Aankoop nieuwe camera

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Nielsssiee87
Forumlid
Forumlid

Aankoop nieuwe camera

Bericht door Nielsssiee87 » do jun 19 2014 6:20 pm

Hallo mijn naam is Niels Koster

Ik fotografeer nu al een tijdje met de D5100 en wou al een poosje een andere camera.
Nu heeft een vriend gevraagd hun bruiloft te fotograferen en dit is voor mij de trieer geweest om echt een andere camera te kopen.
ik zou graag de overstap willen maken naar een fx camera en wel de D610

nu is mijn vraag is dit echt nodig, en zo ja willen jullie deze keuze onderbouwen?
ik snap dat een fx camera sneller, scherper en beter is.

ik neem aan dat hier op het forum wel meer fotografen zijn die ook bruiloften morgen fotograferen

hebben jullie tips voor mij welke lenzen en body's jullie gebruiken?

graag hoor ik van jullie

met vriendelijke groeten

Niels

bjornc
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Aankoop nieuwe camera

Bericht door bjornc » do jun 19 2014 6:36 pm

Een FX is niet per se sneller, niet scherper en ook niet beter.

Maar er zijn wel punten waarop FX uitblinkt ten opzichte van DX.

- Minder ruis
- Betere mogelijkheden met scherptediepte

Kristian
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Kristian » do jun 19 2014 6:43 pm

Hallo Niels,

Ik denk dat je ook even moet kijken naar wat voor objectieven je hebt. aangezien niet alle DX objectieven op een FX willen.
Verder is een FX wel een stuk beter maar ook een stuk duurder.

De reden waarom ik een half jaar geleden voor de D7100 koos was mede omdat de FX te duur zijn voor mij. Over 3/4 jaar kijk ik dan wel weer.

Hiervoor had ik een D5000, en de stap naar D7100 is heel groot. En ik denk dat die ook prima voor jou is, maar dat is ook smaken verschillen en wat je er allemaal mee wilt doen.
De prijs is in ieder geval wel zo'n 700 euro verschil tussen beide.
1x Nikon D4s
1x Nikon D4
AF-S 14-24 F2.8
AF-S 24-70 F2.8
AF-S 70-200 F2.8 VRII
AF-S 300 F2.8 VRll

http://www.kristiangiesenfotografie.nl

Jumpjiving
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jumpjiving » do jun 19 2014 7:36 pm

De D610 is een hele goede camera.
Beter o.a. met hoge iso waarde.
Maaarrrr
Je eerste bruiloft?
Zou ik niet doen met een camera waarvan jede juiste kneepjes nog niet kent.
Je verteld niet welke lenzen je hebt.
Of koop je meteen lichtsterke lenzen voor die fx.
Want bij bruiloften is de kwaliteit van de lenzen en een externe (liefst 2) flitsers en een tweede body even belangrijk
Dus vertel wat voor gereedschap je mee wilt nemen.

Tzigane
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Tzigane » do jun 19 2014 8:09 pm

Ik fotografeer regelmatig bruiloften.

En, misschien schat ik het verkeerd in, maar met alle respect:
Ik ga het je heel erg afraden om een bruiloft voor een vriend te fotograferen, als het je eerste keer is, en je niet genoeg verstand hebt van de apparatuur die je gebruikt. Om meerdere redenen:

1) Dit soort dingen heeft een grote kans om op gedonder uit te lopen. Vriendenprijsje, geen goede afspraken en vage verwachtingen, het duurt daarom te lang met nabewerken, mensen worden ongeduldig etc. je hebt waarschijnlijk geen contract of wat dan ook. Wat gebeurt er als er iets misgaat? Heb je een back-up camera en spullen? Ik heb vriendschappen hierop zien stuklopen.

2) Hoe snel weet jij de juiste instellingen te pakken in rap wisselende omstandigheden en licht? En weet je deze ook in een keer goed te pakken? Je krijgt voor de belangrijke momenten maar een kans namelijk.
Weet je hoe de dynamiek van een bruiloft is als fotograaf? Waar je moet staan voor de goede shots en met welke instellingen? Hoeveel tijd je hebt voor X of Y? Hoe je een enigzins gestresst bruidspaar goed op de foto zet en de familie regiseert? (fair enough, als goede vriend zul je hier een voordeel hebben)

3) Daarbij, ben je ook te gast bij je vrienden, dus het is makkelijk om afgeleid te raken, omdat je (of de andere gasten!) uiteraard ook wel een gezellig praatje willen maken hier en daar, waardoor je goede momenten mist.

