Pagina 1 van 1
test foto t.b.v. clubactiviteit Gamma Racing Day
Geplaatst: do jul 23 2015 11:11 am
door brombeer
Even een test foto t.b.v. het clubuitje naar de Gamma Racing Day op het TT circuit Assen op 1 augustus aanstaande.
Heb een uurtje testfoto's gemaakt van auto's en o.a.deze motorrijder op de snelweg A 27.
Gewoon omdat dit een nieuwe tak van fotografie voor mij is.
Vind hem zelf prima gelukt, maar heeft iemand nog aanwijzingen of tips?
Vond het nogal lastig om het object in het midden van de foto te fotograferen, zodat ik later een goede uitsnede kan maken.
Gefotografeerd in de M stand
Belichting 1/50 seconde met diafragma 5,6
Brandpuntafstand 120 mm ( lens 24-120 f4 )

Re: test foto t.b.v. clubactiviteit Gamma Racing Day
Geplaatst: do jul 23 2015 1:13 pm
door FritsS
Het ziet er flitsend gaaf uit. Veel plezier in augustus.
Re: test foto t.b.v. clubactiviteit Gamma Racing Day
Geplaatst: do jul 23 2015 1:31 pm
door MarcoEos70D
Ik vind het helemaal niet slecht. De motor zou nog wat scherper mogen, maar dar is vooral een kwestie van veel oefenen. Je sluitertijd zou je nog iets korter kunnen nemen, ik ben ooit begonnen met 1/160e. Een goed artikel hierover van Jeroen de Jong is
hier te vinden.
Re: test foto t.b.v. clubactiviteit Gamma Racing Day
Geplaatst: do jul 23 2015 2:51 pm
door evelakes
Je kijkruimte in de foto is genoeg.
De sluitertijd mag omhoog zoals Marco al zei. bij 100-140 km/u op de snelweg rechtuit 1/125-160 sec
Op het circuit is het een ander verhaal als ze op een bocht afrijden en de snelheid eruit gaat, of in een korte bocht.
Probeer het onderwerp (de motorrijder) duidelijk eruit te laten springen (veel afleidende kleuren en extra's die niet bijdragen aan de compositie weglaten)
Geef de motorruimte wat meer ruimte aan de onderkant (wegdek) dat laat de positie goed/beter zien.
Ga gerust door de benen of lager standpunt, dat maakt het onderwerp groter.
En bij pannen je onderwerp vroegtijdig pakken zodat je op een rustige manier meetrekt en met een burst op het juiste moment afdrukt , BBF helpt hier goed mee.
Lekker veel oefenen en je instellingen veranderen zodat je doorkrijgt wat de invloed is op je foto.
Re: test foto t.b.v. clubactiviteit Gamma Racing Day
Geplaatst: do jul 23 2015 3:12 pm
door nikonveldhoven
Mooie foto, maar de sluitertijd mag omlaag bij honderennen zet ik de sluitertijd op 1/1600 Mooi bevriezen die beelden dan wordt de auto op de achtergrond niet zo lang en wazig. alleen maar een tip
scherpte wordt dan ook beter

