Leica

Discussie over foto-apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd
Rik Rollinga
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Leica

Bericht door Rik Rollinga » ma aug 11 2014 12:17 pm

Een body van $25000,- :mrgreen:

http://www.amazon.com/Leica-S2-P-37-5MP ... B002NPCJ0Y

Ik geloof gewoon niet dat er überhaupt een fotograaf op deze aardkloot rondloopt die deze zogenaamde meerwaarde door dit toestel echt uit zijn foto's haalt.

Hoe serieus moet je dit nemen? (misschien wel een retorische vraag op een merk gebonden Nikon forum, maar ok).
Als het niet echt hoeft.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Leica

Bericht door Cees » ma aug 11 2014 12:27 pm

Aardig toestel. wordt de nieuwe, hiervoor benodigde computer bijgeleverd? :lol:
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Ocram
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ocram » ma aug 11 2014 12:29 pm

$25000 is een koopje voor een Leica camera :wink:

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » ma aug 11 2014 12:32 pm

Zal in de Emiraten /Rusland/China vast wel een markt voor zijn.
Aan de andere kant functioneren deze camera's waarschijnlijk ook nog wel na een val uit een vliegtuig.
Een 'M' in ieder geval.

http://leica.nemeng.com/023e.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Re: Leica, bijgeleverd

Bericht door gijs sandberg » ma aug 11 2014 12:33 pm

Beste Cees,
Wat dacht je van de kosten van een rijtje bijbehorende objectieven?
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

gvdnberg
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door gvdnberg » ma aug 11 2014 1:44 pm

Cees schreef:Aardig toestel. wordt de nieuwe, hiervoor benodigde computer bijgeleverd? :lol:
Verklaar je eens nader Cees, 37,5 mp is toch maar weinig meer dan 36 mp uit de D800??
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Vincent » ma aug 11 2014 2:06 pm

Medium format camera's zijn over het algemeen wel ietsje duurder dan 'gewone' FX camera's. Ga maar eens voor een digitale Hasselblad of Mamiya winkelen dan is die prijs zo gek nog niet :wink:
Fin.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » ma aug 11 2014 2:06 pm

Klopt, Gert. Maar daar betaal je ook geen $ 25.000,= voor.
Daarbij hebben heel wat D800 gebruikers toch ook maar een nieuwe pc aangeschaft....... 8)
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma aug 11 2014 3:03 pm

Beste Rik, je retorische vraag verdient een antwoord. Ja, er zijn wel degelijk fotografen die alles uit een Leica S2 halen wat erin zit. De combinatie middenformaat/Leica-objectieven staat garant voor een briljante beeldkwaliteit. Ik heb er voorbeelden van gezien die er niet om liegen. Je hikt tegen de prijs aan, die is stevig, maar mijn opinie is dat de fotograaf die met deze camera werkt er heel lang mee doet - het is minder duur dan vele kleinbeeldfotografen uitgeven die steeds het nieuwste model van een Canon of een Nikon aanschaffen.

Op mijn werk zag ik laatst een fotograaf met een D700. Mijn oog viel op het gemonteerde Leica-objectief. De man had altijd met Leica R gewerkt, maar de Leica kleinbeeld-DSLR is een stille dood gestorven. Zijn keuze: een Nikon D700 en het bij Leitax laten ombouwen van zijn Leica-objectieven naar Nikon-vatting. Zijn argument: die objectieven overleven nog heel wat Nikons... Dat is de meerwaarde van Leica voor de echte liefhebber. Kwaliteit en duurzaamheid.

De S2 is duur, maar naar mijn mening zijn geld meer dan waard. En echt: ze worden verkocht. Zoek maar eens.

Rik Rollinga
Forumlid
Forumlid

Bericht door Rik Rollinga » ma aug 11 2014 3:49 pm

Volgens jou is die vraag dus zo retorisch nog niet. :-)

Tsja, fotografie is vooral een kwestie van fingerspitzengefühl, vind ik tenminste. De technische kwaliteiten van het toestel horen op de 2e plaats te komen als een soort noodzakelijk kwaad.

Zoals in heel veel dingen loopt de prijs onevenredig op met de kwaliteit (simpelweg omdat de hoeveelheid werk bij het maken en ontwerpen onevenredig oploopt met de kwaliteit). Om een lang verhaal kort te maken, voor een beetje meer kwaliteit moet je dus veel meer betalen. Is dat het waard als, juist in zoiets als fotografie, techniek op de 2e plaats komt en vakmanschap op de eerste?

Leica is een merk met een prachtige historie, maar de prijs van een auto voor een apparaatje dat plaatjes schiet..... ...nee!

Ik heb het niet opgezocht, maar ik vermoed dat een Leica in vroeger tijden, relatief minder duur moet zijn geweest, ik bedoel uitgedrukt als % van een gemiddeld salaris.

Zijn de Leicas en de Hasselblaadjes niet een beetje cult objecten geworden?
Als het niet echt hoeft.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma aug 11 2014 3:55 pm

Cult-objecten: denk ik ook...
Op een horloge van de Hema van een paar tientjes zie je dezelfde tijd als op een Rolex van een paar duizend. Maar sjonge jonge wat zie je veel "types" met Rolexen...