Misschien begrijp ik het verkeerd, en is er een officiele fotograaf, en hebben ze jou gevraagd voor wat extra foto's/ Helemaal goed, als het bruidspaar en fotograaf het goed vind. (zorg dat je de fotograaf niet in de weg loopt, hem/haar wordt namelijk veel geld betaald en daar wordt wat voor terugverwacht).

Zeker als je dan ook niet goed weet wat voor spullen je nou eigenlijk nodig hebt en wat fullframe bijvoorbeeld doet denk dat hier een hoge kans bestaat om mensen teleur te stellen.... :(
Dan denk ik: Doe het bruidspaar en jezelf een plezier, en laat het fotograferen van de bruiloft over aan iemand die er verstand van heeft. alles gebeurt maar een keer, en je kunt het niet maken om iets te missen of iets per ongeluk te verpesten.

En nee, de D610 is in mijn ogen geen handige camera voor bruiloften.

Nielsssiee87
Forumlid
Forumlid

Bericht door Nielsssiee87 » do jun 19 2014 8:25 pm

Hallo allemaal, bedankt voor al jullie berichten

ik heb ten eerste een leuke fullframe camera gezien met drie lenzen

14-24
24-70
70 200

dit leek mij de goede keuze.
ik wou er een tweede body bij huren

de bruiloft is volgend jaar mei... dus heb genoeg tijd om de fx te leren kennen.. voor de rest heb ik best veel verstand van de fotografie en het nabewerken in photoshop.
ik ben gigantisch enthousiast en ik snap jullie reacties.

Tzigane wat is volgens u een betere camera?

prol
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door prol » do jun 19 2014 8:36 pm

Gaan, eens moet de eerste keer zijn
Aan het materiaal zal het niet liggen.
Wel goede afspraak maken met het bruidspaar.
Nikon D4, Nikon 14-24 2.8, Nikon 24-70 2.8, AFS, Nikon 70-200 2.8 VRII, VR Micro-Nikkor 105 mm f 2.8 G, Redged TSC 424 Benro B3 Ballhead statief
Elinchrom 250 - 500 BXRi, Elinchrom Deep Octa, Elinchrom rotalux 175 cm, Elinchrom Quadra 2x S-kop

Tzigane
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Tzigane » do jun 19 2014 8:45 pm

Of je het aandurft is natuurlijk helemaal aan jou en aan het bruidspaar, maar persoonlijk zou ik echt geen eerste trouwerij voor vrienden schieten..
Het kan immens stressvol zijn, vaker wel dan niet, en als je als vriend van het bruidspaar komt lijkt me dat geen fijne rol als aanwezige. Je bent uren lang foto's aan het maken waarbij veel belangrijke niet-te-missen momenten voorbij komen. Aan het einde van de dag ben je doodmoe, en heb je waarschijnlijk ook niet kunnen genieten van de bruiloft van je eigen vrienden.
De kans dat er iets misgaat door onervarenheid is gewoon heel erg groot, en dat wil je zeker vrienden niet aan doen.

Eens moet inderdaad de eerste keer zijn, maar dan liever eerst een paar keer als second shooter bij een ervaren fotograaf.

Mocht je het dan toch echt willen doen:
Ik gebruik een D700 of D3 als hoofdcamera, met 3 primes. Daarnaast heb ik een digitale backupcamera, en een analoge middenformaat en kleinbeeldcamera.
De 610 mist een aantal knoppen en functies, en geeft wat mij betreft te grote bestaden. 20MP is leuk, maar niet als je daarna nog door honderden bruidsfoto's moet worstelen.
Koop naast de lichtsterke zooms een aantal lichtsterkere primes. (50 en 85 bijvoorbeeld) Je zooms zijn waarschijnlijk niet genoeg als het avond is.
Laatst gewijzigd door Tzigane op do jun 19 2014 8:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » do jun 19 2014 8:55 pm

