Sluiterijd sneller bewegingen ,

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
mike1982
Forumlid
Forumlid

Sluiterijd sneller bewegingen ,

Bericht door mike1982 » di okt 28 2014 7:05 pm

Goede dag ik heb hulp nodig.
ik heb de Nikon D3300 18-105 gekregen omdat het me erg leuk lijkt om me te verdiepen in de foto grafie.
Het volgende probleem is.
Ik wou graag me dochter op de foto zetten die net kan fietsen en die dat elk moment op de dag wil laten zien.
Maar als ze fiets worden de foto's niet mooi in de P stand,
wil echt proberen te laten zien dat ze net niet stil staat maar dat je aan de wielen ziet dat ze fietst maar wel echt er mooi op staat en de houding ziet. ik had gelezen dat je in de S stand moet doen en de sluiter tijd op 1/200 of hoger om een mooie foto te krijgen van een bewegend
iets.
maar als ik dat doen worden de foto's donkerder en zoals vanavond toen het wat donkerder begon te worden was de foto helemaal donker.
Dus dacht probeer in huis wat foto's te maken is wel donker buiten lampen aan dus redelijk veel licht. Foto's van de hand van me vriendin die snel aan het type is in stand S sluitertijd 1/200 met flits want hoger kan de sluitertijd niet met flits ,blijkbaar wel zonder flits,
dan worden de foto's echt heel donker.
hoe kan ik dit oplossen en welke stand instellingen is het beste voor snel bewegende dingen te fotograferen ??
Hoop dat het wat duidelijk is wat ik bedoel, hoop dat iemand me in de goede richting kan zetten.

Mvg Mike de Boer

Tien
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **

Re: Sluiterijd sneller bewegingen ,

Bericht door Tien » di okt 28 2014 7:29 pm

wat ik gedaan heb, is de camera in auto stand (liefst zonder flits, want buiten) zetten (of in A stand) en kijken wat hij er zelf van bakt qua waarden. Je leert dan heel veel! Sluitertijd kan best op 1/200 maar dan moet je heel veel licht hebben. Verdiep je ook even in ISO.
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G

Cookie1397
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cookie1397 » di okt 28 2014 7:56 pm

Je zalnde camera van de p stand af moeten halen. In de p stand doet de kamera het denkwerk en dat is in dit geval volledig verkeerd uitgepakt. Je zou in dit geval de s stand kunnen proberen omdat je een vaste sluitersnelheid wilt. Als je beweginging dus bv van de wielen wilt moet nou juist een lage sluitersnelheid kiezen in plaats van een hoge. Je moet dus iets kiezen als 1/60 sekonde. De kamera kiest dan het bijbehorende diafragma. Ook zou ik een iso waarde instellen die zo laag mogelijk is 100 of 200 dit houdt in dat auto iso in de camera uitgezet moet worden. Door de vr van het objectief moet je met lagere sluitersnelheden kunnen eerken en toch scherpe foto's krijgen. Tot zover is het makkelijk, nu het moeilijkere deel. Je zal met de kamera mee moeten bewegen met het onderwerp. Stel scherp op bv het gezicht van jou dochter en blijf met de kamera jou jou dochter volgen, scherpstelpunt blijf je op haar gezicht houden en druk af wanneer jij wilt. Je zult zien dat dit heel lastig is. Het kan best zijn dat je tientallen foto's moet maken om 1 scherpe te krijgen zeker als je de techniek van het meetrekken van de kamera met het onderwerp nog nooit hebt gedaan. Ik hoop dat je hier iets aan hebt en misschien zijn er andere forumleden die verbeteringen/aanpassingen hebben op mijn bericht.
Nikon Z Z & de maskers

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » di okt 28 2014 8:52 pm

Beste Mike,

als ik je verhaal lees is mijn eerste gedachte dat je licht te weinig hebt. Daarom worden je foto's donker.
Lampen binnenshuis zijn niet 'redelijk veel licht' maar juist nogal weinig. Tegen de avond wordt het ook donker. Je ziet dat zelf niet zo omdat je oog zich aanpast maar je camera merkt het wel.

Ik denk dat je eerst moet zien dat je goed belichte foto's krijgt. Om geen bewegingsonscherpte te krijgen, geldt voor jouw (DX-)camera een sluitertijd korter dan 1/tweemaal de brandpuntsafstand (zeker voor een DX-camera met zoveel pixels). Dus bij 35 mm een sluitertijd van 1/90 of minder o.i.d. Ik lees niets over de ISO die je gebruikt, die zou je eerst eens kunnen ophogen of op Auto-ISO zetten (neem aan dat dat ook op een D3300 zit). Liever wat ruis dan een te donkere of bewogen foto.
probeer eens of je in de M-stand de belichtingsmeter op '0' kunt krijgen. Als dat niet lukt met aanpassen diafragma, sluitertijd en ISO, heb je gewoon te weinig licht voor de lens waarmee je de foto mee wil maken.
Dan inderdaad eens de 'meetrek-actie' proberen.

