Witte vlekken door Flitsen
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: **
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Witte vlekken door Flitsen
Van de zomer zijn we naar Curacao geweest. Een heerlijke vakantie maar de foto's waren teleurstellend. Na een Sony camera te hebben gehad overgestapt op een Nikon D3100. Echt een geweldige camera alleen teleurstellend dat de avond foto's met flits volledig zijn mislukt! Overal komen grote witte kringen in de foto's ik denk stof deeltjes. Zonder flits een foto maken is geen optie dit werkt niet met te weinig licht. Een vriend van mij heeft een Canon camera en voor mij was dit altijd vloeken in de kerk. Helaas heeft zijn camera dit niet. Wat kan ik hiertegen doen?
Tips zijn altijd welkom!
Tips zijn altijd welkom!
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Witte vlekken door Flitsen
Mike,
Welkom.
Ik heb (met een andere kamera) zoiets ook wel eens gehad.
Het ligt niet aan het fabrikaat ...
Er is slechts niet veel dat helpt
-een stof-vrije omgeving
-meer afstand tussen flitser en lens.
Groeten, Gijs
Welkom.
Ik heb (met een andere kamera) zoiets ook wel eens gehad.
Het ligt niet aan het fabrikaat ...
Er is slechts niet veel dat helpt
-een stof-vrije omgeving
-meer afstand tussen flitser en lens.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- a90
- Forumlid
Toch maar Canon dan denk ik...
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
- DannySan
- Clublid
Hoi Mike,
welkom op dit forum!
Het zou helpen als we zo'n originele foto eens zouden zien, ik ben zelf begonnen met een D3100 en daar kun je prima mee werken met flits hoor.
Het kan wellicht zijn dat een zonnekap oid in de 'flitsbaan' zat?
Wellicht kun je een foto plaatsen, of er mij 1 (origineel) mailen? (via PB kun je contact opnemen).
Dan kunnen we 'meekijken'.
Groet Danny
welkom op dit forum!
Het zou helpen als we zo'n originele foto eens zouden zien, ik ben zelf begonnen met een D3100 en daar kun je prima mee werken met flits hoor.
Het kan wellicht zijn dat een zonnekap oid in de 'flitsbaan' zat?
Wellicht kun je een foto plaatsen, of er mij 1 (origineel) mailen? (via PB kun je contact opnemen).
Dan kunnen we 'meekijken'.
Groet Danny
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
-
- Forumlid
Ik heb helaas de mislukte foto's verwijderd. Bij de winkel zeiden ze een externe flitser plaatsen op de camera dit zou moeten helpen tegen de licht vlekken in beeld. Weet iemand hier meer van?
Dat hangt ervan af wat voor witte vlekken het zijn. Laat maar zien (als je het weer hebt).
-
- Forumlid
Als de witte vlekken van de flitser komen helpt alleen een externe flitser die onder een hoek van 45 graden het object belicht. Hoek van inval is hoek van uitval. Onder water noemt men dit backscatter, flitslicht wat op vaste deeltjes wordt gereflecteerd en vaak voor sneeuw buien zorgt. Dit komt alleen voor als flitser boven de lens staat en het object dus recht van voren in het verlengde van de lens belicht. Dit ongeacht of men een diffuser gebruikt. Als Onderwater fotograaf heb ik hier vaak mee te maken.
Verstuurd van mijn GT-I9505 met Tapatalk
Verstuurd van mijn GT-I9505 met Tapatalk
- PeterGD
- Forumlid
Hi,a90 schreef:Toch maar Canon dan denk ik...
het ligt in dit geval aan reflecties van het flitslicht door stofdeeltjes.
Ik heb daar in Azië ook erg veel last gehad.
Dat was toen met een Canon

Het flitslicht onder 45 graden bouncen lijkt me een slim plan,
daar ga ik mee aan de slag, thnx ninabeertje.
Ik denk dat, zolang de ongewenste reflecties onder een andere hoek invallen,
het probleem drastisch vermindert of helemaal verdwijnt.
Greetz, Peter
This message was sent from my iMac.