Nielsssiee87 schreef:Hallo allemaal, bedankt voor al jullie berichten

ik heb ten eerste een leuke fullframe camera gezien met drie lenzen

14-24
24-70
70 200

dit leek mij de goede keuze.
Op een bruiloft zou ik niet zo veel gewicht aan glas meenemen. Eerder een 20 of 24, een 35 en een 85 prime (op FX).
Lang geleden heb ik wel eens bruiloften voor vrienden gedaan, met een Canon Ftb (geleend) en m'n eigen FE2. Zo veel verschillend glas had ik toen niet. Een 50 mm resp. een 35-105. Laat de techniek niet overheersen. De vriendschappen houden nog stand (decennia later ..).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Jumpjiving
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jumpjiving » do jun 19 2014 9:08 pm

Ik ga je het niet afraden.
Maar bedenk wel het is helemaal niet leuk om te doen(vaak)
Ik zou niet graag beroepsmatig bruiloften fotograferen.
Dat is echt afzien.
Vaak jachtig en onvoorspelbaar.
De verwachtingen (en eisen) zijn vaak erg hoog.
Begin er zowiezo niet aan een album samen te stellen als je daar geen ervaring mee hebt.
En het is de hele dag concentreren, concentreren, je afsluiten van zaken die voor het werk belangrijk zijn.
En je moet goed met mensen kunnen omgaan.
Een bekende valkuil is de camera binnen afstellen op het daar aanwezige licht en dan buiten komende de camera in de verkeerde instellingen hebben staan op het moment dat daar belangrijke fotomomenten zijn en andersom.
Steeds een stap vooruit denken.
En lees wat eerder over dit onderwerp hier geschreven is.
De D610 zal naar mijn idee best geschikt zijn.
Maar je moet wel een periode van leren en oefenen om er mee te kunnen werken.
Spreek niet uit ervaring maar meen dat van anderen te hebben begrepen.

Willem v D
Forumlid
Forumlid

Bericht door Willem v D » vr jun 20 2014 10:36 am

Als je persé die bruiloft wil doen:
eerst een paar keer oefenen ergens binnen zoals een concert, in de kroeg, kermis als het donker is.
2 camera's,
1 met standaard zoom (24-70)
en 1 met een of 2 primes (50+85 fx)
dan heb je je back-up en minimaal gewissel.
Daarbij nog een flitser voor elke camera.

Dat zou mijn basis zijn hoewel ik nog nooit een bruiloft heb gedaan.

Maar wat andere al zeggen eerst de techniek leren, vooral goed flitsen is moeilijk.
dat is al belangrijker als een fx of dx body.

Kristian
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Kristian » vr jun 20 2014 12:19 pm

Ik zie trouwens meer berichten dat het word afgeraden om trouwerijen te fotograferen dan dat er word gekeken of de D610 een goede camera zal zijn hiervoor...
1x Nikon D4s
1x Nikon D4
AF-S 14-24 F2.8
AF-S 24-70 F2.8
AF-S 70-200 F2.8 VRII
AF-S 300 F2.8 VRll

http://www.kristiangiesenfotografie.nl

Cyrus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Cyrus » vr jun 20 2014 12:36 pm

@Kristian: kleine nuance - het wordt afgeraden om voor vrienden de eerste shoot van een bruiloft ooit te doen, om redenen die niet direct in het materiaal gelegen zijn. En in genoemde argumenten kan ik mij prima vinden.

Wat het materiaal betreft: een D610 is een prima camera voor dit werk, mits je de camera door en door kent voordat je aan zo'n shoot begint. Simpelweg omdat er geen ruimte is voor geblunder met instellingen waardoor je de belangrijke momenten mist.

Mooiste is om inderdaad 2 fullframe bodies te hebben, één met een 24-70 waar je zo'n beetje alles mee kan en één met een 85 F/1.4 of F/1.8 prime voor de close-ups. En vergeet niet een groothoek mee te nemen voor overzichtsfoto's binnen en buiten, groepsfoto etc..
Groeten,
Edwin

flickr - website

lock
Forumlid
Forumlid

Bericht door lock » vr jun 20 2014 1:01 pm

Je vraagt ons om advies mbt jouw eigen vraag of een nieuwe FX nodig is.

Mag ik je vragen waarom je een andere camera denkt nodig te hebben ? Wat denk je te verbeteren met een nieuwe camera ?

lock

Tzigane
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Tzigane » vr jun 20 2014 1:11 pm

Voor vreemden zou ik het ook niet doen, ik zou gewoon nooit zoveel risico nemen om de herinneringen te verprutsen van wat een van de mooiste dagen van een bruidspaar is...

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”