Ik ben al een ruime tijd op zoek naar een oplossing voor het volgende. Ik heb momenteel een D90 waar ik qua bediening zeer tevreden over ben. Ik gebruik met name een Nikkor 18-200mm lens of mijn kitlens 18-55mm. Ik loop tegen de volgende beperkingen aan:
Body:
- Binnen kan ik met bestaand licht niet echt een fatsoenlijke foto maken. Diafragma vol open en ISO op acceptabele (zonder veel ruis) 640/800 zorgt toch nog voor teveel bewegingsonscherpte wat betreft de sluitertijd (ondanks de VR op mijn lens)
Lenzen:
- Iets teveel compromis aan alle kanten. Scherpte, lichtsterkte, AF snelheid.
Kortom, tijd voor een vervanging/upgrade. Nu heb ik zitten kijken voor het volgende: een D7100 als opvolger of een D800. Ik heb ze naast elkaar vastgehad zodat ik ze een dag goed kon testen. De afweging die ik hier tussen maak op dit moment:
D7100 voordelen:
- mooie opvolger voor D90
- betaalbaar
- DX wat mijn zoombereik fijn houdt (ik heb gekeken naar welk brandpunt ik vaak schiet en dat is best vaak 150-200 mm)
D7100 nadelen:
- Minder detail wat de D800 wel biedt.
- Foto's spreken minder dan op een fullframe (dat altijd dat dat onzin was, maar na het vergelijk merk ik dat je het echt ziet in de foto's)
D800 voordelen:
- D800 top camera met meer details, zeker in de donkere gebieden.
- Grotere stap voorwaarts
D800 nadelen:
- Ik mis met een 200mm zoom bereik. Ik mis de cropfactor enigszins.
- Best veel duurder als ik kijk naar wat ik er t.o.v. de D7100 op vooruit zou gaan.
Daarnaast weet ik dat ik aan mijn lenzen ook zal moeten sleutelen...
Ik heb de volgende lenzen geprobeerd: Nikkor 70-200 f/2.8, Nikkor 24-70 f/2.8, Sigma 17-50 f/2.8, een aantal primes: Carl Zeis 28mm, 35mm, 50mm, 85mm varierend van f/1.8 tot f/2.0.
- De 70-200mm is echt een parel voor mij (iets aan de zware kant, maar dat zou ik er graag voor over hebben) alleen echt te duur om te kopen, met 1800 euro.
- De 24-70 viel mij wat tegen. Had er meer van verwacht. Hij voelde wat beperkt aan qua bereik, maar daar zal ik mee moeten leven want mijn compromis lens 18-200 heeft weer hele andere nadelen

- De 17-50 mm is een top lens. Betaalbaar en goede kandidaat om aan te schaffen.
- Primes, in de praktijk niet echt mijn ding om alleen maar primes te kopen, alhoewel heel veel mensen er echt bij zweren. Ik snap het qua kwaliteit en scherpte, maar mijn tong hing op mijn schoenen na het eind van de dag met al die primes en 'loop' zoom.
- Een andere lens zoals een 70-300 lijkt me samen met 17-50 ook wel een goede combi.
Het probleem zit er in dat ik geen bakken met geld (nu) kan investeren. Ik heb het volgende budget: nu 1500 euro en over half jaar ook zoiets dus 3000 in totaal. Ik kan dus nu geen D800 kopen, maar wel een D7100 + 1 lens. Of nu alleen nieuwe lens(en) op mijn D90, maar ik merkte dat binnen met bestaand licht nog steeds een klus is. Derde optie: Wachten en sparen voor de D800. In de toekomst komt er zeker ooit een fullframe, maar ik moet er dan qua budget nog best ff op wachten. Zeker omdat ik ook geen FF lenzen heb nu.
Ik fotograaf het liefst mensen, full body shots en rag scherpe closeups (wat nu overigens niet lukt met de kitlens of 18-200) maar ook landschap en van verderaf closeup.
Ik wil graag verder, haal nu het maximale uit mijn set, maar ben toe aan iets nieuws. Ik wil een betere start zetten voor een vaste set: goede body en 3 lenzen waar ik niet meer vanaf wil

Wat zouden jullie me aanraden?