek je de veer zo ver uit dat deze het niet meer kan verwerken. Puur natuurkunde.
Je kunt dus stellen dat het niet aan de wieltjes hoeft te liggen maar meer aan het dempingsmateriaal.

De ideale vulling zou dan moeten bestaan uit een combinatie van schuim voor de hardere klappen en rekbare stoffen materialen voor de kleine trillingen. Waarbij beiden naar het gewicht van de inhoud zijn berekend zodat de veer niet te zwak is. Dan heb je een zachte veer en een stugge veer. :mrgreen:
Zijn er nog meer mensen met een ervaring van defecte apparatuur tijdens transport in een trolley koffer of tas?
Laat je eigen ervaring dan maar horen.