Of gaan flitsen maar daarmee bevries je alle beweging, dus niet wat je wil.

Succes, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Cookie1397
Clublid
Clublid

Bericht door Cookie1397 » di okt 28 2014 10:07 pm

Oeps had niet gezien dat ze binnenshuis fotografeerde, in dat geval de iso juist wel om hoog en dat moet bij een 3300 best een flink eindje zijn, ik zo het zeker om te beginnen niet 's avonds proberen. Begin overdag en in de buurt van een raam met dus zoveel mogelijk natuurlijk licht.
Nikon Z Z & de maskers

mike1982
Forumlid
Forumlid

Bericht door mike1982 » di okt 28 2014 10:18 pm

Onnodige quote verwijderd

Maakt niks uit Ed. ik moet gewoon veel oefenen denk ik. heb hem nog maar een paar dagen en ben overdag aan het werk dus pruts wat in de avond haha.
Als je op zo donkere avond in huis zit met lap licht is het altijd wijs op de flitser te gebruiken?.
pffff moet nog veel leren denk dat ik toch maar een cursus moet gaan volgen in omgeving heerenveen.

Cookie1397
Clublid
Clublid

Bericht door Cookie1397 » di okt 28 2014 10:47 pm

In principe kan je natuurlijk flitsen maar flitsen bevriest de beweging en dat is nou net niet wat je wil schreef jij in jou openingspost.

P.S. ik lees in jou berichten elke keer "onnodige quote verwijderd". Dit betekent waarschijnlijk dat je mijn hele bericht quote. Doe dit liever niet. Volgens de forumregels nooit het bovenstaande bericht quoten.
Een moderator heeft dus steeds jou quote verwijderd.
Nikon Z Z & de maskers

Faiz
Forumlid
Forumlid

Bericht door Faiz » wo okt 29 2014 5:44 am

Ik zou de flits echt als aller aller aller laatste kiezen. Zou het eerst proberen om de iso op te schroeven en op de A stand schieten. Kijk eens tot hoe ver je kunt gaan voordat je echt storende ruis in je plaatje hebt.

Ik zie dat je de 18-105 gebruikt, houdt er wel rekening mee dat je diafragma kleiner wordt naarmate je meer inzoomt. Op 18 mm is ie maximaal f/3,5 (even uit het hoofd) en op 105 mm is ie maximaal f/5,6 (???), en daartussen (tussen 18 en 105 mm) loopt het diafragma geleidelijk af. Dus ingezoomd op 105 mm zal je een hogere iso moeten nemen voor een juiste belichting. Auto-iso zou natuurlijk ook een goede optie zijn, je loopt alleen het risico dat de camera naar een isowaarde schiet waarbij er veel ruis zichtbaar wordt. Geen idee of het op de 3300 kan, maar je kan in de instellingen de waarde van de auto-iso begrenzen, check de handleiding maar even.

Als je toch je camera in de hand hebt, kijk dan ook even op welke AF-stand de camera staat, AF-S/AF-C/AF-A: S is voor Single shot focus, C is voor Continu focus, A is een hybride stand waarbij de camera besluit of die continu of eenmalig (single shot focus) toepast aan de hand van het al dan niet bewegende onderwerp. Als je door de zoeker of in het infoscherm van de camera kijkt zie je op welke AF-stand deze staan en hoeveel scherpstelpunten er in je beeld verschijnen.
In de handleiding staat hoe je dit bij de 3300 kunt aanpassen. Voor wat betreft het aantal scherpstelpunten, zou ik het beperkt houden tot 1 scherpstelpunt. De AF-stand, zou ik hem op de AF-A zetten, en oefenen maar.

Aangezien je de foto binnenshuis maakt wordt het qua belichting al best lastig nu het al vroeg donker wordt. Is het een optie om dit ook overdag buiten te doen (eventueel een parkje in de buurt??)? Kom je qua licht wat beter uit met deze lens en heb je, mits je de locatie een beetje leuk kiest, ook nog een mooiere achtergrond dan in je huiskamer.

Een andere optie (suggestie voor onder de kerstboom :wink: ), koop een lichtsterke lens, een 35 f/1,8 of 50 f/1,8. Kost niet zoveel, en prima voor binnen en ook geweldig voor buiten.

Succes

johanbarelds
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door johanbarelds » za dec 27 2014 11:22 am

Dag Mike,

Als ik je een tip aan de hand mag doen.
Download het boek 'D3200' van Rob Sylvan uit Google Play.
Kost maar een tientje en is een super goed boek om alles over diafragma, sluitertijd etc te leren.
Ook de sleeptechniek die jij wilt leren staat er uitgebreid in beschreven.
Have fun!

Gr Johan

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”