Op dit moment bezit ik een D80 met wat diverse lenzen. Ik maakte regelmatig gebruik van mijn camera, maar dat beperkte zich vooral tot vakanties, dagjes weg en wat evenementen.
Vorig jaar juni ben ik trotse vader geworden van een prachtige dochter en vanaf dat moment gebruik ik bijna dagelijks mijn D80.
Veel foto's worden binnen gemaakt en vanaf nu ook steeds meer buiten, aangezien we er ook steeds makkelijker op uit kunnen gaan nu ze wat groter is.
Ik zou graag jullie mening vragen over iets waar ik nu mee loop. Zoals ik al zei maak ik veel foto's binnen, daarvoor heb ik dan ook een 35mm 1.8 aangeschaft, want miste al heel snel licht om de goede foto's te maken.
Nu is het zo dat ik na een uurtje foto's maken van mijn dochtertje die aan het spelen is er maar hooguit 5 geschikt vind. Veel zijn er bewogen, niet scherp, verkeerde scherpstel punt enz.
Ik heb al gemerkt dat mijn kitlens (18-70) het heel lastig heeft binnen om snel en scherp te zijn, de 35mm 1.8 trekt het redelijk. Wat ik zoveel mogelijk wil vermijden, maar erg moeilijk gaat in donkere situaties zoals binnen is het verhogen van de iso. Persoonlijk vind ik dat de D80 al snel ruis levert als je de iso omhoog schroeft, bij 400 iso begin je al een duidelijke ruis te zien.
Aangezien de leuke foto momenten van mijn dochter nog lang niet op zijn en zelfs steeds meer en meer worden zit ik er aan te denken om afscheid te nemen van mijn D80.
Dit ook na de ervaring die ik heb na de D7000 van een vriend vast te hebben gehad. Die is zoveel sneller en voelde zo lekker aan

(Moet eerlijk zeggen dat ik die niet getest heb in een binnensituatie met een spellend kind.)
Nu heb ik de afgelopen tijd wat zitten zoeken en mijn oog laten vallen op de D5300, dit i.v.m. o.a het kantelbare scherm waarvan ik denk het makkelijk te gaan vinden om eens vanuit een andere hoek de foto's te gaan nemen. Nu lig ik regelmatig plat op de grond om maar een foto te maken, met zo'n scherm zie ik mezelf toch wat makkelijker dergelijke foto's te maken. Daarnaast heeft de nieuwe processor Expeed 4, de 39 scherpstelpunten en de hogere isowaarden mijn aandacht getrokken richting de D5300.
Na heel wat meer gelezen te hebben denk ik toch niet dat het die camera gaat worden, o.a. door het ontbrekend van een tweede scrollwiel (welke ik nu veelvuldig gebruik in de m-stand voor het diafragma en sluitertijd) en de negatieve ervaringen van gebruikers door bv de iso, wb etc te moeten instellen via het menu i.p.v. via makkelijke knoppen.
Maar wat nu? Wat zouden jullie in deze situatie doen?
Welke camera zouden jullie kopen ter vervanging van de D80? (Ik gebruik de camera dus vooral voor kinderfotografie, vakanties, dagjes weg en diverse evenementen)
Zouden jullie überhaupt de camera vervangen of juist kiezen voor een andere lens of misschien wel een externe flitser?
Ik ben benieuwd naar jullie mening en tips.