Nikon D610+MB-D14|Nikon D7000+MB-D11|Nikon SB900|Nikkor 24-70 f/2.8|Nikkor 50 f/1.8|Nikkor 70-300 f/4.5-5.6|Nikkor 85 f/1.8|Nikkor 105 f/2.8
Nikon D610+MB-D14|Nikon D7000+MB-D11|Nikon SB900|Nikkor 24-70 f/2.8|Nikkor 50 f/1.8|Nikkor 70-300 f/4.5-5.6|Nikkor 85 f/1.8|Nikkor 105 f/2.8
-
- Forumlid
Ik heb even wat flitsers bekeken mijn budget voor op mijn D3100 is beperkt.
http://www.camera.nl/foto-video/foto-vi ... kon-sb-300" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.camera.nl/metz-36-af-5-nikon" onclick="window.open(this.href);return false;
Welke is beter?
Groet
http://www.camera.nl/foto-video/foto-vi ... kon-sb-300" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.camera.nl/metz-36-af-5-nikon" onclick="window.open(this.href);return false;
Welke is beter?
Groet
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Witte vlekken op een foto ontstaan door reflecties van je flitslicht. Met een beroerd filter op je objectief, wordt het alleen maar erger. Zo'n filter dient alleen om het objectief te beschermen, dus verwijderen als je gaat fotograferen.
Met een grotere flitser los je het probleem niet 1 2 3 op. Ook een grotere flitser zet je boven op je camera, al wordt de hoek wel iets groter. Maar wordt er in een ruimte gerookt dan ben je de klos.
De SB-300 is relatief duur, je kunt er niet draadloos mee werken, en veel andere zaken kunnen ook niet. Hier : http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon-iDDL-flitsers.xls" onclick="window.open(this.href);return false; staan de mogelijkheden. (regel 4)
Een beetje een flitser gaat meerdere camera's mee, koop een flitser met meer mogelijkheden en je volgende camera kan er ook mee overweg. Dat een flitser mee zoomt met het objectief, dat je een flitser manueel kunt instellen, dat ontbreek allemaal bij de SB-300.
De goedkoopste Nikon flitser waar alles mee kan is de SB-700.
Goedkopere merken op volgorde van kwaliteit (volgens Hans dus!)
Metz
Cullmann
Nissin
Yongnuo
Sigma
Meike
Tumax
Yinyan
Phottix
Met een grotere flitser los je het probleem niet 1 2 3 op. Ook een grotere flitser zet je boven op je camera, al wordt de hoek wel iets groter. Maar wordt er in een ruimte gerookt dan ben je de klos.
De SB-300 is relatief duur, je kunt er niet draadloos mee werken, en veel andere zaken kunnen ook niet. Hier : http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon-iDDL-flitsers.xls" onclick="window.open(this.href);return false; staan de mogelijkheden. (regel 4)
Een beetje een flitser gaat meerdere camera's mee, koop een flitser met meer mogelijkheden en je volgende camera kan er ook mee overweg. Dat een flitser mee zoomt met het objectief, dat je een flitser manueel kunt instellen, dat ontbreek allemaal bij de SB-300.
De goedkoopste Nikon flitser waar alles mee kan is de SB-700.
Goedkopere merken op volgorde van kwaliteit (volgens Hans dus!)
Metz
Cullmann
Nissin
Yongnuo
Sigma
Meike
Tumax
Yinyan
Phottix
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Ik heb zelf een Nissin 622 MKII en bevalt mij prima. Nu dezelfde prijs als de S300.
Maar om bij Hans aan te sluiten: ieder zijn smaak/ervaring.
Maar om bij Hans aan te sluiten: ieder zijn smaak/ervaring.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
- joebat
- Forumlid
Ik heb een Metz en doet alles wat ik nodig heb, eenvoudig in gebruik en niet zo duur.
Succes in je zoektocht.
J.
Succes in je zoektocht.
J.
Nikon D3200 met 18-105, AF-S 50 1.8, AF-S 35 1.8, Samyang 14 2.8 UMC, Pentor 500 f/8, Metz AF 50-1, voorzetlens Canon 250D,