Puntensysteem bij de Fotosectie

Plaats hier je vragen en opmerkingen over dit forum.
JJG
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Puntensysteem bij de Fotosectie

Bericht door JJG » wo okt 08 2014 3:27 pm

Vaak vind ik het jammer dat er maar weinig op foto's wordt gereageerd in het Foto forum. Soms ontstaan er ook vervelende discussies die nergens toe leiden.

Het staat natuurlijk iedereen vrij om wel of niet te reageren en dat is wellicht ook genoeg om er niets aan te veranderen.

Misschien is het volgende idee al eerder geopperd, maar zou een soort 'puntensysteem' iets zijn? Dat wanneer je goede/opbouwende kritieken geeft een soort 'like' of 'nuttig' kan aanklikken? Dit om opbouwende kritieken te stimuleren? Ik zie iets dergelijks op een pc-forum ook ( hardware.info )

Wie weet is het een idee.

Groet!

CaptainHook

Re: Puntensysteem bij de Fotosectie

Bericht door CaptainHook » wo okt 08 2014 5:01 pm

Is veeeeels te subjectief, of beter gezegd van-weinig-waarde (want subjectief is vrijwel alles :wink: )

Dan krijg je dingen als vrindjespolitiek "hij vindt die van mij leuk, dus ik die van hem"
Of het gezichtsboek geneuzel met likes... :twisted:

En vind je iets op technisch gebied goed, of qua onderwerp? Of beiden? Of het één wel, maar het ander absoluut niet?
Kortom, ik vind dit soort puntendingen, lolligpuntjes en ander asocial geneuzel veelal nietszeggend.

Juist onderbouwde zaken hecht ik veel meer waarde aan. Dan heb je namelijk ook het idee dat beoordeelaar de moeite heeft genomen om je creatie te bekijken en onder woorden te brengen hoe of wat. Is dat niet het geval, dan slaat vaak de gemakzuchtsknopgekte toe en rammen we maar op die + of - knop.

JJG
Forumlid
Forumlid

Bericht door JJG » wo okt 08 2014 5:15 pm

Helemaal gelijk in!!

Iemand een prullenbak??

Reest
Clublid
Clublid

Bericht door Reest » wo okt 08 2014 5:42 pm

Kwestie van opvoeden (vooral de egootjes hier) :mrgreen:
Op BirdPix, Zoom etc werkt het wel toch?
Voor mij hoeft het niet trouwens.
Rinus
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt

Henk
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Henk » wo okt 08 2014 9:08 pm

CaptainHook schreef:Juist onderbouwde zaken hecht ik veel meer waarde aan. Dan heb je namelijk ook het idee dat beoordeelaar de moeite heeft genomen om je creatie te bekijken en onder woorden te brengen hoe of wat.
+1 (om in de termen van het onderwerp te blijven :wink: )
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net

JJG
Forumlid
Forumlid

Bericht door JJG » wo okt 08 2014 9:24 pm

Ik bedoelde ook dat de beoordeler dan een plus zou krijgen. Niet alleen plus voor de foto zelf.

jfbat
Forumlid
Forumlid

Bericht door jfbat » wo okt 08 2014 9:49 pm

Ik zou zeggen: ook graag een beoordeling van een vakjury erbij. En dan dat je alleen commentaar mag geven als het gemiddelde van de sterretjes die je jezelf geeft, de plusjes die de rest je geeft en de bolletjes (ik zeg maar wat) van de vakjury gemiddeld meer dan drie bedraagt. Anders wordt het maar een janboel natuurlijk, met al die meningen. :ugeek:
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]

JJG
Forumlid
Forumlid

Bericht door JJG » wo okt 08 2014 9:57 pm

En er moet ook een stoel omdraaien ;-)

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » wo okt 08 2014 10:55 pm

Er zijn hierover op het forum al veel discussies gevoerd met ook goede suggesties, in de praktijk is het niet eenvoudig.

De combinatie van (ééndimensioneel) communiceren via een forum en constructief fotobespreken is een uitdaging in het kwadraat.
Ik bespreek ook af en toe foto's bij onze fotoclub voor het bord of de TV. En zelfs als je de fotograaf recht in de ogen kunt kijken is het soms nog steeds een flinke uitdaging om een constructieve discussie te voeren.
De fotograaf is overtuigd van zijn eigen foto - anders had hij hem niet meegenomen om te laten zien - en de bespreker kan een andere subjectieve mening hebben. Maar een discussie over en weer - wat wil de fotograaf laten zien en wat vinden de andere clubleden geslaagd en minder geslaagd - zorgt dat de fotograaf weer verder kan.

Ik denk dat met likes of punten een bespreking van een foto nog eerder ontspoort.
Het zou al helpen als je in een reactie in ieder geval twee punten kort noemt, wat is er goed aan de foto en wat zou er aan verbeterd kunnen worden.
Afkraken brengt niets en alleen veren in de kont ook niet.

