D750 of D810
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
D750 of D810
Ik fotografeer nu met D700 en twijfel, buiten het prijsverschil, tussen de 750 en de 810. Op natuurfotografie ligt de nadruk, waarbij ik veel in donkere omgevingen fotografeer (jungle).
Iemand ervaring met beide camera's?
Iemand ervaring met beide camera's?
- Remco v/d Sanden
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Re: D750 of D810
Ik heb geen van beide, maar denk dat je met eender body prima uit de voeten zal kunnen. Wat voor objectieven ga je er op gebruiken? De D810 zal iets kritischer hierop zijn door de pixeltjes. Maar als je echt vaak in de jungle zit ( is vocht, vocht en nog eens vocht natuurlijk ) zou ik tussen die 2 de D810 kiezen ivm de ietsje betere bouw.
Maar waarom kijk je niet eens voor een leuke 2e handse D800 of zelfs een D4 welke natuurlijk het vlaggenschip is qua bouw voor dat soort omstandigheden.
Maar waarom kijk je niet eens voor een leuke 2e handse D800 of zelfs een D4 welke natuurlijk het vlaggenschip is qua bouw voor dat soort omstandigheden.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...
https://www.instagram.com/remcovandesanden
https://www.instagram.com/remcovandesanden
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Vanuit oogpunt van natuurfotografie denk ik de D810.
Als je ook wilt filmen, is de D750 daar weer beter op toegerust met zijn kantelbare LCD-scherm, en de bijzonder goede kwaliteit film die eruit komt, ook met hoge ISO.
Onlangs de D750 in mijn handen gehad. Vind de ronde zoeker/ "high eyepoint" van de D700 en D810 wel prettiger dan het vierkante oog-oculair van de D750.
Zeker met een DK-17M 1,2x vergrotend zoeker-oculair in combinatie met natuurfotografie lijkt me een D810 prettiger werken.
Als je ook wilt filmen, is de D750 daar weer beter op toegerust met zijn kantelbare LCD-scherm, en de bijzonder goede kwaliteit film die eruit komt, ook met hoge ISO.
Onlangs de D750 in mijn handen gehad. Vind de ronde zoeker/ "high eyepoint" van de D700 en D810 wel prettiger dan het vierkante oog-oculair van de D750.
Zeker met een DK-17M 1,2x vergrotend zoeker-oculair in combinatie met natuurfotografie lijkt me een D810 prettiger werken.
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Hou er ook rekening mee dat een d750 heel anders is met beniening tegen over een d700 of d800.
verders zijn het beide goede camera's, waarbij de d750 grotere pixels heeft als de d800 en hierdoor misschien beter kan presteren in slecht licht.
Kantel scherm lijkt mij alleen handig als je ook aan macro fotografie doet.
verders zijn het beide goede camera's, waarbij de d750 grotere pixels heeft als de d800 en hierdoor misschien beter kan presteren in slecht licht.
Kantel scherm lijkt mij alleen handig als je ook aan macro fotografie doet.
- gijs sandberg
- Clublid
Beste K,
Eens met bovenstaande opmerkingen over o.a. ergonomie en degelijkheid.
Bedenk ook dat accessoires als afstandsbediening op een D800 wel passen, de 750 heeft een andere aansluiting (geen 10 pin remote)
Groeten, Gijs
Eens met bovenstaande opmerkingen over o.a. ergonomie en degelijkheid.
Bedenk ook dat accessoires als afstandsbediening op een D800 wel passen, de 750 heeft een andere aansluiting (geen 10 pin remote)
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Léon Obers
- Forumlid
Nou ja, om op het stekkertje van een afstandbediening daar een camera op te kiezen lijkt me wat te ver gaan.
Afstandbediening die ik hier heb heeft nog geen € 3,- gekost.
Afstandbediening die ik hier heb heeft nog geen € 3,- gekost.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Er zijn nog al wat verschillen tussen de D750 of de D810.
Hier staan de meeste verschillen:
http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon-D-cameras.xls" onclick="window.open(this.href);return false;
Er zal vrijwel geen verschil zitten tussen de ruis bij hoge ISO waarden bij beide camera's.
Als je ook wilt filmen, is de D800 daar weer beter op toegerust omdat je tijdens het filmen het diafragma kunt bedienen, net als bij de D800.
http://www.hansbraakhuis.nl/Test-Nikon-D800.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Alle accessoires (hoekzoeker - 10 pin aansluitingen, e.d.) van je D700 werken ook op de D810.
Hier staan de meeste verschillen:
http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon-D-cameras.xls" onclick="window.open(this.href);return false;
Er zal vrijwel geen verschil zitten tussen de ruis bij hoge ISO waarden bij beide camera's.
Als je ook wilt filmen, is de D800 daar weer beter op toegerust omdat je tijdens het filmen het diafragma kunt bedienen, net als bij de D800.
http://www.hansbraakhuis.nl/Test-Nikon-D800.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Alle accessoires (hoekzoeker - 10 pin aansluitingen, e.d.) van je D700 werken ook op de D810.
- Léon Obers
- Forumlid
Dat kan met de D750 ook. Gezien het verdraaibare LCD schermpje en de kwaliteiten van met name de filmmode bij de D750 en de betere AF vanuit de sensor tijdens filmen, lijkt mij de D750 absoluut een betere optie dan een D800. Verder heb ik de indruk dat de wijze hoe het HD film-beeld uit de gegevens van de sensor wordt gehaald, de resolutie van de D750 gunstiger uitpakt voor een scherper beeld, zonder nadelige artefacten in verticale richting dan van een D800 camera.Hans Braakhuis schreef: Als je ook wilt filmen, is de D800 daar weer beter op toegerust omdat je tijdens het filmen het diafragma kunt bedienen, net als bij de D800.
De opgemeten DXO waarden voor ruisprestaties bij hoge ISO van de D750 zijn ook beter dan van de D800 / D810.
< Zie DXO vergelijk >
Ik vond overigens een erg interessante vergelijking tussen een D800, D750 en een Canon camera.
De wijze waarop (overbelichte) hoge lichten bij een D800 negatief uitpakt als "chromatische abberatie", maar feitelijk misschien eerder gerangschikt zou moeten moet worden als "sensor blooming", en hoe dat bij de D750 volledig afwezig is, maakt duidelijk dat er op ontwikkeling van sensortechniek (of in de processing van data erna ??) kennelijk nog erg veel verbeterd wordt.
Het volgende YouTube filmpje begint bij dat stukje zeer opmerkelijk verschillen in kwaliteit van beeld ten gunste van de D750 tegenover de D800.
(Bij alle drie de camera's wordt dezelfde lens gebruikt).
https://www.youtube.com/watch?feature=p ... DTk0#t=334" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze laatste alinea heb ik wat uitgebreider in een apart onderwerp op het forum beschreven. Zie < DEZE DRAAD >
- Nikkormaat
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Hallo Willem
Volgens jou is het kantel scherm alleen handig als je ook aan macro fotografie doet.
Het kantelscherm is ook handig voor straatfotografie. Vergelijk met de Hasselblad en de 2-oogige Leica's. Doordat je er van bovenaf in kijkt lijkt het of je bezig bent met instellen en valt het nauwelijks op dat je feitelijk bezig bent met fotograferen. Op die manier kon iemand als Vivian Maier erg ongestoord haar prachtige werk doen.
Groet Nikkormaat
Volgens jou is het kantel scherm alleen handig als je ook aan macro fotografie doet.
Het kantelscherm is ook handig voor straatfotografie. Vergelijk met de Hasselblad en de 2-oogige Leica's. Doordat je er van bovenaf in kijkt lijkt het of je bezig bent met instellen en valt het nauwelijks op dat je feitelijk bezig bent met fotograferen. Op die manier kon iemand als Vivian Maier erg ongestoord haar prachtige werk doen.
Groet Nikkormaat
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.
- Nikkormaat
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Ja, John. Je hebt helemaal gelijk. De naam klopt niet. Ik neem aan dat de vergelijking van het principe door van stiekem bovenaf in de "zoeker" te kijken wel duidelijk is.
Groeten Nikkormaat
Groeten Nikkormaat
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III