jullie advies aub..
-
Tjerry
- Forumlid

- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
jullie advies aub..
Hallo iedereen!
Ik zal me even voorstellen aangezien dit mijn eerste bericht op dit forum is.
Mijn naam is tjerry, ben 33 jaar en woon in Helmond
Ik ben eigenlijk al wel een tijdje bezig met fotografie (hobby)
Een aantal jaar geleden heb ik een nikon d70s aangeschaft, was niet al te duur en leek me een prima starters setje.
Bij deze camera zat een 28-80 lens en een 70-300mm Van dit starters setje heb ik veel plezier gehad!
Onlangs heb ik dus besloten om een nieuwer toestel aan te schaffen.. want wil weer een stap verder in de fotografie..
ik wil eigenlijk de kant op van sport fotografie en natuur.
nu ben ik ook aan het kijken voor een paar lenzen en deze heb ik op het oog maar nu moet ik daar ook nog een goede body bij hebben.
maar ik wil ook jullie advies horen.
14-24 mmf2.8
24-85mmf3.5-4.5
80-400mmf4.5-5.6
Ik ben benieuwd naar jullie mening
Ik zal me even voorstellen aangezien dit mijn eerste bericht op dit forum is.
Mijn naam is tjerry, ben 33 jaar en woon in Helmond
Ik ben eigenlijk al wel een tijdje bezig met fotografie (hobby)
Een aantal jaar geleden heb ik een nikon d70s aangeschaft, was niet al te duur en leek me een prima starters setje.
Bij deze camera zat een 28-80 lens en een 70-300mm Van dit starters setje heb ik veel plezier gehad!
Onlangs heb ik dus besloten om een nieuwer toestel aan te schaffen.. want wil weer een stap verder in de fotografie..
ik wil eigenlijk de kant op van sport fotografie en natuur.
nu ben ik ook aan het kijken voor een paar lenzen en deze heb ik op het oog maar nu moet ik daar ook nog een goede body bij hebben.
maar ik wil ook jullie advies horen.
14-24 mmf2.8
24-85mmf3.5-4.5
80-400mmf4.5-5.6
Ik ben benieuwd naar jullie mening
- gijs sandberg
- Clublid

- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: jullie advies aub..
Bete Tjerry,
Ik zie geen keuze voor een FX of een DX kamera (erg bepalend)
Het lijstje lenzen oogt niet erg consistent;
-de NIkon 14-24 is een lens voor professionals
-24-85 is enigszins vlees noch vis, wellicht een ouder ontwerp
-de 80-400 is speciaal voor mensen die een lange zoomlens willen hebben (menignen varieren, er zijn twee versies).
Ik geef toe, er zijn vele lenzen, die niet allen even goed op courante kamera's passen/werken.
De beste lijst met lenzen (ook historie) staat hier:
http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/specs.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je zorgvuldig een kamera kiest kan je (voorlopig) de bestaande lenzen gebruiken.
Groeten, Gijs
Ik zie geen keuze voor een FX of een DX kamera (erg bepalend)
Het lijstje lenzen oogt niet erg consistent;
-de NIkon 14-24 is een lens voor professionals
-24-85 is enigszins vlees noch vis, wellicht een ouder ontwerp
-de 80-400 is speciaal voor mensen die een lange zoomlens willen hebben (menignen varieren, er zijn twee versies).
Ik geef toe, er zijn vele lenzen, die niet allen even goed op courante kamera's passen/werken.
De beste lijst met lenzen (ook historie) staat hier:
http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/specs.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je zorgvuldig een kamera kiest kan je (voorlopig) de bestaande lenzen gebruiken.
Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op di jul 29 2014 9:15 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Jaap Driest
- Forumlid

- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Je moet misschien eerst bepalen of je bij DX wilt blijven of full frame wilt gaan.
Zo te zien aan je objectiefkeuze wil je fullframe.
D700: alleen tweedehands, professioneel werkpaard, rond de 8-900 euro te krijgen
D600/610: prima, maar iets minder degelijk dan 700/800, maar wel weer moderner (hogere ISO-waarden)
D800/810: top, maar duur
Qua objectief zou ik die 80-400 inruilen voor een 70-200 2.8.
Iets toegankelijker en veelzijdiger in gebruik.
En verder: gewoon doen. fotograferen leer je met iedere camera. Je komt dan vanzelf tegen wat jouw specifieke stijl is en welke apparatuur daarbij past.
Nu niet doodstaren op de juiste spullen.
Zo te zien aan je objectiefkeuze wil je fullframe.
D700: alleen tweedehands, professioneel werkpaard, rond de 8-900 euro te krijgen
D600/610: prima, maar iets minder degelijk dan 700/800, maar wel weer moderner (hogere ISO-waarden)
D800/810: top, maar duur
Qua objectief zou ik die 80-400 inruilen voor een 70-200 2.8.
Iets toegankelijker en veelzijdiger in gebruik.
En verder: gewoon doen. fotograferen leer je met iedere camera. Je komt dan vanzelf tegen wat jouw specifieke stijl is en welke apparatuur daarbij past.
Nu niet doodstaren op de juiste spullen.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
-
M@rcel
- Forumlid