Re: test foto t.b.v. clubactiviteit Gamma Racing Day
Geplaatst: vr jul 24 2015 6:00 pm
door JaapV
@nikonveldhoven: je mist de essentie. Het is juist de bedoeling om de achtergrond horizontaal bewogen ("wazig") op de foto te krijgen. Dat heet "meetrekken" en het geeft snelheid aan.
Het is dus de kunst om de sluitertijd zo laag mogelijk te hebben zonder dat het bewegende onderwerp onscherp wordt.
Bij jouw hondenrennen zal dat veel moeilijker of bijna onmogelijk zijn, omdat honden bij het rennen zowat alles bewegen.
Re: test foto t.b.v. clubactiviteit Gamma Racing Day
Geplaatst: vr jul 24 2015 8:59 pm
door JDPix
Ik zet mezelf, net als de topicstarter, even in de brombeermode.
brombeer schreef:Belichting 1/50 seconde met diafragma 5,6
evelakes schreef:De sluitertijd mag omhoog zoals Marco al zei. bij 100-140 km/u op de snelweg rechtuit 1/125-160 sec
Nou, dat zei Marco niet. Hij zei dat de sluitertijd nog iets
korter zou kunnen. Maar jij vindt een kortere tijd dus het zelfde als een
hogere tijd
nikonveldhoven schreef:Mooie foto, maar de sluitertijd mag omlaag bij honderennen zet ik de sluitertijd op 1/1600
.
En jij noemt een
kortere tijd een
lagere tijd.
JaapV schreef:Het is dus de kunst om de sluitertijd zo laag mogelijk te hebben zonder dat het bewegende onderwerp onscherp wordt.
Jaap noemt een zo
lang mogelijke tijd ook een
lage tijd. Dat is het zelfde als een
hoge tijd
kort noemen en hij is het dus eens met evelakes.
Naar mijn mening kan een tijd niet hoog of laag zijn maar slechts lang of kort (of: kort of lang?).
Ik kom deze verkeerde benoeming vaak tegen op dit forum. Ervaren fotografen zullen meestal wel begrijpen wat er bedoeld wordt maar voor beginnende fotografen lijkt me het erg verwarrend.
Re: test foto t.b.v. clubactiviteit Gamma Racing Day
Geplaatst: vr jul 24 2015 9:31 pm
door JaapV
Ja hoor. Dat valt allemaal binnen "vrijheid van meningsuiting".
Niettemin: er valt wel wat voor te zeggen

Ik schreef het vroeger vrij consequent op de "taalkundig juiste" wijze, maar door de omgang met pek raakt men besmeurd. Daar komt bij dat ik bij de term sluitersnelheid het getalletje in gedachten heb dat in de zoeker verschijnt.
Re: test foto t.b.v. clubactiviteit Gamma Racing Day
Geplaatst: vr jul 24 2015 9:54 pm
door MarcoEos70D
Haha daarom kies ik heel bewust voor "korter". Scheelt een hoop potentiƫle misverstanden.

Re: test foto t.b.v. clubactiviteit Gamma Racing Day
Geplaatst: vr jul 24 2015 9:59 pm
door JaapV
Als bijvoeglijk naamwoord bij "sluitersnelheid" is dat net zo fout, Marco

Re: test foto t.b.v. clubactiviteit Gamma Racing Day
Geplaatst: vr jul 24 2015 10:07 pm
door JDPix
Maar Marco gebruikt "korter" toch als bijvoeglijk naamwoord bij "sluitertijd"!
Re: test foto t.b.v. clubactiviteit Gamma Racing Day
Geplaatst: za jul 25 2015 12:22 pm
door brombeer
Hallo allemaal
Even terug komen op mijn vraag.
Begrijp ik de tips goed als ik zeg de sluitertijd lieftst onder de 1/50 b.v. 1/25 met een iets hogere diafragma b.v. 12 voor de scherpte?
En dan op auto iso, waar ik op tegen ben, want ik heb de camerainstellingen graag in eigen hand.
Zoals jullie zien fotografeer in de M stand om zelf controle over de camera te hebben.
Heb de foto genomen met de camera op een monopod.
Zou focustracking uitzetten nog verbeter invloed hebben?
BBK lijkt me kort dag om dat nog onder de knie te krijgen, je bent nl een automatischme gewend met de sluiterknop, en om dan het focussen ineens op een BBK knop te zetten weet ik niet?
Iemand ervaring hiermee?
Re: test foto t.b.v. clubactiviteit Gamma Racing Day
Geplaatst: za jul 25 2015 1:05 pm
door brombeer
Hallo allemaal
Dit is de originele foto waar ik de uitsnede van heb gemaakt.
Je ziet er was ruimte genoeg onder de foto, maar zat met bermbegroeiing enz.
Alle begin in deze tak van motor en raceautofotografie is moeilijk.
Daarom sta ik open voor tips en trick