Rik Rollinga
Forumlid
Forumlid

Bericht door Rik Rollinga » ma aug 11 2014 4:02 pm

Mja, beetje banaal zo'n Rolex, dan nog liever een Leica (zelf toevallig onlangs een, voor mijn doen duur, mooi klassiek horloge gekocht, geen rolex uiteraard :-) ).
Als het niet echt hoeft.

jfbat
Forumlid
Forumlid

Bericht door jfbat » ma aug 11 2014 4:42 pm

Je zult er ongetwijfeld bij hebben die uit zo'n toestel plaatjes halen die ze ook prima met hun iPhone hadden kunnen nemen. Daarbij denk ik dan altijd maar: mooi dat dat soort mensen er ook zijn, die houden het voor de rest nog enigszins betaalbaar, al gaat dat voor deze Leica niet echt meer op, natuurlijk.

De stelling dat techniek op de tweede plek staat, gaat wat mij betreft slechts ten dele op. Van een beter fototoestel wordt je niet automatisch een betere fotograaf, dat geloof ik ook. Maar als de techniek niks uitmaakte, fotografeerden professionals met een D3300. Toch kopen die vaak de topmodellen. Die techniek maak wel degelijk wat uit. En een camera als deze in de juiste handen levert toch wel die extra op.

Is het zoveel geld waard. Tsja, dat is de aloude wet der techniek: om de laatste kleine verbeteringen te realiseren is steeds meer geld nodig. Deels omdat het steeds moeilijker wordt dat laatste kleine beetje nog te verbeteren, deels omdat de markt ook steeds kleiner wordt en die verbeteringen dus op met een kleiner aantal apparaten terug moet worden verdiend. En vervolgens is het apparaat over 2 jaar alweer voorbijgestreefd door goedkopere alternatieven...
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma aug 11 2014 5:06 pm

Om in Duitsland te blijven: als ik een S2 zou kunnen kopen, dan ook maar gelijk die IWC Porsche Design zonder toeters en bellen...

https://www.google.nl/search?q=IWC+Pors ... 1024%3B768" onclick="window.open(this.href);return false;

Trouwens, die 25 mille voor een S2 vallen toch in het niet bij wat ik zojuist aantrof van Nikon:

http://www.ebay.com/itm/331282045789" onclick="window.open(this.href);return false;

motorhan
Forumlid
Forumlid

Bericht door motorhan » ma aug 11 2014 5:35 pm

Wat veel prietpraat toch allemaal, beetje denigrerend en kortzichtig ook, vind ik dan. Je hebt ook geen Ferrari of Mercedes of Rols nodig je mag in Nederland toch maar beperkt 100 of 120 130 En ben je een betere chauffeur met een Mercedes dan iemand die met een Lada rijdt. Dat denk ik niet al zullen die er zeker zijn, maar andersom ook.
Zulke opmerkingen en vergelijking worden vaak gemaakt door mensen die het niet kunnen of willen betalen. En sommige van die mensen hebben dan weer een andere hobby waar zij wel geld voor over hebben. Er worden soms miljoenen betaald door een schilderij van Appel waarvan de grootste meute zegt dat kan ik ook wel, in de praktijk blijkt dat toch niet mee te vallen en er zijn er die daar veel geld voor over hebben een pot verf in verschillende kleuren dat op een stuk linnen is gesmeerd.
De koper van een dergelijk product ligt er waarschijnlijk minder wakker van dan iemand die na veel sparen een paar honderd euro bij elkaar heeft gespaard voor een in hun ogen simpel cameraatje of objectief.
En wordt elke bezitter van een duurdere camera automatisch een betere fotograaf of een betere chauffeur ik denk van niet maar het is totaal onbelangrijk wat wij er van vinden, zolang er blijkbaar toch een markt voor is.
En als die dure auto´s of Horloges ergens te zien zijn dan staan de fotografen met hun hobbycamera allemaal klaar om ze te fotograferen en vervolgens te roepen wat een overdaad.
We kopen ook niet allemaal kleren bij Zeeman een broek is tenslotte een broek. Niet dus het gaat ook om een stuk beleving.
En het klopt op een Hema horloge kun je ook zien hoe laat het is. En toch zijn er heel veel die geen Hema horloge hebben. Niet omdat een ander merk de tijd beter aan geeft maar gewoon omdat het er is en omdat het kan.
Ik ben het er mee eens dat sommigen met een telefoon hele mooie foto´s maken en dat komt dan vaak omdat die aanleggen en knippen zonder verder ergens over na te denken. En die met zijn of haar telefoon foto’s maakt moet waarschijnlijk lachen als hij zo´n Nikon fotograaf met z´n in hun ogen dure 3100 Nikon moeilijk zien doen met een camera en een tas en een statief en maar sjouwen.
Die denkt wat een onzin met een telefoon maak je toch net zulke mooie foto’s. Uiteindelijk gaat het bij velen om de herinnering en niet om de witbalans of de uitsnede of dat de kleur helemaal perfect is en maakt het ze niet uit dat er een grassprietje in de weg stond.
Veel foto´s komen niet verder dan in zo´n geval de telefoon of naar Facebook of de PC.
Waar het een beetje om gaat is dat als we het allemaal makkelijk zouden kunnen betalen er velen van ons ook die keus zouden maken en het toch maar eens zelf proberen of het wat is er zou dan op het Forum op zeker weer een nieuwe rubriek bijkomen.
Ik wens iedereen veel fotoplezier met telefoon met camera functie. en met alle merken en soorten camera´s. maar natuurlijk vooral met Nikon. En ach zo hebben we weer wat om over te praten.
Met vr gr,

Han

Plaats reactie

Terug naar “Niet aan Nikon gerelateerde foto apparatuur”