Pagina 1 van 1

Iedereen al bekend met de BTW-MOSS? ;)

Geplaatst: za jan 03 2015 4:10 pm
door Faiz
Voor degenen die hun plaatjes verkopen (b2b of particulier). Een fijne niet doordachte BTW maatregel die vanaf 1 januari jl van kracht is.

http://www.blueberrydynamic.nl/de-nieuw ... -pijnlijk/" onclick="window.open(this.href);return false;



(maar doneren in ruil voor een plaatje kan altijd nog wel :shh: )

Re: Iedereen al bekend met de BTW-MOSS? ;)

Geplaatst: za jan 03 2015 4:52 pm
door Kroontje
Interessant linkje.

Re: Iedereen al bekend met de BTW-MOSS? ;)

Geplaatst: za jan 03 2015 9:23 pm
door a90
Stuitend meer..

Re: Iedereen al bekend met de BTW-MOSS? ;)

Geplaatst: zo jan 04 2015 11:46 am
door Cyrus
Het aangehaalde blog is een interpretatie van iemand die niet deskundig is op dit gebied. Er staan ook nogal wat fouten in.

De essentie van de nieuwe regels is dat voor ondernemers de regels voor levering aan particulieren in andere EU-lidataten worden gelijkgetrokken aan de regels voor levering aan ondernemers in andere EU-lidstaten. De administratieve eisen (weten wie je afnemer is, factuurvereisten, bewaarplicht) die horen bij deze regeling zijn niet veranderd ten opzichte van de oude situatie dus in dit kader zouden er geen verrassingen moeten zijn.

Ondernemers kunnen de BTW voor andere lidstaten aangeven via de Nederlandse belastingdienst. Als je je administratie goed hebt ingericht, zal dat qua administratieve belasting niet echt een issue zijn

Voor de particulier die af en toe een foto verkoopt, al dan niet aan het buitenland, is er niets aan de hand. Die is geen ondernemer voor de BTW dus heeft sowieso niets met BTW-afdracht te maken.

Zie voor betrouwbare info hier:
Taxence - MOSS
Belastingdienst - wijziging in digitale diensten 2015
Belastingdienst - BTW-'MOSS
EU-regeling BTW en MOSS

Re: Iedereen al bekend met de BTW-MOSS? ;)

Geplaatst: vr jan 30 2015 5:21 pm
door Michele
Blijft nietemin het feit dat je meer administratieve rompslomp krijgt omdat je je moet vergewissen waar je afnemer zit en er een adminstratieve stap bijkomt. Iedere levering moet namelijk geadministreerd worden met de land-gegevens van de afnemer, ook als dat bijvoorbeeld een download van 1 euro is. En die info moet ook nog eens 10 jaar bewaard worden (terwijl voor NL-ondernemers een bewaarplicht van 7 jaar geldt!!). Dat kan behoorlijk in de papieren lopen. Bovendien is de BTW afdracht / meldingsdatum verschillend van die van de NL BTW melding / afdracht. Ook lekker handig. Kan dus niet samen in een keer. Oftewel: je moet een parallelle admi gaan opzetten voor je buitenalndse klanten. En dat kan enorm veel werk opleveren als je bijvoorbeeld downloads zoals screensavers, wallpapers etc. levert
Ik was vorig jaar van plan om per 1-1-2015 een webshop te starten om dit soort downloads te kunnen aanbieden, maar heb dat als gevolg van deze regeling maar laten varen. 2 Maanden werk door de plee. Lang leve Europa. :evil: