28-70 2.8 AFS onscherp??

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
mennojudo

28-70 2.8 AFS onscherp??

Bericht door mennojudo » zo nov 04 2007 8:49 pm

Ik maak (zeer) veel sportfoto's (honderden per weekend). Voornamelijk judo. Snelle actie in slechtverlichte zalen. Met mijn D200 en 80-200 2.8 AFS krijg ik veelal mooie plaatjes. Sluitertijd 1/250ste, diafragma 2.8, Iso 400, matrixlichtmeting, Autofocus in de derde stand (van boven geteld)AFC, 4 foto's per seconde, SB 800 met exta powerpack.
Soms zit je te dicht op de mat om met de 80-200 uit de voeten te kunnen. Daarom na lang sparen een 2e hands 28-70 2.8 AFS gekocht. Afgelopen weekend waren veel foto's onscherp tov het normale gebruik van mijn 80-200. Rara hoe kan dat? Is de 28-70 niet goed? Last van front-of backfocus? Of komt het omdat ik dichterbij het onderwerp zit en is het dan altijd veel moeilijker om een scherp beeld te krijgen?
Hoe kom ik er achter dat de lens niet goed is? Checken in Beverwijk?
Of is het simpelweg mijn eigen tekortkoming?

Graag jullie advies.
vriendelijke groet
Menno Lesterhuis

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » zo nov 04 2007 8:52 pm

Laat eens zien.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

welkom en foto's

Bericht door George Fennes » zo nov 04 2007 9:06 pm

Menno, van harte welkom op ons mooie forum.
Om een oordeel te kunnen geven, plaats een paar foto's.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Re: 28-70 2.8 AFS onscherp??

Bericht door Patrick » zo nov 04 2007 10:16 pm

mennojudo schreef:Is de 28-70 niet goed? Last van front-of backfocus? Of komt het omdat ik dichterbij het onderwerp zit en is het dan altijd veel moeilijker om een scherp beeld te krijgen?
Hoe kom ik er achter dat de lens niet goed is? Checken in Beverwijk?
Of is het simpelweg mijn eigen tekortkoming?
Wellicht is het het eenvoudigst te checken door het jezelf makkelijk te maken. Zoek eerst een EENVOUDIGE situatie op. Zet de camera op een statief en fotografeer iets dat stilstaat en veel details heeft, liefst op een ongeveer dezelfde afstand als waarop je de problemen bij het judo had. Doe dit dan ook gelijk even met meerdere diafragma's!

Niet scherp? -> trek je conclusies. Wel scherp, dan ligt het wellicht toch aan jou; er is geen reden die ik kan bedenken dat een lens wel scherp is bij stilstaande beelden, en niet scherp bij bewegende onderdelen anders dan dat iets in je instellingen te verbeteren is...

Patrick
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

mennojudo

heb je een eigen website nodig om een foto te plaatsen?

Bericht door mennojudo » ma nov 05 2007 8:39 pm

Beste mensen,
ik wil graag aan het verzoek voldoen on een 2 tal foto's te plaatsen met daarop 'mijn probleem', nl. foto's die net niet scherp zijn. Waarschijnlijk ben ik een mindere computerwizzard dan de meesten van jullie, want ik kom er niet helemaal uit. Bij Faq begrijp ik dat je foto's naar een eigen site/server moet uploaden en daar dan naar linken? Alleen, ik heb geen eigen site. Betekent dit dan einde oefening vwb fotootjes laten zien of is er nog een andere mogelijkheid.

Ik hoor het graag,
vriendelijke groet

Menno

koenkuipers

Bericht door koenkuipers » ma nov 05 2007 8:43 pm

Nee hoor, helemaal geen probleem!

Je kunt op websites als Flickr gratis een aantal foto's op het net zetten!
Ik gebruik zelf Photobucket.com
Maar een veel gebruikte op dit forum is volgens mij www.flickr.com

Groet! Koen

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » di nov 06 2007 12:08 am

Lukt dat ook niet, geef dan in een PB aan mij je emailadres, dan krijg je mijne en kun je de platen naar mij mailen. Ik wil ze dan wel op mijn site ploffen, heb nog ruimte zat.

Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » di nov 06 2007 12:38 am

Of anders via ImageShack. Gewoon uploaden en de URL tag voor forums plakken in je bericht hier.

mennojudo

probleem opgelost

Bericht door mennojudo » zo nov 11 2007 10:41 pm

Beste allemaal,
Het lek is boven. Gewend zijn met een 80/200 2.8 AFS had ik meer afstand tot de judoka's. Nu met de 28/70 2.8 AFS zit ik veel dichter bij met m.i. als gevolg veel minder scherptediepte. Gisteren in de sporthal kwam de A op 2.8 met een sluitertijd van 1/250 en iso 400. Aangezien ik toch flits, heb ik de stoute schoenen aangetrokken en een experiment geprobeerd. Stand M, A op 4.0, S op 1/200 en Iso op 400. Een combi die wellicht een onderbelichte foto zou opleveren, maar mbv de flits kwam het prima in orde. Scherpe en goed belichte foto's. Ik kon Iso zelfs terugschroeven naar 320. De SB 800 kon ik soms iets meer laten flitsen (+ 1/3), soms iets minder, puur afhankelijk van mijn afstand tot de mat (ten)
Ik ben meer dan tevreden. Dank voor jullie adviezen en hulp.
vriendelijke groet uit Heiloo
Menno

GdP

Re: probleem opgelost

Bericht door GdP » zo nov 11 2007 10:47 pm

mennojudo schreef:Beste allemaal,
Het lek is boven. Gewend zijn met een 80/200 2.8 AFS had ik meer afstand tot de judoka's. Nu met de 28/70 2.8 AFS zit ik veel dichter bij met m.i. als gevolg veel minder scherptediepte. Gisteren in de sporthal kwam de A op 2.8 met een sluitertijd van 1/250 en iso 400. Aangezien ik toch flits, heb ik de stoute schoenen aangetrokken en een experiment geprobeerd. Stand M, A op 4.0, S op 1/200 en Iso op 400. Een combi die wellicht een onderbelichte foto zou opleveren, maar mbv de flits kwam het prima in orde. Scherpe en goed belichte foto's. Ik kon Iso zelfs terugschroeven naar 320. De SB 800 kon ik soms iets meer laten flitsen (+ 1/3), soms iets minder, puur afhankelijk van mijn afstand tot de mat (ten)
Ik ben meer dan tevreden. Dank voor jullie adviezen en hulp.
vriendelijke groet uit Heiloo
Menno

Hallo Menno,

Ik begrijp er geen bal van, maar nog wel dit dat je probleem is opgelost. :)

Met vr. gr.,

Gerrit

George Fennes
Clublid
Clublid

scherptediepte

Bericht door George Fennes » zo nov 11 2007 10:52 pm

Gerrit Menno's probleem zat hem in de scherptediepte.
Met de 80-200mm 2.8 had menno een behoorlijke afstand van de judomat.
Dus op 2.8 net voldoende scherptediepte voor een mooie foto.
Maar met z'n 28-70mm 2.8 zat Menno er a.h.w. bovenop en was de scherptediepte te gering.
Met diafragma 4 heeft Menno op deze afstand een iets grotere scherptediepte die voldoende is om een iets grotere scherpte te creëren.
Zijn soms dingen waar je niet altijd bij stilstaat.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo nov 11 2007 10:56 pm

Dus je hebt met diafragma 4 zoveel meer scherptediepte dan met 2,8 dat je probleem is opgelost?

Ik vind het een vreemd verhaal.

Maar goed, het is weer opgelost.

Groet, E.M. de Klerk

GdP

Re: scherptediepte

Bericht door GdP » zo nov 11 2007 10:58 pm

George Fennes schreef:Gerrit Menno's probleem zat hem in de scherptediepte.
Met de 80-200mm 2.8 had menno een behoorlijke afstand van de judomat.
Dus op 2.8 net voldoende scherptediepte voor een mooie foto.
Maar met z'n 28-70mm 2.8 zat Menno er a.h.w. bovenop en was de scherptediepte te gering.
Met diafragma 4 heeft Menno op deze afstand een iets grotere scherptediepte die voldoende is om een iets grotere scherpte te creëren.
Zijn soms dingen waar je niet altijd bij stilstaat.

Ik denk dat Menno dan toch gevaarlijk bezig is met zijn 28-70mm f/2.8. :shock:

Dat hele judogebeuren is wel allemaal gooi en smijt werk? :)

Voor je het weet lig je met je camera onder. :oops:

Met vr. gr.,

Gerrit

George Fennes
Clublid
Clublid

over doornen

Bericht door George Fennes » zo nov 11 2007 10:59 pm

Ja Gerrit het leven van een fotograaf gaat niet over rozen :oops:

Arend-ho

Re: over doornen

Bericht door Arend-ho » ma nov 12 2007 9:14 am

George Fennes schreef:Ja Gerrit het leven van een fotograaf gaat niet over rozen :oops:

ach gewoon zorgen dat "de Tank" in de richting van de judoka staat. dan kan je een ambu bellen voor de judoka :D :D

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”