Ik geef hier zelf op het forum ook weinig het goede voorbeeld in het bespreken van foto's, maar er zijn er wel een paar die dat wel goed doen. Iets meer zeggen dan mooi of niet en een opmerking waar de fotograaf zichzelf mee kan verbeteren, ik denk b.v. aan Skippy en ATOR.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

jfbat
Forumlid
Forumlid

Bericht door jfbat » wo okt 08 2014 11:05 pm

Nouja commentaar om het commentaar is ook weer zoiets natuurlijk (en dat zie ik hier ook wel eens). Ik heb wel eens het idee dat wanneer een fotograaf die meermalen dik in de prijzen is gevallen één van zijn prijsfoto's hier zou plaatsen, er vast wel een of meerdere leden te vinden zijn die met zwaarwegende technische bezwaren komen. Het gaat niet alleen om de techniek, maar ook om het plaatje... :wink:

Maar opbouwende kritiek, daar heeft iedereen wat aan. Niet alleen de ontvanger, maar ook anderen die er weer wat van kunnen leren. Maar het mag wat mij betreft daarbij qua toon ook wel eens wat minder "van dik hout zaagt men planken".
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]

MarcoEos70D
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MarcoEos70D » do okt 09 2014 9:12 am

Volgens mij gaan de meeste reacties er hier vanuit dat de foto beoordeelt moet worden met een punten-waardering. Maar dat is niet wat JJG voorstelde: die wilde juist de reacties laten waarderen. Los van de issues die dat met zich meebrengt, is dat natuurlijk wel wezenlijk anders dan een "facebook-like-systeem".
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie

justme
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door justme » do okt 09 2014 9:25 am

begrijpelijk, maar ik verwacht dat dit enorm lastig is om dit 'selectieve-like-systeem' (want je beoordeelt alleen de commentaren) in te bouwen in het forum.
Wat haalbaar is, mocht dit kans krijgen, is dat elke post een 'like' of dergelijke kan krijgen. De mist die dan kan gaan optrekken is dat men dit gaat 'misbruiken' op juist de posts met foto's. En dat wilde je nu niet niet. En lijkt me voor ons forum, imho, niet de bedoeling.

Vincent
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Vincent » do okt 09 2014 9:51 am

MarcoEos70D schreef:Los van de issues die dat met zich meebrengt, is dat natuurlijk wel wezenlijk anders dan een "facebook-like-systeem".
Het risico is gelijk dat iedere foto topic overspoelt wordt met louter 'mooi' en 'prachtig' opmerkingen die vast standaard een 'like' krijgen van de topic starter...
Fin.

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » do okt 09 2014 9:59 am

Dat risico is niet groter dan nu. Overigens hoeft het geen puntensysteem te zijn, maar ik vind 'like' achtigen op een fotoforum wel nuttig. Op andere fora hebben ze het ook.

Je krijgt wel beter een idee van wat voor soort foto's mensen in algemene zin 'mooi' vinden. Tot mijn grote verrassing zijn dat vaak foto's die ik zelf dan net niet de mooiste uit een serie vindt. Ik leer daar wel iets van, zij het niet inhoudelijk. Verder zijn veel mensen tegenwoordig best bereid om aan te geven of ze iets leuk/mooi vinden, maar niet om er ook nog iets over te typen. Daar kun je lang of kort over praten maar dat is nu eenmaal de tijdsgeest, daar gaan wij niets aan veranderen.

Voorwaarde is wel dat je namen kunt zien (wie 'liket'). Dan zie je vanzelf wel wie de mensen zijn die altijd op 'like' klikken en wie dat slechts sporadisch doen.

Likes op reacties vind ik daarentegen weer totaal zinloos, dat is wel vriendjespolitiek. Maar op facebook worden die meestal ook niet zo gezien, het is niet zozeer een 'like' maar een 'bedankt voor het reageren' knop. Maar het is maar net hoe je ermee omgaat.
Spul waarmee je foto's maakt...

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » do okt 09 2014 10:35 am

ReneG schreef:Verder zijn veel mensen tegenwoordig best bereid om aan te geven of ze iets leuk/mooi vinden, maar niet om er ook nog iets over te typen. Daar kun je lang of kort over praten maar dat is nu eenmaal de tijdsgeest, daar gaan wij niets aan veranderen.
Eens. Maar dan wordt het alsnog automatisch een Facebook achtig systeem waarbij lieve kleine hondjes veel meer likes krijgen dan technisch goede foto's...

Daar zie ik persoonlijk dus weer geen meerwaarde in. Daarnaast hoor ik liever waarom iemand een foto goed of slecht vind, ipv alleen een like. Dat is juist de kracht van een forum.

Likes hebben trouwens uberhaubt geen waarde omdat een niet gegeven like niet bestaat/te zien is. Een like systeem is dus niet binair, zoals het suggereert, maar unair. Als 10 mensen de moeite nemen om op de knop te drukken en de rest hem ook goed vindt maar te lui is/geen zin heeft om op 'like' te klikken, dan zie je dus hetzelfde dan wanneer 100 mensen een foto slecht vinden en 10 hem goed vinden (en dus liken...)
Fin.

Plaats reactie

Terug naar “Het Forum”