Wat is je motivatie voor het rijtje lenzen?
Wat mis je bij de 70-300, dat is namelijk een goede lens, zeker tot 200mm.
Wat mis je bij de 70-300, dat is namelijk een goede lens, zeker tot 200mm.
-
Jumpjiving
- Forumlid

- Contacteer:
Welkom beste man.
Over je vraag.....
Je ziet dat bij de antwoorden vanuit vooronderstellingen wordt uitgegaan.
Je geeft over je huidige glaswerk te weinig informatie, geeft niet aan welke body (dx of ff ) je denkt aan te schaffen.
Geen indicatie van je budget.
En geen informatie over de soort foto's je denkt te gaan maken.
Je ziet nu advies van(Volkswagen Golf over te stappen naar een Porsche) en gaan met bij de lenzen ervan uit dat dit jonge exemplaren zijn met stabilisatie.
Dus even meer vertellen.
Over je vraag.....
Je ziet dat bij de antwoorden vanuit vooronderstellingen wordt uitgegaan.
Je geeft over je huidige glaswerk te weinig informatie, geeft niet aan welke body (dx of ff ) je denkt aan te schaffen.
Geen indicatie van je budget.
En geen informatie over de soort foto's je denkt te gaan maken.
Je ziet nu advies van(Volkswagen Golf over te stappen naar een Porsche) en gaan met bij de lenzen ervan uit dat dit jonge exemplaren zijn met stabilisatie.
Dus even meer vertellen.
-
Redblockman
- Forumlid

Welke 70-300 heb je exact? en was je van plan deze eventueel te houden of mag deze absoluut niet mee naar de nieuwe body? 28-80 ken ik niet zo dus durf ik geen uitspraken over te doen.
Maar ook ik zit weer met de bekende vragen...
Full frame of crop en welke body dan(met interne scherpstelmotor of zonder).
Wat houdt sport voor jou in, een intensief potje dammen waarbij je lekker dicht op de actie kan kruipen, of een schaatswedstrijd waarbij je verslag legt vanaf 1 punt langs de baan?
Natuur is nog breder zowat, wil je dat roodborstje op 20 meter afstand haarscherp vastleggen, of het lieveheersbeestje tot in het fijnste detail wat over je hand kruipt of misschien wel dat prachtige uitzicht over het meer bij zonsondergang...
Wat is je budget? je kan een werkbare set neer zetten voor tegen de 1000 euro(of minder) of voor tegen de 15000 euro....
Wat noem je verder gaan in de fotografie?
Zelf zou ik denk ik toch eens kijken naar de Nikon of tamron 70-300 VR/VC als je een goede alround tele lens wil en bijvoorbeeld een tokina 11-16 F2.8 of een sigma 10-20 F4-5.6 doe er nog een goede "basis" lens bij als een tamron of sigma 17-50 F2.8 en combineer dat met een D7000/7100 en je kan heel veel doen denk ik. Dan ben je 1700-2000 euro verder denk ik zo... Mits je wat goed dealtjes kan scoren.
Maar ook ik zit weer met de bekende vragen...
Full frame of crop en welke body dan(met interne scherpstelmotor of zonder).
Wat houdt sport voor jou in, een intensief potje dammen waarbij je lekker dicht op de actie kan kruipen, of een schaatswedstrijd waarbij je verslag legt vanaf 1 punt langs de baan?
Natuur is nog breder zowat, wil je dat roodborstje op 20 meter afstand haarscherp vastleggen, of het lieveheersbeestje tot in het fijnste detail wat over je hand kruipt of misschien wel dat prachtige uitzicht over het meer bij zonsondergang...
Wat is je budget? je kan een werkbare set neer zetten voor tegen de 1000 euro(of minder) of voor tegen de 15000 euro....
Wat noem je verder gaan in de fotografie?
Zelf zou ik denk ik toch eens kijken naar de Nikon of tamron 70-300 VR/VC als je een goede alround tele lens wil en bijvoorbeeld een tokina 11-16 F2.8 of een sigma 10-20 F4-5.6 doe er nog een goede "basis" lens bij als een tamron of sigma 17-50 F2.8 en combineer dat met een D7000/7100 en je kan heel veel doen denk ik. Dan ben je 1700-2000 euro verder denk ik zo... Mits je wat goed dealtjes kan scoren.
-
Kristian
- Forumlid

- Contacteer:
Hallo Tjerry!
Ik zou gaan voor een DX, waarom?? Puur omdat je ook nog voor de hobby schiet. En je denk ik nog heel veel wegwijs kan worden. Ikzelf heb nu de D7100 en dat werkt heel goed.
De 70-300 VR Nikon is een erg fijne lens voor sport, heb die zelf ook 2 jaar daarvoor gebruikt.
Misschien al is het niet de vraag, om je 24-80 te vervangen voor een Tamron 24-70 2.8 Deze moet erg goed zijn(goedkoop, vergeleken met de nikon) en heeft beeldstabilisatie.
Voor een groothoek ben ik de laatste tijd zelf ook aan het kijken. Nikon is te duur, en kom ik bij de Tokina 11-16 2.8 die erg goed moet zijn. (en bijna 3x zo goedkoop dan de nikon)
Ik zou gaan voor een DX, waarom?? Puur omdat je ook nog voor de hobby schiet. En je denk ik nog heel veel wegwijs kan worden. Ikzelf heb nu de D7100 en dat werkt heel goed.
De 70-300 VR Nikon is een erg fijne lens voor sport, heb die zelf ook 2 jaar daarvoor gebruikt.
Misschien al is het niet de vraag, om je 24-80 te vervangen voor een Tamron 24-70 2.8 Deze moet erg goed zijn(goedkoop, vergeleken met de nikon) en heeft beeldstabilisatie.
Voor een groothoek ben ik de laatste tijd zelf ook aan het kijken. Nikon is te duur, en kom ik bij de Tokina 11-16 2.8 die erg goed moet zijn. (en bijna 3x zo goedkoop dan de nikon)
1x Nikon D4s
1x Nikon D4
AF-S 14-24 F2.8
AF-S 24-70 F2.8
AF-S 70-200 F2.8 VRII
AF-S 300 F2.8 VRll
http://www.kristiangiesenfotografie.nl
1x Nikon D4
AF-S 14-24 F2.8
AF-S 24-70 F2.8
AF-S 70-200 F2.8 VRII
AF-S 300 F2.8 VRll
-
bart78
- Forumlid

Je zou er voor kunnen kiezen een goede 70-200 F2.8 op de kop proberen te tikken als je voor de combinatie sport/natuur gaat.
Je kunt ze namelijk ook voor Portret en Closeup fotografie gebruiken. En met een teleconvertor is het bereik nog wat aan te passen.
Je kunt ze namelijk ook voor Portret en Closeup fotografie gebruiken. En met een teleconvertor is het bereik nog wat aan te passen.
Nikon D700 - Nikon 85mm F1.8G - Nikon 50mm F1.4G - Tamron SP 70-200 F2.8
-
Tom van Hell
- Forumlid

- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Gezien je prachtige Nikon? groothoek lens zou ik zeggen D610 die heeft ook een groter buffer ( voordeel met sport)
Anders D7100 . Ik heb ze alletwee ben er zeeer tevreden mee fijne set
D800 zou ik afraden voor sport en natuurfotografie enorme bestanden en voor die prijs heb je zowat een d610 en een d7100
D800 is ook minder vergevingsgezind dus zou ik niet doen gezien sport en natuur
Maar zoveel mensen zoveel meningen maar dit is de mijne
suc6 met je beslissing
D800 zou ik afraden voor sport en natuurfotografie enorme bestanden en voor die prijs heb je zowat een d610 en een d7100
suc6 met je beslissing
Wat voor soort sportfotografie wil je gaan doen? Voor voetbalwedstrijden heb je ander spul nodig dan voor bijvoorbeeld wielrennen. Overigens kan je met iedere camera sportfotografie beoefenen, zolang je binnen de mogelijkheden van de spullen blijft. Voorbeeld: als je je bij voetbal beperkt tot acties voor 1 van de doelen (waar je dan vlakbij staat) kan je met een normaal objectief prima foto's maken. Ander voorbeeld: ik heb behoorlijke geslaagde wielrenfoto's gemaakt met een 50mm op mijn D70.
-
Kristian
- Forumlid

- Contacteer:
Waarom heb je ''ander spul'' nodig bij voetbal dan bij wielrennen of andersom? Neem aan als je de actie wilt pakken bij beide sporten dat je bijvoorbeeld prima met een D7100, 70-200/300 uit de voeten kunt.
Maar dit heeft idd mede te maken met wat je wilt, en uiteraard de fotograaf zelf..
Maar dit heeft idd mede te maken met wat je wilt, en uiteraard de fotograaf zelf..
1x Nikon D4s
1x Nikon D4
AF-S 14-24 F2.8
AF-S 24-70 F2.8
AF-S 70-200 F2.8 VRII
AF-S 300 F2.8 VRll
1x Nikon D4
AF-S 14-24 F2.8
AF-S 24-70 F2.8
AF-S 70-200 F2.8 VRII
AF-S 300 F2.8 VRll
-
Flandria
Wat voor ervaring heb je al zoal?
Kan je wat fotomateriaal overleggen?
Kan je wat fotomateriaal overleggen?
-
lock
- Forumlid

Waarom vind jij de d800 minder vergevingsgezind dan een d7100? Ten opzichte van welke Nikon is dat volgens jou zo ?Tom van Hell schreef:Gezien je prachtige Nikon? groothoek lens zou ik zeggen D610 die heeft ook een groter buffer ( voordeel met sport)
suc6 met je beslissing
lock
- Cornerstone
- Forumlid

Tjerry heeft het al opgegeven